לאחר שהתריע בעבר על המוכנות של צה"ל למלחמות, ועורר דיון ציבורי בעניין, ממשיך האלוף (לשעבר) יצחק בריק, לנסות ולתקן את הליקויים שלטענתו קיימים ולחזק את טענותיו. הפעם מתייחס בריק לוועדה אותה מינה הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, וטען כי היא נגועה בניגודי אינטרסים מובהקים, ואף פירט על כך.



"לאחר שבחודש ספטמבר האחרון הגשתי את הדו"ח המיוחד, שהוא מעין סיכום תפקידי בנושא "מוכנות צבא היבשה למלחמה" – באחרונה החליט הרמטכ"ל, לשמחתי, לבחון את ממצאי הדו"ח והנושאים המועלים בו. אך לדאבוני הרב, החלטת הרמטכ"ל בנושא הייתה להקים ועדה הכפופה אליו באופן ישיר, ומעצם כך עולה מפעילותה חשש כבד לניגוד עניינים".

"יתרה מכך, לאחר שנחשף הרכב הוועדה - אני חש מחויב להביא בפניכם כמה סוגיות מורכבות, להן חשיבות לפעילות הוועדה ולאי תלותה – הנדרשת כמובן, בבחינת סוגיות רגישות כפי שעלו בדו"ח. מטעמי ניגוד העניינים העולה מפעילות הוועדה, ונקודות תורפה מרכזיות שאני מזהה בזו, אני חש צורך להצר על הרכב חבריה, וחושש כי דבק רבב בפעילותה ובאופייה.
כאשר הקים הרמטכ"ל את הוועדה בראשותו של תא"ל (במיל') הררי, כדי שתבחן את ממצאי הדו"ח, ואת מוכנותו הכוללת של צבא היבשה למלחמה – שיגרתי מכתב נוקב אל כל גורמי הצבא והמדינה המוסמכים, בהם מבקר המדינה, פורום המטה הכללי וועדת החוץ והביטחון, ובו הבעתי נחרצות את התנגדותי להקמת הוועדה ופעילותה בהרכב שנקבע.
 

"מדובר בניגוד עניינים משווע, שלא יעלה על הדעת כי ימשיך להתקיים בעוד עבודת הוועדה קורמת עור וגידים. אני משגר אליכם מכתב זה, בו אני פורש בהרחבה את נימוקיי, המלצותיי וטענותיי בדבר הוועדה, פעילותה, והליקויים אותם אני מוצא בעלי חשיבות – לאי-התלות והאובייקטיביות שחשוב שיהיו נר לרגליה. ברצוני להסב את תשומת הלב למספר נושאים מרכזיים". 
יצחק בריק. צילום: פלאש 90
יצחק בריק. צילום: פלאש 90
 
בעלי האינטרסים: "אבי מזרחי, אילן הררי ודורון אלמוג"
 
עפ"י בריק, שלושה מחברי הוועדה נמצאים בחשש לניגוד אינטרסים. מדובר על האלוף (מיל') אבי מזרחי, אלוף (מיל') דורון אלמוג, ויו"ר הוועדה, תא"ל (מיל') אילן הררי. לגבי מזרחי, יו"ר ועדת ההיגוי, טוען בריק כי הוא חבר טוב של איזנקוט ואף "התבטא מספר פעמים בתקשורת עוד לפני תחילת העבודה ואמר שהוא סומך על הרמטכ"ל. האם סביר לחשוב כי מזרחי, שהביע את דעתו, יהיה בוועדה". אך החלק העיקרי מבחינתו של בריק הוא תפקידו של מזרחי, שכעת עובד כמנהל בכיר בחברת 'אלביט', שעובדת עם צה"ל בעסקאות של מיליארדי שקלים. עוד הביא בריק עדויות משני קצינים, שטענו כי מזרחי אמר להם ש"בריק גרם לנזק גדול, וכי מדובר בדור של שרוטים ממלחמת יום הכיפורים"
 
לגבי האלוף (מיל') דורון אלמוג טוען בריק כי הוא נותן גם כן ייעוץ לחברת "זוקו" בע"מ, שגם היא ספקית של צה"ל בכל הקשור לכלי רכב וציוד מכני: "עסקיו של האלוף אלמוג עם חברת "זוקו בע"מ" מעמידים גם אותו, כמו את האלוף מזרחי, במצב של ניגוד עניינים, כשבעת פעילות הוועדה ובעת שיפורסמו תוצאותיה, קיים החשש כי אלו יפגעו בקשרי חברת 'זוקו בע"מ" עם צה"ל, וגם במעמדו של דורון".

"יש להניח, בסבירות גבוהה – כי במידה ויודה האלוף דורון, כי קיימת בעיה חמורה במוכנות צבא היבשה למלחמה, יגרום לפגיעה בקשרי חברת 'זוקו בע"מ', וגם בקשריו עצמו, עם צה"ל ומשרד הביטחון. יש לזכור –  הצלחתו של דורון אלמוג כיועצה של החברה מוערכת בעסקאות המוצלחות שנערכות בין חברת 'זוקו בע"מ' לבין הצבא. כל אלו, קל וחומר לאור אמירות הרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של צה"ל בדבר מוכנות צבא היבשה – שלטענתם, היא הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות".
דורון אלמוג. צילום: יח"צ
דורון אלמוג. צילום: יח"צ

על אילן הררי: "מוטלת עליו האחריות לבחינה ביושרה והגינות"

