ברקע הדיווחים אודות תקיפות סייבר הדדיות של ישראל ואיראן אחת על השנייה ,התארח הבוקר (רביעי) אריק ברבינג, לשעבר ראש מערך הסייבר בשב"כ, בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, ואמר כי "לגופו של עניין, מאפייני התקיפה באיראן הם מאפיינים של גורם, מי שעומד מאחוריו הוא גורם בדרג או של מדינה או מעצמת סייבר, עם יכולות מגוונות ויכולות עומק". בנוסף הסביר כי "בראש ובראשונה יכולות מודיעיניות, אי אפשר לתקוף יעדים מבלי שאין לך מודיעין ומדובר פה במודיעין סייבר, מודיעין טכנולוגי זה לא פשוט, צריך לנתח אותו זה לוקח זמן". לדבריו, הפעולה הראשונה זו פעולת המודיעין, הפעולה השנייה היא לייצר בסייבר אמצעי מלחמה.

"לייצר בסייבר טילים מדויקים, במירכאות, ואמצעים אחרים שיחדרו למקומות הנכונים ובבוא היום כאשר אותה מדינה או מעצמה תרצה להפעיל אותם הם גם יפעלו", אמר בראיון, "מדוע אני אומר זאת? משום שכל אחד מאיתנו הדבר הכי בסיסי רואה שיש לנו מפעם לפעם שדרוגים במערכות המחשב והסלולר, חלקם שדרוגים של אבטחת מידע, של המערכת. אתה כל הזמן צריך להיות אונליין עם אותו יעד שאתה רוצה בסופו של דבר לפרוץ ולשבש את הפעילות שלו". ברבינג ציין עוד כי "כל הפעולות ביחד הן סוג של מערכה במרחב הדיגיטלי, ובמדינות מתקדמות חוץ מאוויר, ים, יבשה, חלל, יש גם את ממד הסייבר. הוא תופס תאוצה, הוא בהחלט רכיב משמעותי בחיים שלנו, וגם בעימותים שבין בין מדינות ומעצמות".

האיראנים תקפו לפני כמה ימים תשתית מים בשרון ונכשלו ואז חטפו תקיפה ישראלית שהצליחה. ישראל הראתה להם שהם לא בליגה?
"כמה תיקונים בשביל המאזינים, תקיפה שמיוחסת לאיראן, בהנחה וזה איראן וכל ההסתייגויות, של מתקני מים. פה אנחנו מדברים לא על תקיפת מערכות מחשב או מערכות מידע אלא מערכות שבעצם מחשבים שמחוברים בסנסורים למשאבות, למנגנונים נוספים שמווסתים מים וכדומה. מי שביצע את הפעולה הזאת, אי אפשר לומר עליו שהוא יתוש קטן, וזה סוג של האקרים שיושבים בבית ושולחים כל מיני וירוסים לאותם מחשבים. אני חושב שהדבר הכי חשוב – אסור לנו לזלזל באיראן. יש שם הרבה מאוד מוחות, יש יכולות, נכון שזה לא מתקרב או דומה ליכולות שיש לישראל, שמוגדרת כאחת ממעצמות הסייבר בעולם".

לא אותה ליגה.
"אנחנו ואיראן? ממש לא. ישראל נמצאת במקום אחר לגמרי. אנחנו, מדינת ישראל, התחלנו לפני יותר מעשור, שני עשורים, אנחנו כבר עם חוק שקשור בהגנת הסייבר כל התשתיות הקריטיות של מדינת ישראל, זה מאוד מוקדם. המערכות הקריטיות שלנו מונחות ברובן על ידי המטה הקיברנטי והגורמים שעמם הוא עובד ופעילות גם של רשויות הביטחון והמודיעין. אנחנו מאוד מתקדמים גם בהגנה, גם בפיתוח ומטבע הדברים כנראה גם מתקדמים ביכולות אחרות".

כספית: אנחנו בארבע הגדולות?
"אנחנו מוגדרים בטופ חמש".

