ברקע דיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה שלשום, לראשונה מאז הפלת המטוס הרוסי לפני כחודשיים וחצי, קבע דוח חדש של המכון לחקר המלחמה (ISW) בוושינגטון שפורסם אתמול כי רוסיה סיימה לבסס את רשת ההגנה האווירית הנרחבת שלה בסוריה.



הדוח מצייר תמונה ברורה של הגברת ההתבצרות הרוסית בסוריה, והמהלכים הרוסיים כוללים את הטמעת טילי ה-S-300 וה- S-400 ומערכות נשק אחרות וכן יכולות לוחמה אלקטרונית בסוריה. 



לפי הדוח, הפריסות הסוריות יגבילו מאוד את יכולתה של ישראל לתקוף את הכוחות האיראנים במדינה. כזכור, כלי התקשורת הסוריים טענו כי ישראל התמקדה ביום חמישי בערב במיליציות הנתמכות על ידי איראן, באל-כסוואה, דרומית לעיר הבירה דמשק, כ -50 ק"מ מהגבול עם ישראל.



"רוסיה עומדת להשיג יתרון אסטרטגי ארוך טווח על פני נאט"ו באמצעות יכולותיה החדשות בסוריה", כותבים כותבי הדו"ח. "ארה"ב ונאט"ו צריכות כעת להסביר את הסיכון להסלמה מסוכנת במזרח התיכון בכל עימות עם רוסיה במזרח אירופה".



הרשת, אשר משלבת מערכות הגנה אווירית ומערכות לוחמה אלקטרונית עם ציוד מודרני שבעבר היה תחת פיקודה של סוריה, עלולות לפי הדוח להקשות על פעילותיהן של ישראל וארצות הברית וישראל בסוריה.



מהדוח עולה, כי הרשת כאמור תגביל את חופש הפעולה של ארצות הברית הן במזרח הים התיכון והן בסוריה. חיזוק מערכות ההגנה האווירית יקשו על הקואליציה האמריקאית לפעול בתגובה למתקפות כימיות של המשטר, וכן על מאבקה במדינה  האסלאמית (דאעש). 



בניית רשת ההגנה הנרחבת החלה עם ראשית מעורבותה של רוסיה במלחמה בסוריה בספטמבר 2015. ראשית הוצבו מערכות הגנה אווירית נפרדות בבסיסיה בחמימים ובטרטוס, ועד אוגוסט האחרון נפרסו שלושה גדודי S-400 וגדוד אחד של S-300 במטרה ליצור רשת הגנה אווירית חופפת בחלקה הצפוני של סוריה. מערכות הנ"מ שולבו עם מכ"מים של הצבא הסורי כדי להרחיב את יכולות המעקב שלה על המרחב האווירי בסוריה.


מטוס האיליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו
מטוס האיליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו


התקיפה המשולבת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת באפריל והפלת מטוס האיליושין בעת תקיפת ישראל בלטקיה הובילו את רוסיה להרחיב עוד יותר את מערך ההגנה האווירי שלה.



צבא רוסיה שלח שלושה גדודים נוספים של S-300 לסוריה, שאמורים להיות בשימוש צבאו של אסד. הם הגיעו הוצבו בתחילת אוקטובר, אך תמונות לוויין שצולמו הראו כי לפחות אחד מהם עדיין לא מבצעי.



בדוח נכתב כי סוללת ה-S-300 הראשונה הוצבה במחוז טרטוס,  כשני קילומטרים מעמדות בהן הוצבו סוללות S-200 ו-S-400 של הצבא הרוסי. הסוללה השנייה נפרסה בבסיס T4 שבחומס. הסוללה השלישית נשלחה לבסיס אווירי בדיר א-זור, במזרחה של סוריה. 



לפי הדוח, משרד ההגנה במוסקבה דיווח כי הוא שלח לסוריה מערכת בקרה ושליטה ניידת למערכות הגנה אווירית לטווח ארוך מדגם פוליאנה D-4, אשר אמורה להחליף את המערכת הקודמת.



הדוח קבע  גם כי רוסיה עשויה להשתמש ביכולותיה הטכנולוגיות על מנת לגרום להוצאתם של הכוחות האמריקאים מסוריה ואולי אף לצמצום חופש התמרון של ארצות הברית בסוריה. 



"רוסיה עומדת לקבל יתרון אסטרטגי ארוך טווח על נאט"ו באמצעות יכולותיה החדשות בסוריה. על נאט"ו ועל ארה"ב להביא בחשבון  את הסיכון מפני הסלמה מסוכנת במזרח התיכון במידה וייווצר עימות עם רוסיה. על ישראל ועל ארה"ב להיערך לנטרולן של מערכות ההגנה האוויריות ולשקול שימוש במטוסים חמקניים.



בתוך כך, איראן השיקה הבוקר (שבת) משחתת חדשה מתוצרת מקומית, בעלת מנחת למסוקים, משגרי טילים בליסטיים וטילי נ"מ, בנוסף לטילי טורפדו, ויכולות לחימה נוספות. חיל הים האיראני הציג את המשחתת "סהאנד" בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, וציין כי ביכולתה לנוע בים במשך חמישה חודשים ללא תדלוק חוזר ולחמוק ממערכות מכ"ם.