תפקיד חדש נכנס לפלוגות החי"ר והשריון בצה"ל - מש"ק תקיפה. מדובר בלוחם בוגר קורס מ"כים, שלאחר הכשרה נוספת של כחודשיים ישמש כעוזר צמוד ומייעץ למפקד הפלוגה בהפעלת האש המסייעת - מארטילריה ועד חיל האוויר.

מפקד הפלוגה יהיה אומנם זה שיאשר את הפעלת האש, אך מש"ק התקיפה יהיה זה שיבצע את ההכנות המקדימות ויתכנן את המטרות באמצעות מערכות שליטה ובקרה מתקדמות ומפות דיגיטליות. בגלל האחריות הרבה שתהיה ללוחמים הללו והדרישות המקצועיות הגבוהות מהם - מהפעלת האמצעים ועד היכולת לנתח את השטח ולתכנן את הפעלת האש – המש"קים החדשים בכל הסיירות והגדודים הסדירים יהיו בוגרי קורס מפקדי כיתות.

בתקופה האחרונה כבר השתלבו בפלוגות הלחימה בצה"ל 20 מש"קי תקיפה מחיל התותחנים, ועד סוף החודש יתווספו עוד 80 מש"קי תקיפה בגדודי צה"ל. כך שבחפ"ק המ"פ של כ־100 פלוגות בצה"ל יהיה מש"ק תקיפה, שיתפקד כמעין קצין סיוע ארטילרי עם סמכויות מצומצמות יותר, אבל עם יכולות מתקדמות לסייע למפקד הפלוגה בניהול הקרב, ניתוח השטח, התאמת אמצעי האש והחימוש הנדרש למטרה והצגת דרישה למפקדת הגדוד לסיוע. בכך הוא אמור לשפר את יכולת הפלוגה "לסגור" מעגל מהיר לסיוע באש.

תותחנים  (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
תותחנים (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

את קורס מש"קי התקיפה עוברים המפקדים הצעירים בחיל התותחנים. לוחמים מהיחידות המיוחדות של צה"ל יעברו את הקורס בחודש וחצי, ואילו לוחמי גדודי היבשה הסדירים יעברו קורס של חודשיים. במהלך הקורס לומדים הצוערים הפעלת מערכות תצפית ומערכת שליטה דיגיטלית מתקדמת, זיהוי לטווח רחוק של מטרות והפעלת אמצעי אש מסייעים שונים ביבשה ובאוויר, תכנון סיוע האש ובניית מטרות ברמת הפלוגה.

יש לציין כי תכליתו של המהלך הזה, לצד מהלכים משלימים נוספים ברמת הגדוד והחטיבה, היא להגביר את שיתופי הפעולה בין הכוחות המתמרנים לגורמים המסייעים באש במהלך התמרון - מתותחי הארטילריה, דרך טילים מדויקים ועד לחיל האוויר. בצה"ל סבורים כי הידוק שיתוף הפעולה ויצירת שפה משותפת אחת בין הזרועות השונות יגבירו בצורה דרמטית את תפוקת המטרות, את כוח האש ואת היכולת לפגוע באויב. זאת במיוחד במאפייני שדה הקרב שאיתו מתמודד צה"ל בשנים האחרונות בעיקר מול חמאס וחיזבאללה, כשהאויב נמנע ממגע ישיר וחזיתי מול צה"ל ועושה שימוש בשטחים בנויים ובתווך תת־קרקעי במנהרות לחימה - דבר המקשה על הכוחות המתמרנים לפגוע בו.

תרגיל צה״לי  (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל צה״לי (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, לאחר עבודת המטה של הקמת חטיבת תקיפה בזרוע היבשה של צה"ל, צפוי בתקופה הקרובה להתמנות לתפקיד ראש החטיבה קצין בכיר מחיל האוויר בדרגת תת־אלוף, שיושאל מהחיל הכחול לירוקים. על פי ההערכה, לתפקיד ימונה קצין משדרת הפיקוד המובילה של חיל האוויר, טייס קרב בהכשרתו, שפיקד על טייסות ובסיסים.

בשגרה, ראש החטיבה יהיה אחראי לבניין הכוח של כל תאי התקיפה בצה"ל - מהמטה הכללי, דרך הפיקודים המרחביים ועד לרמת החטיבה – כולל בניית תורות הלחימה, שיטות הקרב ואחריות פיקודית להכשרה ואימונים באמצעות בית הספר לתקיפה. בזמן לחימה יפעל מפקד חטיבת התקיפה תחת אגף המבצעים ויפקד על מכלול האש המטכ"לי.