"גם מבקר צה"ל בעצמו, עוד בטרם מונה לעמוד בראש הועדה שתבחן את ממצאי הדו"ח, טען בפני ועדת החוץ והביטחון, אל מול פורום המטכ"ל בדיון בו השתתפתי, ובדיון נוסף אצל שר הביטחון שגם בו נכחתי – כי הוא כמבקר צה"ל, היחיד אשר לו היכולת לדעת ולבחון את מוכנותו של צה"ל למלחמה, ואף טען בצורה שאינה משתמעת לשני פנים – כי הצבא מוכן למלחמה, וכי אני שוגה בדבריי, ואף הוסיף – כי כלל אין ביכולתי לבחון את הדברים".
"הנני סבור, שמדובר בניגוד עניינים, ובמידה רבה פגיעה באתיקה הציבורית, כמו גם באי-תלות ואובייקטיביות הוועדה, הגם שמדובר על מינוי של אדם שבאופן נחרץ כבר הביע עמדתו בפניי כמה אסופות בכירות, בהן פורום המטה הכללי וועדת החוץ והביטחון, בעוד שכעת מוטלת עליו האחריות לבחון ביושרה ובהגינות, באופן  אובייקטיבי את המצב השורר בשטח ביחידות צה"ל, וזאת על אף החשש הקיים לפגיעה באמינותו נוכח מסקנות הוועדה".
כיצד יוכל מבקר צה"ל, הכפוף לרמטכ"ל, אשר קיבל מהרמטכ"ל את המנדט להוביל את הבדיקה ולבחון את ממצאיה, לבחון את הדברים בצורה אובייקטיבית הדורשת במידת הצורך אף להסכים כי יש אמת בממצאיי, כשמולו תעלה ראשונה השאלה, ובצדק – היכן עמדה יחידת מבקר צה"ל כשנתגלו הכשלים אותם מניתי בדו"ח? מדוע לא הוצגו כשלים אלו על ידי מבקר הצבא לצה"ל?
לסיכום הוסיף כי "אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדו"ח המיוחד, וגם היוו חלק מרכזי מהדו"חות השנתיים שהגישה הנציבות, הוא התרבות הארגונית בצה"ל. כיום, קיימת בצה"ל תרבות ארגונית לקויה וחמורה ביותר, שמקשה על צה"ל ומונעת ממנו לבצע את עבודתו בצורה מיטבית. התרבות הארגונית היא תופעה התנהגותית שקושרת בתוכה תחומים ואנשים רבים. היא תופעה רחבה, ועל מנת להבין ולטפל בה, יש לבצע בדיקה מעמיקה, שיחות עם מפקדים וחיילים, בכלל הדרגים, התפקידים, והמערכים – ומהם ללמוד את הבעיות הרבות להן היא מובילה, כדי לטפל בהן נקודתית ומערכתית כאחד.

"הוועדה שהקים הרמטכ"ל נתבקשה לסיים עבודתה לאחר 45 ימים, כשהבנת תופעת התרבות הארגונית והטיפול בה, ייקחו כמה חודשים לגיבוש תוכנית התחלתית, וטיפול ארוך ומתמשך שיארך אף מספר שנים. התרבות הארגונית היא השורש, והסיבה – לבעיות הקשות המוצגות בדו"ח. ללא הבנה מעמיקה שלה ושל תוצאותיה – עבודת הוועדה בטלה בשישים", סיכם.

ח"כ ורבין: "הטחת האשמות וקו לא זהיר של בריק"

חברת ועדת החוץ והביטחון חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מסרה בתגובה למכתב שנשלח: "יש לי רגישות מאוד גבוהה לניגודי עניינים אולם כאן אני חוששת שמדובר בהטחת האשמות שממשיכה קו לא זהיר של האלוף במיל. בריק, שטענתי כבר בעבר שאינו משרת לטובה את כושר ההרתעה של ישראל.
אני נזהרת מאוד בכבודו כי כך ראוי לגיבור ישראל, אבל כחברת ועדה אני חשה כבר נדחקת אל הקיר שכן מדובר במשמרת שלנו, כשצה"ל מציג באופן מתודולוגי נתונים הסותרים חלקים נכבדים מדבריו של הנקח״ל.
 
"גם הרמטכ״ל לא טען שאין בעיות, אולם ברור לגמרי שהנקח״ל גמר בדעתו לשלול את הלגיטימציה של ״ועדת הררי״ שמינה אייזנקוט. לצערי הרב על אף פנייתי לבנימין נתניהו כשר ביטחון לפני שבועיים בדרישה לכנס את הרמטכ״ל והנקח״ל על מנת לבדוק בדיוק מהם הפערים, טרם קיבלתי את תגובתו לעניין.
כמו כן סיכמתי עם ח״כ אבי דיכטר כי מיד עם השלמת דוח הררי תכונס מליאת הועדה על מנת לדון בסוגיות כבדות המשקל הללו".

ח״כ איתן כבל, לשעבר יו״ר ועדת המשנה למוכנות, אמר בתגובה למכתבו של בריק: ״האלוף במיל׳ בריק צודק בדרישה להקים ועדה בלתי תלויה ובדוחות הקודמים שלו אמרתי זאת ואף דרשתי להקים ועדה כזו. המצב של מוכנות צה״ל צריך להדאיג את כולנו ולא צריך לחכות למלחמה עם 'אבדות קשות מנשוא' כלשונו של בריק כדי להקים ועדת חקירה כזו".