סבב ההסלמה האחרון אמנם הגביר את ההרתעה אל מול ארגוני הטרור שברצועת עזה, אולם בצה"ל סבורים כי ללא מהלך מדיני משלים יהיה קשה לשמר מצב ביטחוני יציב בדרום. בין מנעד העמדות שהוצגו בדיונים, היו גם כאלו שהעריכו כי ללא התנגדות משמעותית במישורים האזרחיים, תיתכן אפשרות שכבר בתוך כמה שבועות ידרדר המצב ברצועה, בעיקר בשל ארגון הג'יהאד האסלאמי המיליטנטי. בהערכת המצב המודיעינית, ההתראה על חוסר היציבות בזירה הפלסטינית בעזה וביהודה ובשומרון נותרה גבוהה. בהתאם לכך, פוטנציאל ההסלמה בשתי הזירות, מסיבות שונות אחת מהשנייה אך קשורות זו לזו, נותר גבוה גם הוא. נכון לתקופה זו, עזה מוגדרת כאיום נפיץ יותר.

לצד הערכות אלו, בצבא נקטו עמדה לפיה עליית המדרגה בסבב הלחימה האחרון שכונה "גן סגור", היא בעלת פוטנציאל להשפעה על השטח, והג'יהאד האסלאמי יימנע, לפחות בתקופה הקרובה, מעימות יזום עם ישראל. השאלה הגדולה היא, כמובן, כמה זמן תחזיק הפסקת האש מעמד אל מול המתרחש ברצועה, כאשר בצה"ל עדיין רואים בפתרונות הכלכליים מפתח ליציבות ארוכת טווח ולא להפוגות קצרת מועד.

בצה"ל סבורים כי הג'יהאד האסלאמי לא העריך כראוי את התגובה הצפויה של ישראל, וסבר כי בשל האירוויזיון וימי הזיכרון היא תימנע מתגובה קשה. בפועל, בחודשים האחרונים הייתה התראה מודיעינית קבועה ומספר ניסיונות להוציא פיגועים במאפיינים של ירי צליפה לעבר כוחות צה"ל, במטרה להוביל להידרדרות ביטחוניים. בדיונים השונים היו גם מי שהעריכו שלא מין הנמנע שארגון הטרור, שמתריס כלפי חמאס ברצועה דרך פעולתו בעיקר בחודשים האחרונים, ינסה לבצע אולי אפילו ירי רקטי ארוך טווח בתקופת האירוויזיון עצמו. הערכה זו, בכל אופן, אינה מבוססת על מודיעין.

טנקים של צה"ל בגבול רצועת עזה. לא מורידים כוננות. צילום: רויטרס

הערכה המובילה בצה"ל כעת היא כי לאחר ההסלמה האחרונה, הסיכוי לפיגועים בתקופה הקרובה נמוך יותר. למעשה, במילים אחרות, הנחיית הדרג המדיני לצבא הייתה לחזור למצב בו ארגון הג'יהאד האסלאמי אינו מחזיק את ישראל כבת ערובה תחת התראת פיגוע קבוע ואיום לפגוע בניסיונות ההסדרה מול חמאס. חיל האוויר הפעיל כוח בהתאם לתכלית אסטרטגית זו, ולצבא הוגדר בצורה ברורה שלא לחצות את הקו שממנו עלולה ישראל להיכנס למלחמה או למבצע מתמשך בעיתוי שאינו נוח לה.

על פי תפיסה זו, מימש חיל האוויר תוכנית פעולה אותה הגדירו בצה"ל כעליית מדרגה לעומת סבבים קודמים. ההחלטה לחזור ולבצע סיכולים ממוקדים, לאחר שמאז צוק איתן לא פעלו כך, התקבלה בצה"ל ביום השני להסלמה. כעת, מתברר כי התרחשו שני סיכולים ממוקדים ולא אחד.  בצה"ל כאמור סבורים שעמדו ביעד שהגדיר הדרג המדיני, אך נזהרים מלצאת בהצהרות לפיהן השקט יישמר זמן רב.

לאחר שבמשך תקופה חיל האוויר התמקד רק בחמאס, הפעם הותקפו בסבב הלחימה גם 40 יעדים של הג'יהאד האסלאמי. 11 הרוגים מתוך 25 ברצועה היו פעיליו של ארגון הטרור, כל זאת בשלב בו לא כולם זוהו על פי שיוך ארגוני. בסך הכל, תקף חיל האוויר 350 מטרות ברצועה, כשמנגד נורו כ-700 רקטות לעבר ישראל.

הריסות ברצועת עזה, היום. לצבא הוגדר לא לחצות את הקו שממנו עלולה ישראל להידרדר למלחמה. צילום: רויטרס

במהלך סבב הלחימה, כיפת ברזל ביצעה 240 יירוטים של רקטות, כאשר אתמול נרשם ירי מטחים יוצא דופן בין השעות 19:00-20:00. במהלך הירי הקטלני, בעיקר לעיר אשדוד נורו 117 רקטות לעבר ישראל, כאשר באחד המטחים מספר השיגורים הגיע ל-40. אל מול השיפור ביכולת הרקטית של ארגוני הטרור, שיפורים טכנולוגיים שבוצעו במערכות כיפת הברזל אפשרו אחוזים גבוהים של יירוט.

מעבר לאיומים בזירה הפלסטינית, במודיעין הישראלי מזהים גם שינוי דרמטי בהתייחסות האיראנים להסכם הגרעין ממנו פרשה ארה"ב, לאור הלחץ הכלכלי הכבד בו הם מצויים. בישראל סבורים כי האיראנים דנים בסוגיה לפתיחת ההסכם גם מול המדינות האחרות, כך שיוכלו להפר אותו כפי שממילא ישראל טענה שהם עושים בשנים האחרונות. כמו כן, סבורים בישראל גם כי איראן שוקלת בצורה משמעותית לפגוע בנתיבי סחר בין-לאומי במזרח התיכון בתגובה לסנקציות האמריקאיות, מהלך שעשויות להיות לו גם השלכות ביטחוניות.