נציב קבילות החיילים היוצא, האלוף במיל' יצחק בריק, אמר בראיון לחברת החדשות ששודר הערב (שישי) כי הוא נאבק על מנת שצה"ל יעמוד במלחמה הבאה, שעלולה להיות "האיומה מכל המלחמות ישראל". בריק אמר כי צה"ל "שומר על עצמו" מפני ביקורת חיצונית וכי צבא היבשה נזנח באופן מתמשך בשל תרבות ארגונית לקויה. 

בריק הגיב בראיון לטענות כי ביקורתו על צה"ל נובעת מאובססיה. "מה רע באובססיה חיובית? כשאני נלחם על כך שבמלחמה הבאה לא יהיו לנו אלפי הרוגים מיותרים היות ונצא לא מוכנים, כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים, שאיבדתי רבים מהחברים שלי, אז אני מוכן להיות אובססיבי על מנת שהמחירים יהיו הרבה פחות כבדים", אמר. "אני נלחם שנוכל לעמוד במלחמה הבאה, שתהיה אולי האיומה מכל מלחמות ישראל. צריך לזכור שבניגוד למלחמות ישראל הקודמות יפלו כאן אלפי טילים, כלומר המלחמה היא לא רק בחזיתות, אלא גם בעורף".
"שקלים ומיליארדים לא בונים עוצמה אם אין את האנשים לטפל בזה", הוסיף בריק. "אם אני ובא ואומר לך שבימ"חים וגם באימונים קלטו עוד ציוד, הביאו עוד חלקי חילוף, קלטו אמצעי לחימה חדשים - אבל אין מי שיחזיק אותם, אין מי שיטפל בהם, האלוף קובי ברק הגיע אליי למשרד, אמר לי, 'בריק, מצד אחד הכפילו את האימונים, אבל מצד שני קיצצו לי מאות תקנים. זה פוגע לי בהכשרות, זה פוגע לי באימונים, אז יש לי יותר כסף לאמן, אבל אין לי אמצעים, אין לי אנשים לבצע'".

"מפקדים לא יוצרים מוטיבציה" 
 

האלוף במיל' אמר כי הוא אינו פועל מחוץ למעטפת הסמכות של נציב קבילות החיילים. "אני עשר שנים יוצא מהעניין של טיפול בחייל הבודד", הסביר. "כשאני מזהה בעיה דרך הביקורים שלי, ועשיתי אלפי ביקורים כאלה ביחידות, עשרות אלפי שיחות, ואני מוצא בעיה שעולה בשיחה ובקבילה, אני נכנס לבירורה, אני אדם אחראי. אני לא אומר 'זה לא תפקידי, זה לא מעניין אותי'. כשאני מוצא בעיה, אני מעלה אותה, מציף אותה".
כשנשאל האם משימות השיטור של צה"ל ביהודה ושומרון פוגעות ביכולתו, אמר: "אני דרך אגב לא נכנס לרמה הפוליטית, אני אגיד לך במפורש שהשיטור ביהודה ושומרון בהחלט לא תורם לצה"ל,  צריך לתגבר יותר שוטרים, יותר מג"ב, ופחות צבא. אני מסכים עם הקביעה שהיקף כזה של פעילות בשטחים לא תורם למוכנות הצבא למלחמה. ויחד עם זה, רמת האימונים לא נגזרת רק מהסיפור של השטחים. היא נגזרת מתרבות ארגונית".

"תרבות ארגונית זה הדבר הבסיסי, ואני לא קורא לה רק תרבות ארגונית, זו תרבות ארגונית ניהולית פיקודית", הוסיף. "אני טוען שזאת הבעיה של צה"ל כיום, זאת המחלה. אנחנו נמצאים היום במצב שמפקדים שנמצאים בקורסי פיקוד לא מקבלים הכשרה פיקודית. איך לגעת בחיילים, איך ליצור מוטיבציה. חיל היבשה עם כל המיליארדים שהוסיפו לו נזנח בהיבט של הטיפול, בהיבט של האימון, בהיבט של כוח האדם, בהיבט של הטמעת האמצעים". 

"במטכ"ל אוטמים את האוזניים לשמוע"
 
בריק דיבר על ממדי המלחמה הבאה, שתתנהל במספר רב של חזיתות. "עיקר הכוח היום זה צבא המילואים", אמר. "ברגע שהוא לא יהיה כשיר כמו שצריך, אז הצבא הסדיר במלחמה רב זירתית שתהיה לנו לא רק בעזה, יהודה ושומרון שיצאו אלפי אנשי תנזים, הלבנונים חיזבאללה ופתאום צמח לנו גם הסורי, יחד עם האיראנים, זה כבר לא נלקח בחשבון בכלל, כשבנו את הצבא, שהדבר הזה צומח. צריך עכשיו לתת תשובה לדבר שלא לקחו אותו בחשבון. חוסר בקרה ופיקוח".
"תשמע, אני לא רוצה להגיד מי הכתובת", אמר האלוף במיל' כשנשאל למי מכוונת הביקורת. "מבחינתי יש רמטכ"ל, יש סגן רמטכ"ל, יש אלופים, כל אחד והתפקיד שלו. מה ראש ממשלה יודע על צה"ל? מה ועדת חוץ וביטחון יודעת על צה"ל? רק מה שהם מציגים. המצגות. צה"ל בעצם שומר על עצמו, ועדת חוץ וביטחון במשך שנים לא ביקשה את הביקורות, דווקא בגלל המהומה שלי עכשיו היא מבקשת כבר את הביקורות".
בריק סיכם: "הצבא מודה לי, תדע לך, בני גנץ אמר בכנס 40 שנה של הנציבות: 'בריק עושה לנו חיים נוראיים ואיומים. הוא קשה כמו אבן . אבל מזל שיש לנו אותו'. בשנה האחרונה קם לו מטכ"ל, עם המינויים האחרונים, שחלקו, לא כולם, אוטמים את האוזניים לשמוע. הם נעלבים. תפסיקו עם האגו. אנחנו מדברים על ביטחון המדינה".