לאחר שבת מתוחה, שכללה את צעדות השיבה, התפרעויות על הגדר ופעילות צבאית מוגברת, הופעלה הלילה (בין שבת לראשון) אזעקת צבע אדום בעוטף, לאחר שיגורים שנעשו מתחום רצועת עזה. במועצה האזורית אשכול דיווחו כי נשמעו הדי פיצוצים, ועל פי דיווחים, הנפילה היתה בשטח פתוח שלא הצריכה את הפעלת מערכת כיפת ברזל. אין נפגעים ולא נגרם נזק.  

מדובר צה"ל נמסר כי בתגובה לשיגורים מהרצועה טנקים של צה"ל תקפו במשך הלילה מספר עמדות של חמאס. על פי דיווחים פלסטיניים הירי בוצע לעבר מוצבים במרכז הרצועה. לא דווח על נפגעים כתוצאה מכך. 

למרות המטח הלילי לאשכול, הבוקר נפתחו המעברים ארז כרם שלום להעברת סחורות לרצועה. בתוך כך, אנשי המשלחת המצרית המתווכת בין ישראל לחמאס צפויים להגיע היום לתל אביב כדי לקדם הסכם רגיעה ארוך טווח בין הצדדים.  אמש ביקרה המשלחת המצרית בעזה ונפגשה עם מנהיג חמאס יחיא סנוואר וסיירה גם במרינה של עזה, מה שעשוי לאותת על כוונה לפתח אותה לממדים של נמל. 
 
התקדמות פוטנציאלית זו במגעים התאפשרה לאחר שבגבול הרצועה עבר אתמול יום שקט ומאופק יחסית, על אף התחזיות הפסימיות. לצעדות השיבה שנערכו על גדר הגבול לציון יום האדמה ויום השנה להפגנות הגיעו כ־40 אלף פלסטינים, אולם כוחות חמאס חצצו בין המפגינים לגדר המערכת והצליחו להרגיע את הרוחות. דובר משרד הפנים בעזה הודיע כי נפרסו 8,000 אנשי ביטחון, לבושים באפודים כתומים, בכל מוקדי המחאה.


ילדים נתפסו עם סכין 
 
אבל עם כל האיפוק היחסי, בצד הפלסטיני היו לא מעט נפגעים. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על ארבעה הרוגים מאש צה"ל במהלך ההתפרעויות ועל יותר מ־200 פצועים, מהם כ־30 מירי חי. לפני תחילת הצעדה נהרג צעיר פלסטיני בגבול מפגיעת רסיסים. עוד קודם לכן עצרו לוחמי צה"ל שני ילדים סמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה כשברשותם סכין. הילדים סיפרו כי הגיעו עם סכין כדי לחדור לשטח ישראל, להיעצר ולהישלח לכלא. בתום התחקור הוחזרו השניים לעזה דרך מעבר ארז.
 
דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס ציין כי בשעת השיא של האירועים נכחו בגדר הרצועה כ־41 אלף פלסטינים, אולם על אף המספר הגבוה הייתה בשטח פחות אלימות מאשר בהפגנות בשבועות הקודמים. מנליס ציין עוד כי הסיבות לירידה באלימות הן תוצאה של היערכות טובה של צה"ל, ששידרה גם מסר של הרתעה.
 
מנליס הוסיף כי רמת הריסון שהפגין חמאס לא נראתה בשנה האחרונה. "זו הוכחה שחמאס שולט בגובה הלהבות", אמר. "היו אירועי אלימות נגד פקחי חמאס, אבל הריסון של אנשיו אפשר לנו להיות מאופקים יותר. עדיין הכל שברירי מאוד וצה"ל לא משחרר את הכוחות. המבחן עדיין לפנינו". גורם מדיני מסר: "בזכות המדיניות הישראלית, הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל כפי שהנחה ראש הממשלה, אירועי הגדר עברו בשקט יחסי. ישראל מביעה סיפוק גם ממאמצי ההרגעה מהצד המצרי".
 
