לאחר סבב ההסלמה האחרון בדרום, החליטה ישראל להרחיב את מרחב הדיג ברצועת עזה ל-15 מייל - לאחר שלא חצה את גבול התשעה מייל כבר שנים ארוכות. זאת, במסגרת התיווך המצרי בין ישראל לחמאס, שנועד להנמיך את הלהבות בין הצדדים ולאפשר הקלות בסגר שמטילה ישראל על הרצועה בעקבות הברחות הנשק הרבות. המרוויחים העיקריים מהצעד הם הדייגים העזתים, שכעת יכולים לתפוס בחכה את הדגים שלא מתקרבים לחוף. "מרחק כזה היה מחוץ לתחום", אמר אחמד אל-עמודי, דייג בן 69 מהרצועה. "אני מקווה שיש הרבה דגים להחזיר". 

למעשה, מאז שנת 2000 לא יכלו הדייגים הפלסטינים להתרחק מעבר ל-9 מייל מהחוף. בעוד בישראל טוענים כי המהלך משקף את ההבחנה בין פעילי הטרור לבין האוכלוסייה הבלתי מעורבת ברצועה, ונועד למנוע הידרדרות הומניטארית, הפלסטינים רואים בו ויתור ישראלי בעקבות "צעדות השיבה" שהובילו לנזק רב בגבול הרצועה. 
"תודה לאלוהים, ואחר כך גם לצעדות השיבה, על שפתחו את הים עבורנו", אמר אל-עמודי בהתייחסו להפגנות השבועיות בגבול, הדורשות להתיר את הסגר על הרצועה ואף לאפשר לפלסטינים את "זכות השיבה". 


מכירת דגים ברצועת עזה. צילום: רויטרס

מכירת דגים ברצועת עזה. צילום: רויטרס

 
יש לציין, כי חודשי אפריל-יוני עם עונת השיא של הדיג בעזה, שמהווה 5% מהתמ"ג של הרצועה ומכלכל כ-50 אלף בני אדם. כעת, משהורחב מרחב הדיג, מקווים הפלסטינים כי בעתיד יוכלו לקבל חופש תנועה רחב אף יותר. למרות זאת, הדייגים עדיין מתלוננים על כך שקשה להשיג בעזה דלק וחלקי חילוף עבור הסירות, וטוענים גם שישראל אוסרת עליהם לייבא ציוד שימושי לדיג. צה"ל, כזכור, לא מאפשר הכנסה לרצועה של כלים העשויים לשמש לייצור נשק. 
כזכור, בשנים האחרונות ירה חיל הים הישראלי מספר פעמים על ספינות פלסטיניות שחצו את אזור הדיג המותר, ולפעמים אף עצרו את הדייגים. מלבד הברחות אפשריות דרך הים, הגבלת מרחב הדיג ברצועת עזה נועדה להגן על ישראל מפני התקפות ימיות, כאשר רק במהלך צוק איתן בשנת 2014 חדרו אנשי קומנדו מיוחד של חמאס דרך הים לישראל. הדייג ואיל אבו מוחמד מקווה כי כעת, לאחר שהורחב האזור המותר משמעותית, הוא לא יוגבל שוב. "עם 15 מייל, החיים שלנו יהיו נוחים - כל עוד לא יהיו בעיות עם הישראלים", הוא אומר.