יותר מ־100 אלף פלסטינים צפויים להשתתף בעצרת יום השנה לתחילת צעדות השיבה בסוף השבוע. חבר הכנסת ויו"ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר ממפלגת הליכוד התארח בתוכנית "הקבינט" עם רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור ב-103FM והתייחס לחשש מהסלמה וניסה להסביר מדוע החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר את מכירת הצוללות הגרמניות למצרים מבלי לשתף את ראשי המערכת הביטחונית.



"העיניים נשואות לאיך ייראה סוף השבוע בגבול הרצועה, גם בעקבות ההיערכות של חמאס. אנחנו לא מתכוונים להיות חלק בהצגה שלהם. בצעדת המיליון לא חשוב אם יהיה 50 או 100 אלף איש אך ברור שהם רוצים להפוך את זה לאירוע שיא. לפעמים למסה של אנשים יש גם כוח בלתי נשלט וזה דבר שצריך להדאיג אותנו. נחשול של הרבה מאוד אנשים עלול לתפוס תאוצה".



יש קביעה שבאירוע כזה פותחים באש?


"צה"ל מימש בצורה יוצאת מן הכלל את ההיערכות למערכה שמעולם לא התנסינו בה. זה לא עניין של מה בכך לעמוד ברציפות מיום שישי ליום שישי ולהתמודד עם נחשול אדם. זה אירוע טרור לכל דבר ועניין".



ברור שבהתפרצות של נחשול אנשים על הגדר יהיו הרוגים. חמאס יוכל להכיל את זה או שזה מוביל אותנו להתנגשות?


"לפני השאלה איך חמאס יכיל את זה - חשוב לנו להבטיח שלא ייגרם כל סיכון מכניסה של נחשול מחבלים למדינת ישראל. זכרו ששדרות ממוקמת 800 מטרים מהגדר. זה דבר שצה"ל לא יוכל לחיות איתו. כל אחד שיחצה את הגדר ימצא את עצמו חוזר בצליעה, באלונקה או בדרך אחרת".





תמונות שכאלה עשויות להציב את ישראל בפוזיציה לא נוחה.


"שאלף אימהות של מחבלים יבכו ואמא ישראלית אחת לא תבכה. זו המדיניות שלי".



אבל אתה רוצה למנוע מראש את הסיטואציה הזו.


"ההתדרדרות של המצב לא מתבצעת במכה אחת. יש שלבים שונים. אני חושב שחמאס מבין היטב את מצבו הקשה. כולנו גם מבינים את עוצמתן של התמונות אך גם את חולשתן. מדינת ישראל החליטה להשמיד את תשתיות הטרור בעזה. מתי יהיה העיתוי? זה סיפור ארוך. אני לא חושב שיש להם אינטרס להקדים את המאוחר כי הם מבינים שכל מהלך אלים שהם יעשו הם ישלמו עליו".



המשלחת המצרית נכנסה לרצועה. אתה יודע איזו הצעה יש להם כדי להנמיך את הלהבות?


"לישראל אין שום בעיה ומניעה לספק עוד ועוד הטבות הומניטריות לעזה. יש לנו אינטרס שיכנסו אלף משאיות לכרם שלום ולא רק 400. הבעיה היא בתוך הרצועה, מי שמנהל את הרצועה זה חמאס והוא ארגון טרור".



אין טעם להכניס משאיות כי אין כושר קנייה בעזה.


"זו בעיה של מחמוד עבאס (אבו מאזן) שהחליט לבנות על גבם של התושבים בעזה לב את העימות בין פתח לחמאס. המדינות הערביות שתורמות כסף לרצועת עזה לא ממהרות לסייע כי הם יודעות שהכסף יירד לטמיון למרות שרבע מהאוכלוסייה חיה במחנות פליטים".



ישראל מוכיחה שהיא למדה לספוג גם אם מדובר ברקטות לבאר שבע או לתל אביב. השאלה היא, כמה האיפוק מזיק פוליטית?


"ראש הממשלה הוא גם שר הביטחון מאז שאביגדור ליברמן ברח מהמשמרת שלו. הוא רצה להמתין עם מבצע מגן צפוני בזמן שראש הממשלה הבין שזה המהלך שצריך לעשות בעת הזו. כשאתה עוזב את התפקיד שלך כשר הביטחון זה לא נראה אחראי כל כך. מזלנו שנתניהו מנהיג מספיק חזק כדי לדעת לאן לקחת אותנו".



ברמה התיאורטית, יכול להיות סוד אסטרטגי שראש ממשלה שומר מכולם רק לעצמו?


"בתחום הביטחוני היו דברים שראש הממשלה ידע ואני ידעתי כראש שב"כ ולא ידע על כך ראש המוסד או הרמטכ"ל. ברמה המעשית יש מקרים בהם ראש הממשלה ורמטכ"ל חולקים סוד וראש השב"כ והמוסד לא יודעים. זה נכון במקרים נדירים אבל זה קורה".



אתה יודע באיזה סוד מדובר שהוחלט למכור צוללות למצרים מבלי לשתף את שר הביטחון או אף אחד מראשי המערכות הביטחוניות?


"לא תפקידי לומר בשידור מה אני יודע או לא. ועדת החוץ והביטחון עסקה בסוגיה הזו בזמנו ואני מניח שהנושא הזה ייבחן פעם נוספת. בתקופה הזו יש כללי משחק שונים".



אם במדינת ישראל ראש ממשלה משנה את המדיניות ומחליט למכור צוללות למצרים, הצבא צריך לדעת מכך יחד עם כל הגורמים. לא יכול להיות שמסתירים את המידע הזה ממנו. אתה חושב שראש אמ"ן לדוגמא לא ישמע בעקיפין על מכירת הצוללות?


"מכיוון שלא התקיים דיון מסודר, אני לא מעלה בדעתי שגרמניה מוכרת צוללות למצרים וממתינה לאישור מדינת ישראל. מבחינת מערכת הביטחון המשימה היא להבין אם מצרים מצטיידת בצוללות גרמניות או סוללות טילים מרוסיה".



זה לא מדיוק. הגרמנים במסגרת החוזה איתנו ולכן יש לנו אמירה בעניין. הם צריכים להתייעץ איתנו.


"בגין הידע ותעשייה המצליחה שלנו אנחנו בישראל מצליחים להשביח את הציוד שאנחנו קונים. מכאן ועד להתיימר להיות בעלי מילה מגרמניה לגבי מכירת צוללות - אני חושב שהמרחק גדול".