באופן חריג לאמצעי נשק אחרים, משרד הביטחון וצה"ל מפתחים ומייצרים כלי רכב קרביים משוריינים באמצעות מנהלת המרכבה והרק"ם שהוקמה בשנת 1970. בין השאר אמונה המנהלת על יצור טנקי המרכבה והנמ"ר. התקציב השנתי עומד על מיליארד וחצי ש"ח ועובדים בה מאות אנשים. בשנים האחרונות בחנה מערכת הביטחון את האפשרות לאזרח את פעילות הפיתוח והייצור של כלי הרק"ם והחליטה בסופו של דבר לשמר את המצב הקיים.

הביקורת בחנה במשך שנה עד אוגסט 2017 את תהליכי קבלת ההחלטות בנושא האזרוח ומצאה ליקויים בתהליך בין השאר, אי בחינת חלופה של רכישת טנקים בחו"ל אל מול כדאיות הייצור בישראל, אי ביצוע בחינה של כדאיות כלכלית לחלופת אזרוח מנת"ק. בדיקת המבקר מצאה כי מנכ"ל משרד הביטחון החליט מראש להעתיק את המפעלים המייצרים את כלי הרק"ם לאזור התעשייה ציפורית, ללא קיום דיון עם בעלי תפקידים רלוונטיים במשרד הביטחון וללא נימוק הבחירה בעדיפות זו, למרות שדורגה במקום נמוך משאר החלופות בעבודת מטה שנעשתה בצה"ל.
משרד המבקר המליץ כי ראוי ששר הביטחון ינחה על בחינה מחודשת של אזרוח פעולות הנעשות עלי ידי המנהלת ואת המפעלים עצמם וכמו כן הבדיקה צריכה לבחון שותפות של משרד הביטחון עם התעשיות הביטחוניות בישראל. 

תגובת משרד הביטחון: "משרד הביטחון דוחה את טענות המבקר בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לאזרוח מנת"ק והעתקת המפעלים לאזור התעשייה ציפורית. ההחלטות לגבי הנושאים התקבלו לאחר בחינה מעמיקה ומקצועית בהתבסס על המלצות ועודת וצוותי עבודה, טוענים במשרד הביטחון".