ארצות הברית, ישראל ואיחוד האמירויות ערכו בחודשים האחרונים ישיבות חשאיות במטרה לשתף מידע ולדון בדרכי ההתמודדות עם האיום ההולך וגובר מצידה של איראן, כך מסרו היום (חמישי) גורמים רשמיים בארה"ב המעורים בשיחות.



את הפגישות ארגן בריאן הוק, נציג משרד החוץ של המדינה באיראן. הפגישה הראשונה התקיימה באביב האחרון והשנייה התקיימה לאחרונה, כך אמר גורם אמריקאי. התאריכים והמיקומים המדויקים של הפגישות לא פורסמו ועל פי הגורמים קיומם היה ידוע רק לקומץ אנשים בממשל טראמפ.



מבין מדינות ערב לישראל קשרים דיפלומטיים רק עם מצרים וירדן. חילוקי דעות היסטוריים נותרו עם שתי אלה כמו גם עם מדינות ערב אחרות, במיוחד לגבי סוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני.



המגעים הסמויים וגם הגלויים בין ישראל למדינות ערב במפרץ התגברו במהירות בשנים האחרונות עם התגברות החשש מתוכנית הגרעין של איראן והשפעתה על סכסוכים בעיראק, סוריה ותימן.



תרגיל של משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס
תרגיל של משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס



גורמים אמריקאים אמרו כי הדיונים בין פקידי ארה"ב, ישראל והאמירויות נועדו להגביר את שיתוף הפעולה הדיפלומטי, הצבאי והמודיעיני בהתמודדות מול איראן.



שיתוף הפעולה המעמיק בין ישראל לאיחוד האמירויות החל במפגש בן יומיים שהתקיים בוורשה בחודש פברואר האחרון והפגיש מנהיגים מישראל, ארה"ב, ערב הסעודית ועשרות מדינות נוספות, במטרה לבנות קמפיין עולמי נגד איראן.



ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגש בבירת פולין עם מנהיגים ערביים לדיונים נרחבים שעסקו בשאלה כיצד לאתגר את איראן. שיחות אלה הובילו ליצירת דיונים מתואמים בין ארה"ב לישראל שתואמו על ידי הוק.



הטיל "פאתח מוֹבּין" שנחנך ע"י איראן. צילום: AFP
הטיל "פאתח מוֹבּין" שנחנך ע"י איראן. צילום: AFP



"קבוצת הפעולה באיראן פועלת עם מספר מדינות לצורך תיאום פעילויות דיפלומטיות, ביטחוניות ומודיעיניות, בתגובה לתוקפנות ההולכת וגוברת של איראן", אמר גורם בכיר בממשל טראמפ. "מאמצים אלה סייעו לנטרול איומים איראניים מרובים, כולל פעולות טרור וסייבר במדינות שלישיות, התקפות מתוכננות נגד ספינות בינלאומית וסחר בנשק לא חוקי". הבכיר לא זיהה איומים ספציפיים שסוכלו.



בכיר לשעבר בממשל ארה"ב הוסיף כי מר הוק זקוק לעזרת ישראל והאמירויות כדי לגרום למדינות אחרות באירופה והמזרח התיכון לנקוט עמדה קשה בנוגע לטהרן. "מה שמסבך את העניינים", אמר הבכיר לשעבר, "הוא כי לאמירויות יש ערוצים דיפלומטיים משלהם עם איראן, וזה מקשה על השגת המטרה".