לוחמי המעברים החדשים עוברים היום (שלישי) את תהליך הגיוס לצה"ל. במסגרת התפקיד, שנקרא בעבר מאבחן ביטחוני, הלוחמים של חיל המשטרה הצבאית מבצעים את הבידוק הבטחוני במעברים לאורך קו התפר עבור מי שמבקש להיכנס לשטח מדינת ישראל. תפקידם, בין היתר, הוא למנוע פעולות טרור, הברחות של אמצעי לחימה או סחורות וכניסה של שוהים בלתי חוקיים למדינה.



סמ"ר מתן מלכה, שמתגייס היום, עשה הכל כדי להיות לוחם מעברים. לפני שנתיים התגייס מלכה לחיל כללי ושירת באפסנאות, אולם חלם להיות לוחם מעברים כמו בן דודו יהונתן. "בכל פעם שהיינו נפגשים בארוחת שישי, שמעתי סיפורים על התפקיד ועד כמה שהוא משמעותי וחשוב. יהונתן, שהיה לוחם מעברים בגדוד ארז, סיפר לי שהוא עומד במעברים שבעוטף ירושלים ובודק את כל מי שמבקש להיכנס לשטח מדינת ישראל וכך מגן על התושבים מפיגועי טרור והברחות אמצעי לחימה. הבנתי שאני רוצה להיות כמוהו ושאעשה כל מה שאוכל כדי להגיע למטרה".
 
על אף השיבוץ שקיבל, מלכה החליט לא להתייאש והחל להילחם על מעבר לחיל המשטרה הצבאית. הוא עלה לוועדות רפואיות וניסה לשכנע את מפקדיו, עד שהצליח בסופו של דבר להעלות את הפרופיל הרפואי והגיע להיות לוחם מעברים בגדוד ארז, בהשראת בן דודו.
 

"לאחר חצי שנה בתפקיד, במהלכו חוויתי תפיסות משמעותיות של אמצעי לחימה ושוהים בלתי חוקיים, רציתי לתת יותר ולהשפיע על שאר החיילים בגדוד", מספר מלכה. "יצאתי לקורס מ"כים והיום אני משרת בתור סמל מחלקה. אין לי ספק שזה השירות הכי משמעותי, מספק ומאתגר שיכלתי לבקש ואני שמח מכל רגע".