לוחמי צה"ל, בשיתוף מג״ב והמנהל האזרחי, הרסו הבוקר (שישי) את הדירה בכפר יטא בה התגורר המחבל חליל יוסף עלי ג'בארין אבו חמיד, שרצח את ארי פולד ז״ל בפיגוע דקירה בצומת גוש עציון בחודש ספטמבר האחרון.
במהלך הפעילות התפתחו מספר הפרות סדר אלימות בהשתתפות עשרות בודדות של פלסטינים שיידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אין נפגעים לכוחותינו.
תיעוד הריסת בית המחבל שרצח את ארי פולד ז"ל. קרדיט: דובר צה"ל

 

בספטמבר האחרון פשטו כוחות צה"ל על הבית שבו מתגוררת משפחתו של  ג'בארין , שביצע את פיגוע הדקירה במרכז המסחרי בגוש עציון. מספר כלי תקשורת טענו כי החיילים ביצעו מדידות של הבית ומיפו אותו לקראת הריסה.



באוקטובר הוגש כתב אישום נגד ג'בארין. כתב האישום מייחס לנאשם עבירה של גרימת מוות בכוונה (המקבילה לעבירת רצח בישראל), וכן עבירות נוספות. המחבל מוחזק מאז הפיגוע במעצר. עם הגשת כתב האישום, ביקשה התביעה הצבאית להאריך את מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים.



פולד, בן 45, תושב אפרת ואב לארבעה, נדקר בחזהו בכניסה לקניון ליד צומת גוש עציון על ידי ג'בארין, תושב הכפר יטא. הוא פונה למרכז הטראומה בבית החולים שערי צדק בירושלים בהיותו מונשם ומורדם במצב אנוש. לאחר ניסיונות החייאה שנמשכו כשעה נאלצו הרופאים להרים ידיים וקבעו את מותו.



הריסת בית המחבל שרצח את ארי פולד ז"ל. צילום: דובר צה"ל
הריסת בית המחבל שרצח את ארי פולד ז"ל. צילום: דובר צה"ל



על אף הפגיעה האנושה בגבו, רדף פולד אחרי הנער המחבל ולירות לעברו יחד עם אזרח נוסף וסייע למנוע פיגוע חמור יותר. המחסל נורה על ידי כוחות צה"ל ונעצר. כמו במקרים דומים של פיגועים בידי מחבלים בודדים, גם הפעם לא היה בידי מערכת הביטחון מידע מוקדם בנוגע לפיגוע המדובר. יטא נחשבת כמקום עוין שממנו יצאו מחבלים רבים באיו"ש ובשטח ישראל, גם בשנים האחרונות, אולם לדוקר ולמשפחתו לא היה עבר ביטחוני של מעורבות בטרור.



חליל ג'אברין. צילום: ללא קרדיט
חליל ג'אברין. צילום: ללא קרדיט



פולד נולד בארה"ב ועלה ארצה בגיל 18 בגפו על מנת ללמוד בישיבת הסדר, ושנה לאחר מכן התגייס לצה"ל. הוא עסק בהסברה ישראלית בארץ ובחו"ל. בין השאר בבלוג israelshield.org, שבו הוא הציג סרטונים וכתבות אקטואליים באנגלית לגבי נושאים שקשורים בישראל. חברו, ליאור שורקה, סיפר ב-103FM: "ארי היה חבר טוב עם לב ענק. הוא היה איש כיתת הכוננות של אפרת ולכן היה מיומן וחד במקרים שכאלה, הוא ידע לחתור למגע. הוא היה איש מדהים, בין האנשים שמסבירים בצורה הטובה ביותר את החיבה שלנו לארץ הזו".



ארי פולד ז"ל. צילום: פרטי
ארי פולד ז"ל. צילום: פרטי



"ארי גייס כספים עבור חיילים מטעם הארגון Standing together. הוא גייס כספים לציוד ולימי כיף עבור החיילים. זה היה כל עולמו. הוא היה מסביר על מדינת ישראל בבלוגים, ברשתות החברתיות ובתקשורת. כשהוא דיבר על ישראל עיניו בהקו - זה מה שהוא אהב לעשות. בפעם האחרונה שדיברנו הוא סיפר לי על אתר חדש שהוא מתכנן להקים כדי להסביר עוד על מדינת ישראל. הוא הספיק לא הגיע לזה. הוא השאיר אחריו אישה, ארבעה ילדים והמון חברים כואבים"."זהו יום קשה", שיתף, "שוב אנחנו רואים את התוצאה שאליה מסוגל ילד בן 16 שבא במטרה לפגע. הסיבה שהמחבל הזה לא סיים את חייו ולא ספג כדור בראש למרות שכוונו עליו כל כך הרבה אקדחים נובעת מהמערכת המשפטית שכולנו מכירים אותה, זה מחלחל למטה. זה מחריד".