סנוואר, שהגיע גם הוא למקום ההפגנות, אמר: "הצעדות יימשכו עד לשבירת המצור. לא נהסס לפעול כדי להגן על בני העם שלנו אל מול הפשעים של נתניהו. העם שלנו יוצא היום כדי לומר - רוצים לחיות בכבוד". בכיר חמאס מחמוד א־זהאר הסביר: "ההיענות הגדולה היום מצביעה על כך שההתנגדות אינה של פלג פלסטיני אחד אלא של כל העם הפלסטיני".
 
בכיר חמאס סאלח אל־ערורי אמר בראיון לערוץ אל־מיאדין הלבנוני: "הרגיעה היא לא הודנה עם הכיבוש והיא לא אומרת שהגענו לשלום איתו. ישנם סימנים להגעה לרגיעה בימים הקרובים. אנחנו לא בוטחים באויב, שאילו הייתה לו אפשרות להישאר ברצועה יחד עם ההתנחלויות שלו הוא לא היה מהסס. כוח ההתנגדות ורצון בני העם שלנו הם אלה שמשרטטים את המשוואה. השגנו תנאים טובים יותר מהסכם הפסקת האש בשנת 2014". לנוכח ההצהרות הללו, ובעיקר על סמך הניסיון המר משנים רבות של סבל, גם תושבי עוטף עזה לא אופטימיים. "חזרנו לאותה מציאות", הם אומרים. "נמשיך לסבול ולחיות במתח. הממשלה ממשיכה לא להחליט".
 
מושפעים מההפגנות בעזה
 
המשלחת המצרית, המתווכת בין ירושלים לעזה, צפויה להגיע היום לישראל לאחר שהושגו הבנות עם חמאס הכוללות, על פי דיווחים, פתיחת מעברים והכנסת סחורות ואספקת חשמל לרצועה, נוסף להרחבת אזור הדיג והעברת כספים נוספים מקטאר. גורמים בחמאס אמרו אתמול: "כעת על ישראל ומצרים לעמוד במבחן ולהציג תוצאות". עוד דווח כי חמאס דחה את דרישת ישראל להפסקה מלאה של הפרחת בלוני התבערה והבהיר למתווכים כי ביכולתם רק להוריד את מספר השיגורים למינימום.
 
בישראל סבורים שהאירועים הפנימיים שהתרחשו ברצועה בשבועות האחרונים, בהם ההפגנות נגד חמאס, משפיעים על תפיסת העבודה של הארגון, שמעדיף למצוא דרך להגיע להסדרה ולא לעימות, כדי להמשיך לנהל את החיים ברצועת עזה. כפי שדווח לראשונה ב"מעריב", במערכת הביטחון סבורים כי דרך הפעולה של חמאס מצביעה על כך שירי הרקטות לישראל היה טעות. חמאס מתקשה להשתלט על שיגורי הרקטות, אבל הוכיח אתמול שהוא מסוגל להשתלט על אירוע מורכב ביותר כמו ריסון של כ־40 אלף איש שהגיעו לגבול. במערכת הביטחון מצביעים על כך שעדיין ישנם גורמים שיכולים להוביל להסלמה, אבל מנגד קיים פוטנציאל להשגת יציבות לאחר אירועי השבת.
 
מצד אחד, על פי התפיסה הזו, המצב שברירי מאוד, אבל מאידך בישראל סבורים כי חמאס הבין שאנחנו מתקרבים למלחמה והוא לא מעוניין בכך, לפחות לא בעת הזו. בשורה התחתונה, הדברים עוברים בעיקר לידי הדרג המדיני. במקביל, יישארו בשטח הכוחות המתוגברים ויש עדיין סימני שאלה רבים, כמו מה יהיה עם שיגורי בלוני הנפץ, האם יימשכו אירועי "הבלבול הלילי" וכמובן, האם ישוגרו רטקות לשטח ישראל.