מגל: רוסיה, סין, ארצות הברית, ישראל ועוד מדינה אירופאית; כספית: אתה כבר לא במערכת וזו רק הערכה, אם חלילה תפרוץ מלחמה בינינו ובין איראן - יש להם יכולת סייבר אמיתית? יכולים לפגוע באספקת חשמל? להשבית אותנו?
"הערכה שלי היא כזאת, יכולים להיגרם נזקי סייבר, לא ברמה הקריטית שתשבית מערכות קריטיות ומשמעותיות בישראל, אבל צריך להבין מה קורה בעולם הסייבר כאשר אתה משבית לצורך העניין חברת סלולר אחת מתוך השלוש או הארבע שיש לנו בארץ. אוטומטית מופעלים לחצים גדולים מאוד בתוך המערכת התקשורתית על כל המרחב הזה. לעתים נזק טקטי ברמה בינונית עלול, כתוצאה מהקישוריות והחיבוריות שיש לנו עם המון מערכות מסביב - לייצר עומסים או תקלות. אני מעריך שאיראן מתקשה להגיע למערכות הקריטיות שלנו, יש קלות רבה יותר להגיע למערכות בדרג המוניציפלי, מערכות שאינן תחת הרגולציה. פגיעה בהן עושה כמה דברים". 

מגל: גם פרטיות.
"נכון. קונים מערכות אזרחיות ולא תמיד קונים עם הרכיבים שנדרשים להגנה טובה בטח ב-2020, תוקף שתוקף אותך, איראן שתוקפת או חמאס ברצועת עזה שתוקף. מטרה אחת זה לייצר פחד, חשש, במיוחד כאשר אתה משבית מסך טלוויזיה וכותב שם 'נהרוג את הילדים שלכם' כפי שקרה בצוק איתן בוואטסאפים וסמסים. הדבר השני הוא באמת לייצר פגיעה במערכות ושירותים. כשאתה נמצא במצב מלחמתי האפקט של הדברים האלה הוא נרחב יותר. כדי שלמדינה או מעצמה תהיה מוכנות לתקיפה משמעותית במדינות אויב, חשוב שהיא תהיה ערוכה היטב בהגנה. אנחנו נמצאים במקום טוב אבל יש לנו עוד דרך ארוכה מאוד בתחום ההגנה כדי להיות מוכנים למרחב פעולה חדש שיכול להתפתח, וודאי אחרי שני האירועים האחרונים שמדווחים בתקשורת".

כספית: חוץ מיכולת הסייבר שלהם כמדינה, יש להם אלפי האקרים פרטיים שניתן לגייס אותם. לסינים יש מאות אלפי האקרים, יש את זה גם בישראל?
"נאמר את זה בצורה הכי פשוטה. מדינה או מעצמת סייבר שמכבדת את עצמה צריכה מאות ואלפים שיעבדו עבורה, בין אם באופן ישיר ובין באופן עקיף. זה חלק מתפיסת המערכה. אני מזכיר שמלחמת סייבר היא מלחמה נוחה במירכאות, היא חשאית, קשה לדעת לעתים מי בדיוק הגורם שתקף אותך, הרבה מאוד פעמים מאוד קשה להגיע לאותם כלי תקיפה שיכול להיות שחבויים עמוק במערכות, וכשאתה 'מנקה מערכת כזאת', לעתים נשארות בו יכולות שהיריב טמן באותן מערכות והוא יכול להעיר אותן כשהוא ירצה".

מגל: מישהו מהמערכת אמר לי שהערבים חיים בתחושה שכל מה שעולה לדיגיטל ישראל שולטת בו.
"התחושה של הערבים היא נכונה, זו תחושה".

מגל: והעובדה?
"בעולם מודרני שהכול נמצא ברשת החברתית ולא רק ברשת החברתית, מדינה שרוצה לדעת לגבי נושאים שמעניינים אותה פועלת עמוק ברשת החברתית. אני הייתי מספיק שנים בשב"כ, ברוב השנים המידע הגיע ממערכות המחשב המודיעיניות. היום, כדי שתהיה לך תמונת מודיעין כמעט על כל נושא, ממפגע בודד ועד מדינה שנמצאת בצד השני של העולם, אתה תחיה נכון באינטרנט, תלמד היטב את היכולות להגיע למקורות מידע רלוונטיים, יש לך המון מידע".

מגל: כל מה שעולה על המחשב, דיגיטל, טלפון, כל אמצעי כזה - ישראל יודעת להגיע?
"הנחת העבודה צריכה להיות – כל מה שאני כותב או נמצא באחת מהאפליקציות הסמארטפון, בהקשות המקלדת בבית או בטאבלט, לא משנה איפה אני עושה את זה,  אם מישהו רוצה את זה ויש הרבה שרוצים, קודם כל חברות מסחריות וכמובן גם מדינות ויריבים - לצורך העניין הכול חשוף. זו צריכה להיות ההנחה, עכשיו בואו נתכונן ונסדר את עצמנו".