שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני ביטחוני יובל שטייניץ, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ושיתף את הפרטים שהוסרו מצו איסור פרסום ועל פיהם לראשונה מאז שאיראן נכנסה לסוריה היא מצמצת את כוחותיה שם ומפנה בסיסים.

הותר לפרסום שבנושא האיראני יש התקדמויות, יש עליה בתקיפות של ישראל נגד תשתיות שיעיות בסוריה, האיראנים מגלים סימני שבירה, ערוצי האספקה לחיזבאללה נאטמו.
"אין פה מה לברך על המוגמר. בלי להגיב על שום פעולה ספציפית אומר שלפני כ־4 שנים זיהינו כוונה איראנית להפוך את סוריה לבסיס צבאי של איראן, וראש הממשלה קיבל החלטה חסרת תקדים בתולדות ישראל - לצאת למערכה אינטנסיבית, אבל מתחת לרף המלחמה כנגד המאמץ האיראני, ועד היום הם נכשלו בתוכנית שלהם, אבל זה לא אומר שהם לא ממשיכים לנסות".

 

אבל אנחנו שומעים על ירידה בפעילות האיראנית בסוריה. יכול להיות שהכלים המכנים שלהם פשוט עסוקים בחציבת קברי אחים לחללי הקורונה, וכשהמגיפה תדעך הם יחזור לעבודה? 
"אני לא חושב שזו הסיבה. יש שתי סיבות אחרות: ראשית, ב־4 השנים האחרונות פעלנו רבות, גם חיל האוויר וגם בעולות אחרות, חלקן התפרסמו, וחלק גדול מהן נשארו בתחום החשאי, כנגד ההתבוססות האיראנית בסוריה. יש כאן הצלחה גדולה מבחינת ישראל, אבל אנחנו עדיין לא יכולים לשבת על זרי הדפנה, הקרב הזה לא נגמר. הדבר השני הוא שהכלכלה האיראנית במצב מאוד קשה בגלל הסנקציות האמריקאיות, ושני הדברים האלה יחד תורמים לירידה מסוימת או לריסון מסוים של ההתבוססות שלהם בסוריה. עדיין, אנחנו חייבים להיות עם היד על הדופק, גם לגביי ההתבוססות שלהם בסוריה, וגם לגביי תוכנית הגרעין שלהם, שלאחרונה לא רצה, אבל זוחלת ומתקדמת לכיוון של נשק גרעיני". 

עד כמה האירועים האחרונים יכולים לסכן את המשטר עצמו להערכתך? 
"זו שאלת מיליון הדולר. כולנו מקווים שכך יהיה, וסוף סוף יבוא סוף למשטר הנורא הזה. נורא קודם כל ל־80 מיליון מאזרחיו, וגם כלפינו. בדברים האלה של התמוטטות משטרים אתה אף פעם לא יודע עד שזה קורה. לכן, כפי שאמרתי, זה נחמד לחשוב על זה, אבל אסור לסמוך על זה". 

אתה ניצלת את העובדה שהנפט היה בחינם בכדי לקנות לנו כמה ג'ריקנים או לבטל את המחיר המופקע של הגז?
"מדינת ישראל לא קונה נפט, קונים את זה בתי זיקוק וחברות פרטיות. מאגרי הנפט והסולר של מדינת ישראל מלאים. מעבר לזה אני רוצה להזכיר לך שמאז מתווה הגז המחיר בחוזים החדשים עומד על כ־4 דולר, וירד מאוד".

בוא נעבור רגע לנושא הבוער, לאיכון הדיגיטלי של השב"כ. אתה מהתומכים היותר נלהבים באירוע. 
"אני עומד בראש וועדת השרים שבחנה את העניין, ואני יכול להגיד לך שהמסקנות שלנו חד משמעיות - בלי המעורבות של השב"כ היינו במצב חמור מאוד, ולא היינו יכולים לפתוח את הסגר, ולשוב למקומות העבודה. בערך 50 אחוז מהחולים אותרו באמצעות הסיוע של השב"כ, אבל מה שיותר חשוב הוא מהירות האיתור. אם מהירות האיתור באמצעים הרגלים עומד על כ־4 ימים בממוצע, בעזרת השב"כ זה היה עניין של שעות". 

אני מניח שהוא עוזר גם לפלסטינים, הרי גם שם הקורונה היא מינורית.
"אני לא מתייחס בכלל להשוואות אלא עם מדינות ה־OECD שאני סומך על הנתונים שלהן. אנחנו לא יודעים באמת מה קורה באפריקה או באסיה, או ברשות הפלסטינית. אנחנו כן יכולים לסמוך, במידה רבה מאוד, על הנתונים של מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה, אוסטרליה , ויפן. האמת היא שלא רק שהפעילות של השב"כ סייעה לנו לפתוח את הסגר, ולחזור למקומות העבודה, ולהפסיק לכלוא אנשים במאסר בית, אלא שהיא גם הפחיתה את הפגיעה בפרטיות ובזכויות הפרט, כי המערכת הדיגיטלית של השב"כ הרבה פחות פולשנית מהמעקב האפידמיולוגי של משרד הבריאות. כלומר, במקום לשאול אותך שאלות נוקבות, ולבדוק במצלמות האבטחה, ולראות עם מי דיברת ועם מי היית. למשל, בפיראט האדום, לפני שהשב"כ היה מעורב, בדוק את מצלמת האבטחה, הסתכלו בקופה הרושמת ובדקו מי שילם וכמה".