46 שנים חלפו מאז מלחמת יום הכיפורים. דור לוחמי הסדיר של 1973 הם היום גברים כבני 65. אך מאז מבצע צוק איתן ברצועת עזה, לפני חמש שנים, עלה בצורה ניכרת מספר הפניות לסיוע של לוחמי יום הכיפורים, כך מדווחים בעמותת נט"ל, המסייעת לנפגעי טראומה על רקע לאומי. ולא במקרה. כל מערכה רחבה שפקדה את ישראל מאז 73' עוררה את פצעי המלחמה ההיא בקרב הרבים שעברו אותה וחיים בינינו עם נפש וגוף פצועים. 
 
מצוק איתן ועד היום התקבלו בנט"ל 461 פניות חדשות של לוחמי יום הכיפורים. 314 מתוכן נעשו בידי הלוחמים עצמם, והשאר בידי בני משפחותיהם שביקשו סיוע נפשי עבורם. "אפשר לומר שצוק איתן היה טריגר לפנייה לנט"ל של בוגרי יום כיפור שמתמודדים עם פוסט־טראומה ומעולם לא פנו לקבלת סיוע נפשי", מסבירים בנט"ל. 
 
ר' (66), מאזור השרון, מתנדבת בקו הסיוע של נט"ל, איבדה את בעלה במלחמה כשהייתה בת 22 בלבד. בני הזוג, שהיו נשואים כשנה, שירתו יחד באותה טייסת, והיא איבדה חברים רבים נוספים במלחמה ההיא. ר' מספרת כי שוחחה עם בעלה מדי ערב וכי לא היה חשש שייפגע. "ביום האחרון של הפסקת האש השנייה, ב־24 באוקטובר, ביקשו לחלץ פצועים בסואץ, כשירו טיל על המסוק שלהם וכולם במסוק נהרגו - שישה לוחמים". 
 

על הרגע ששינה את חייה היא מספרת: "הגעתי ממש ליד בית הוריו, ואז שמעתי צרחות וזעקות שבר, ובאותו רגע ידעתי. אמרו לנו בתחילה שהוא נעדר ורק לאחר יומיים הרבנות הצבאית הודיעה לנו שהוא נהרג". ר' אינה זוכרת דבר מאותם ימים, "אבל האובדן הזה עשה אותי מי שאני, כולל ההתנדבות שלי בעמותת נט"ל. יום כיפור מאוד קשה לי, יותר מאשר יום הזיכרון". היא מתנדבת בקו הסיוע של נט"ל כבר 18 שנה ואף אחד לא יודע את הסיפור שלה. "אני לוקחת קשה מאוד כל דיווח על חייל שנהרג, וכשאלמנות צעירות מתקשרות, אני מעבירה את השיחה. קשה לי מאוד להתמודד עם זה. לפעמים אני מזהה בקרב מעגל החברים אנשים שסובלים מהלם קרב או פוסט־טראומה ואני באופן תמים ואגבי ממליצה להם לפנות לנט"ל". מספר הטלפון בקו הסיוע של נט"ל: 1-800-363-363