"אנחנו בהחלט צריכים להתכונן לעימות מול עזה", כך אמר הבוקר (שישי) אלוף במיל' עמוס ידלין בריאיון לניסים משעל ב־103FM. "הקיץ האחרון נגמר כשחמאס איבד את החשש והפחד מפני ישראל. ההרתעה הישראלית נחלשה וחמאס מרגיש שהוא יכול לעשות הרבה יותר ממה שהוא הרגיש בשלושת השנים שלאחר צוק איתן".



כזכור, במרכז ההערכה המודיעינית של אמ"ן לשנת 2019, קיימת התרעה אסטרטגית לפוטנציאל הסלמה גבוה ברצועת עזה, וגם ביהודה ושומרון. למעשה, המודיעין מגדיר את השנה הקרובה כנפיצה, זאת לאור תהליכי שינוי עמוקים שמתרחשים בה, ומעריך כי יש סבירות גבוהה בשנה הקרובה לפעולה התקפית יזומה של חמאס כנגד כוחות צה"ל. באמ"ן מעריכים שאם תתממש פעולה כזו היא מוגבלת בהיקפה, אבל עדיין עשויה להוביל לסבב הסלמה משמעותי מול רצועת עזה. 



לדברי ידלין, הכל קרה בגלל שמדינת ישראל הייתה עסוקה בגזרה הצפונית בהתבססות האיראנית ובמנהרות של חיזבאללה. "אחרי הצלחת מבצע 'מגן צפוני', אין מנוס אלא "לחזור ולהסתכל על הדרום".



למה אנחנו צריכים להמתין לפעולה של חמאס ולא להכות במתקפת מנע?


"אם אנחנו נדע שבאמת מבצע כזה מתוכנן, אין ספק שאנחנו צריכים לעשות מכה מקדימה. מדינת ישראל לא יוזמת מלחמות יזומות, אבל כשהיא יודעת שהולכים לתקוף אותה היא עושה מכה מקדימה. אני מעריך שיהיה לנו מודיעין מספיק טוב כדי לא לתת לחמאס להפתיע אותנו".



למה האינטרס של חמאס הוא לחמם? מה הוא ירוויח מזה? הרי הוא יחטוף מכות קשות.


"חמאס נמצא בשבר מאוד גדול. שבר כלכלי, פוליטי, צבאי – בכל כיוון שהוא הלך הוא נכשל. בהתרעה מחשבים את הרווח לעומת ההפסד, וחמאס מרגיש שאין לו כמעט מה להפסיד. הוא מאוד רוצה להרוויח את פתיחת רצועת עזה והוא מקווה שאחרי עימות קצר עם ישראל יהיה הסדר שיפתח את הרצועה. זה ההיגיון שהציג אמ"ן, אבל אני לא בטוח שחמאס חושב כמו שאמ"ן מעריכים".



"בואו לא נגזים בהישגים של חמאס. בסוף אם מסתכלים על המאזן בעזה, חמאס גרם ל־300 הרוגים ואילו בצד הישראלי זה חייל אחד ואזרח אחד, ולכן חמאס נמצא במבוי סתום".



"בשביל לפתור את הבעיה אנחנו צריכים לכבוש את עזה ואנחנו לא רוצים לעשות את זה, ולכן אנחנו מנהלים אסטרטגיה שגם עושה את החשבון של מה נרוויח מעימות מלא. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו כובשים את עזה או חוזרים לאותה נקודה שאנחנו נמצאים בה היום, ולכן אני תומך בכך שלא רצים למלחמה ולמכה מקדימה. מה שכן, אני חושב שבקיץ שעבר הגזמנו באיפוק וחינכנו את חמאס שהוא יכול לעשות דברים שאפשר לגרום לו לא לעשות בתגובות הרבה יותר חריפות. חמאס ינסה לחזור על קיץ 2018 ולנו אסור לתת לזה לקרות", הזהיר ידלין.



עוד פורסם בהערכת המודיעין של אמ"ן שעקב הלחץ הכלכלי, איראן שוקלת להגביר את העשרת האורניום. ידלין הסביר: "הייתה ציפייה שאיראן תעזוב את הסכם הגרעין אחרי שטראמפ עזב אותו. להפתעתם הרבה של כמה מומחים, האיראנים נשארו בהסכם ורצו לבחון אם הסנקציות יעילות. לאחר מכן הם רצו לבדוק האם הן מספיק כואבות בשביל לשנות את ההתנהגות שלהם".


 


"מה שאמ"ן מצביע עליו זה שאיראן לא תעזוב את ההסכם כי היא לא רוצה לאבד את הרוסים, הסינים ובעיקר את האירופאים, אבל היא תסביר לאמריקאים ולישראלים שיש מחיר לעזיבת ההסכם והיא תלך על ה'תחום האפור' – דברים שלא מוגדרים עד הסוף בהסכם, מעין הפרות קטנות שבראייתם לא יצדיקו פעולה ישראלית או אמריקאית, אבל יבהירו שיש מחיר לזה שטראמפ עזב את ההסכם".

אמ"ן הצביע על כך שהאיראנים מתכוונים להתבסס בעיראק ומשם הם יכוונו טילים ארוכי טווח לעבר ישראל. הם יצמצמו את הכוחות בסוריה?
"צמצום הכוחות בסוריה כבר קרה. היכולת שלהם להגיע אלינו מעיראק היא יותר נמוכה, וגם בעיראק אין להם את אותו חופש שיש להם בסוריה. בעיראק נמצאים עדיין האמריקאים, והיא גם מדינת עצמאית ולא כולם אוהבים את האיראנים. יש פה איום חדש שנצטרך ללמוד איך להתמודד איתו. אין לנו בעיראק את העליונות המודיעינית ואין לנו את חופש הפעולה שהיה לנו בסוריה. זה בהחלט אתגר חדש אבל הוא נובע מההצלחה שלנו. זה הפרדוקס".

בעיתון ה'ניו-יורק טיימס' פורסמה ידיעה לפיה ארצות הברית מתכננת לפגוע במערך הטילים באיראן, ובאחרונה אף הצליחה לשבש את הניסויים שעורכים האיראנים. האמנם?
"כן, זה נשמע לי הגיוני", הסכים ידלין והסביר: "לא זורקים פצצות אלא עושים פעולות חשאיות מסוגים שונים שמסוגלים לפגוע במערך צנטריפוגות, בטילים או בפעילויות אחרות של האיראנים. מבצעים מאוד מתוחכמים".

כלומר ארה"ב בהחלט פועלת חשאית לפגוע במערכי הטילים של איראן.
"אני לא אופתע אם זה נכון. הנה, קיבלת כותרת".