צה"ל יגייס לשורותיו נשאי HIV והם לא יצטרכו להתנדב לשירות, כך עולה מספר הפרופילים הצה"לי החדש שפורסם היום (ראשון). מדובר במסמך שקובע  האם אתם בכלל כשירים לשירות, ואם כן - איפה תוכלו לשרת: ביחידה קרבית או עורפית. מאז שנת 2005 לא חלו שינויים משמעותיים בספר, מלבד תקנות נקודתיות, וכעת, לראשונה מזה יותר מעשור, אושר עדכון משמעותי בו, שייצא לפועל החל מ-2019.



רמ"ד תכנון בחיל הרפואה, רס"ן ד"ר אנדריי לוברובסקי אמר ביחס למסמך החדש, כי "הבנו שיש לנו את הכלים והיכולות לאפשר לאוכלוסיות נוספות להצטרף לשורות צה"ל, ושזו החובה שלנו להתאים את עצמנו לעולם הרפואה המתפתח".



ביחס לנשאי HIV, אמר רס"ן לוברובסקי, לאתר צה"ל כי "הגדרנו מספר קריטריונים שאם נשאי הגן יעמדו בהם - הם יוכלו להתגייס כחיילי חובה לכל דבר". על פי הגדרת חיל הרפואה, נשאי הגן שיראו תוצאות חיוביות בבדיקות יקבלו פרופיל 45 ויוכלו לשרת בכל תפקיד התואם פרופיל זה, תוך מעקב תחת מדור אפידימיולגיה במערך בריאות הצבא.

בשורה גם מתגייסים שחלו בעבר בסרטון והחלימו. "התפיסה עד היום הייתה שמי שחלה בעבר בסרטן למשל - לא כשיר לשרת בשירות קרבי", מסביר רס"ן ד"ר לוברובסקי, "אבל הגענו למסקנה שאנחנו מפספסים אוכלוסייה איכותית של לוחמים. לכן, החלטנו כי אדם אשר החלים ממחלתו בחמש השנים שלפני הצו הראשון שלו, יקבל פרופיל 72 ויוכל להגיע לכל יחידה קרבית שעושה רובאות 03".
"זה שינוי שמרגישים אותו. זה פותח אופציה לאלפי אנשים לעשות שירות משמעותי כלוחמים, ועתיד להעלות את אחוזי המתגייסים ללוחמה בצורה משמעותית", אמר רמ"ד תכנון. "מעבר לכך, מבחינה ערכית, מדובר בצעד חשוב שמראה שהצבא באמת מכיל ומתגמש בעבור כלל האוכלוסיות שבו".
גם בסוגיית השמנת היתר מתעסק ספר הפרופילים החדש: משקלו של המתגייס הטרי כבר לא כ"כ רלוונטי והגורם המכריע יהיה היחס בין הגובה למשקל, הידוע כ-BMI. "זה כלי מדויק הרבה יותר, שעוזר להעריך את התפקוד של החייל לאורך זמן בשלל תפקידים. החישוב החדש פותח דלת למלש"בים שלא גויסו בשל משקל עודף להצטרף לשורות הצבא, אם המשקל שלהם תקין ביחס לגובה שלהם", מסביר רס"ן לוברסקי.
תחום נוסף שנעשה בו שינוי הוא "זמן וידוא החלמה" של לוחמים שנפצעו או חלו במהלך שירותם והפרופיל שלהם ירד ל-21 זמני. עד היום הזמן שניתן להחלמה היה שנה, כאשר בפועל, הרבה מהמחלות והפציעות החלימו תוך שבועות ספורים ומצבם של אותם חיילים אפשר חזרה לכשירות מלאה. במקום זאת, בחיל הרפואה התאימו לכל מחלה או פציעה פרופיל זמני משלה, וחייל שנמצא בתקופת החלמה יכול לשרת ביחידה שלו בתפקיד מפקדה. לאחר מכן, אם מצבו יאפשר זאת, החייל יוכל לשוב לתפקיד לחימה.