לאחר שמטוסי חיל האוויר תקפו יעדי טרור ברצועת עזה, מה שהוביל לעוד התחממות בגזרה, התראיין הבוקר (שני) אלוף במיל' עמוס גלעד לרוני בר-און ורון קופמן ב-103FM ונשאל על הימים האחרונים בהם מדינת ישראל מתמודדת עם איומים ביטחוניים מכמה גזרות. 

לדבריו, "אם אתה עושה משהו אחד לא נחוץ זה מיותר, אם אתה עושה משהו שהוא נחוץ זה לא מיותר. ביהודה ושומרון המאזן הוא מאוד חיובי מבחינת טרור מפני שמאות פיגועים, כולל רצח והתאבדויות בירושלים ובתל אביב, מסוכלים. בעזה הניסיונות שלהם לחולל פיגועים בלב ישראל נכשלים, המנהרות נכשלות. ברור שצריך לתת מענה למה שקורה לאורך הגבול אבל המענה פה הוא מורכב, מבחינה צבאית אם צה"ל יקבל הוראה צבאית מהקבינט הוא כמובן יבצע מה שיגידו לו אבל צריך לחשוב על היום שאחרי".
אם מדינת ישראל תחליט לכבוש את רצועת עזה, האם היא יכולה לנהל אותה?
"כל משימה שהממשלה או הקבינט יטיל על הצבא תבוצע, אבל אני רוצה להסביר מעשית מה הכוונה. אני הייתי אחראי על האזור הזה פעמיים בימי חיי וזה נטל בלתי נסבל. ברגע שניכנס לעזה במבצע ונצא מי ישלוט שם אחרי זה? תהיה שם קריסה סופית של כל המערכות שעוד בקושי מחזיקות מעמד. אני מדבר על האינטרס הישראלי, אין לי רחמים עליהם. יש שם 2.1 מיליון אנשים, אולי אפילו יותר, ורק 364 קילומטר מרובע. כשנכנסנו ב-67 היו 250 אלף, זאת אומרת שזה אזור מוכה אסון מכל בחינה. האינטרס שלנו זה לשפר את מצב כדי שלפחות יהיה קצת מעל הקו האדום ולא מתחת".



וזה עובר דרך אבו מאזן.
"הרשות הפלסטינית לא תעשה כלום כל עוד אין לנו הסדר מדיני איתם".
האם יש לנו אינטרס לשמור את חמאס חי וקיים כדי להחליש את הרשות הפלסטינית?
"זה הגדרות רק של מערכת פוליטית. משיקולי ביטחון, אתה צריך שקט לאורך הגבול בכל רחבי ישראל – זה האינטרס. שלא ימותו אנשים, שלא יפצעו ויחיו שלווה. החמאס השתלט שם ואם אתה מסלק אותו אתה צריך חלופה. הסבירות שמצרים תבוא כחלופה שואפת לאפס. אם אתה רוצה להפיל אותם מבחינה צבאית, תטיל את המשימה על הצבא והוא יביא את התוכנית, אבל מבחינה אזרחית אתה צריך להבין מה יקרה ביום שאחרי".
מה לגבי הצפון?
"אנחנו עומדים מול איראן, זה לא חדש אבל זה איום שמתעצם. זה איום שבנוי על נחישות דתית-לאומית להשמיד את ישראל, הם מתכוונים לזה ומתרגמים את זה לתוכניות פעולה. חוץ מהגרעין שחשוב לדבר עליו, כי השילוב בין נשק גרעיני לחזון להשמיד את ישראל זה האיום היחיד בעיני שאפשר לכנותו – איום קיומי. יש את לבנון שהיא מדינה שחברה באו"ם והפכה ל'חזבאללסתן' עם 130 אלף רקטות - ישראל השלימה עם זה מסיבות שונות. עכשיו יש להם תוכנית להעצים את האיום. יש בניין כוח והפעלת כוח, אנחנו מאוד מצליחים בהרתעתן להפעיל כוח נגדנו אבל הם בונים כוח כזה שביום פקודה מבחינתן, ישראל תינזק בצורה עמוקה ומדהימה. רקטות טילים, מל"טים, רחפנים חמושים מלבנון סוריה ואיראן שזה עומק עצום".
מה תגיד על מצבו הנפשי של נסראללה?
"לכל מנהיג שתמיד חפצים בהיעלמותו, בא מחליף גרוע. אנחנו הפלנו את קודמו במסוק ולדעתי היה עדיף שהיה נשאר במקום זה. הבעיה הפרקטית ממנו כלפי תושבי ישראל היא שבכל מה שקשור לבניית כוח מאיים הוא עשה דברים גדולים מאוד למשל המנהרות. זה שחיסלנו את איום המנהרות.. עשינו דבר מדהים כי נסראללה אמר שהוא יכבוש את הגליל ואמרו איך הוא יעשה את זה, ולכן הוא הורה על פרויקט המנהרות. כשאני אומר הורה, זה האיראנים מאחוריו עם הכסף, הידע והיכולת ההנדסית. מה הרעיון במנהרה? באמצע הלילה אתה מכניס בשישה מוקדים חיילים מאומנים ופתאום בבוקר אתה מתעורר במטולה או ראש הנקרה בידי האויב. זה היה יוצר פה טראומה לאומית ל-50 שנה. אנחנו חיסלנו את זה בזכות מודיעין מעולה ויכולת חסרת תקדים של חיל האוויר לפגוע במטרות איכות בצורה מרשימה ביותר. מה שאנחנו לא מצליחים למנוע זה את הנחישות שלהם לבנות יכולת מאיימת על ישראל".
 
נראה שאנחנו בדרך להסלמה?
"קודם כל צריך להאזין לו ברצינות, יש לו נטייה להצהיר על מה שהוא יעשה ולהגיד אחרי זה 'אמרתי לכם'. הוא בעצם מכוון בדבריו לחיילים או לפגיעה בגבול. אני בטוח שמערכת אמ"ן לוקחת את הדברים ברצינות כדי למנוע כל פגיעה".
 
בקיצור הוא דיבר אל הבוחרים שלו.
"לא אני לא חושב, אני אגיד לך מה הסכנה היום. בסופו של דבר חיזבאללה זה ארגון בחסות איראנית, הם לא רוצים לפתוח במלחמה נגדנו היום כי הם חוששים מידו הארוכה של צה"ל. אם איראן תידחק אל הקיר היא יכולה להורות לחיזבאללה לתקוף את ישראל. לכן הביקור של זריף, שר החוץ האיראני, בפסגת 7G הוא מאוד חשוב כי ברור שהאירופאים חותרים להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע התלקחות כללית. הבעיה שטראמפ מגביר את הלחץ הכלכלי על אירן אבל הוא אומר בעת ובעונה אחת 'אני לא הולך לתקוף אתכם צבאית'".
 
השאלה האם פוטין יפעיל את הלחץ על איראן כדי לשמור עלינו?
"פוטין הוא מנהיג חשוב. למעשה יש לנו יד חופשית לפעול כנגד האיראנים והחיזבאללה ואחרים מטעם הרוסים. זה לא שאם תשאל את דובר משרד החוץ הרוסי הוא יאשר את דבריי, אבל למעשה הרוסים לא מעוניינים באיראן חזקה מדי כיוון שהם מעוניינים בבשאר אסד חזק, שמחזק ומגבש אותה תחת החסות הרוסית".