שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ״ל אביב כוכבי קיימו אתמול סיור והערכת מצב מיוחדת ביהודה ושומרון, כחלק מהיערכות מערכת הביטחון לתגובות הפלסטיניות ל"תוכנית המאה" של ממשל טראמפ שהוצגה בוושינגטון. במקביל, הוחלט במטכ"ל על תגבור כוחות בגזרה, כשבשלב זה מדובר בתגבור חטיבת הבקעה והעמקים בגדוד חי"ר.

לדברי גורם ביטחוני בכיר ל"מעריב", "המדינות בשלב זה היא לא לבצע צעדים דרסטיים, וליצור תחושה של מצב חירום ביטחוני, שכרגע אינו משתקף בתמונת המצב הנוכחית. הרבה יהיה תלוי בהתגלגלות האירועים ובמבחן שלהם בשטח".

במהלך הדיון בהערכת המצב, שבו השתתפו גם מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מפקד אוגדת איו״ש, תא״ל יניב אלאלוף, וכלל מפקדי החטיבות המרחביות, קיבל שר הביטחון תמונת מצב עדכנית על הנעשה בגזרה ועל המשמעויות שבהצגת התוכנית. במקביל, הונחו הכוחות להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית בעקבות הצגת התוכנית, וכן להתססת השטח והפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני מצד הרשות הפלסטינית. "אנו ניצבים בפני ימים מכריעים של קביעת גבולות והחלת ריבונות", אמר השר בנט, והוסיף: "איומים מהצד הפלסטיני לא ירתיעו אותנו".

הימים האחרונים במערכת הביטחון עמדו בסימן ההיערכות לאפשרויות של הסלמה בזירה הפלסטינית באיו"ש ובעזה בעקבות הפרסום של עסקת המאה, כאשר הזירה הנפיצה כרגע יותר מבחינתה של מערכת הביטחון היא בפיקוד המרכז. זאת, נוכח האפשרות של התרחבות המחאה העממית בשטחים, על רקע ההנחיה שנתן יו"ר הרשות, אבו מאזן, למנגנוני הביטחון הפלסטיניים שלא למנוע ממפגינים להתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים בנקודות החיכוך.

על פי ההערכות במערכת הביטחון, עד לסוף השבוע צפויים תגבורי כוחות נוספים ביהודה ושמרון. זאת, בניגוד לגבול רצועת עזה, שבו המענה ההגנתי יישאר בשלב זה על בסיס הכוחות והיחידות שנמצאות כבר בגזרה.

מעבר לפעילות הרגילה של צה"ל והשב"כ, הנמשכת כבשגרה מדי לילה בפעילות לביצוע מעצרים של חשודים במעורבות בטרור, הימים האחרונים עמדו בסימן מוכנות לתרחישי הסלמה שונים. בין היתר, התבצעו בשטח סיורים של מפקדים, בעיקר באזורי החיכוך המוכרים, שבהם עשויות להתפתח הפרות סדר בהיקפים גדולים הרבה יותר מבשנים האחרונות. עם זאת, במערכת הביטחון מזכירים כי גם ביום העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היו איומים על מחאה עממית אלימה בשטחים, אשר התבדו בסופו של דבר.

זאת ועוד - המשימה העיקרית של הכוחות היא קודם כל לשמור על הביטחון, אך במקביל - להימנע מטעויות מיותרות בהתמודדות עם הפרות הסדר, ולצמצם ככל הניתן את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני כתוצאה מהפרות סדר - מה שעלול לגרור תגובות שרשרת שיסלימו את המצב. לדברי אותו גורם ביטחוני, אם אכן תהיה הסלמה במצב בשטח, היא לא תתרחש ביום אחד או תוך תקופה קצרה.