יעקב עמידרור, לשעבר יושב ראש המטה לביטחון לאומי, התראיין הערב (שני) אצל בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וסיפר על הדרישה לפתוח בבדיקה מחודשת לעסקת הצוללות שבוצעה בין ישראל ו"טיסנקרופ" הגרמנית, ואף סיפר על הנושא ממקור ראשון, כפי שהוא מכיר מראות עיניו.

איך אתה חש מול הפרשה הזאת מול הדרישות המחודשות לחקור את הצוללות, יותר פרשת ספינות המשמר, או המגן.
"בוא נעשה סדר, יש לכאורה 3 בעיות שונות. אחת, האם מדינת ישראל עשתה נכון כשהלכה וקנתה עוד 3 צוללות ועוד 3 באופציה. כמי שהמציא את הדבר הזה ודחף את רה"מ, אני דרך אגב חשבתי שצריך לקנות 6 + 3 באופציה כך נוצרה אגדת ה-9 אבל לשמור על 6 למדינת ישראל למשך עשרות שנים. אני זה שדחף את רה"מ לעשות את זה, העלה את זה על שולחנו, העיר את תשומת ליבו ואמרתי שלדעתי צריך לסכם עם הקנצלרית עוד לפני הבחירות על 9 צוללות. אין לי ספק שמדינת ישראל צריכה אותן, היא נהגה נכון. האחראי במשרד הביטחון עודכן בזמן על ידי, אני מוכן להעיד בכל ועדת חקירה שתתבקש, אין שום בעיה בהחלטה".

אחראי במשרד הביטחון זה שר הביטחון?
"לא, מי שאחראי לנושא במשרד הביטחון. לכן, נושא הצוללות לדעתי, אם מישהו בדרך גזר קופון שילך לבית הסוהר, אבל ההחלטה עצמה, ההבנה שצריך צוללות, שזה הזמן הנכון להזמין אותן, שנכון להזמין אותן בגרמניה עכשיו ושמשרד הביטחון יודע מהדבר הזה, אני מוכן ללכת לכל ועדת חקירה שתהיה היות ומדובר בי ולא מישהו סיפר לי או אמר לי, היות ואני יודע – אני המצאתי את זה. אין לי שום בעיה". 

על 6 הצוללות הוויכוח נגמר. אני מדבר על העיתוי, אני לא מדבר על ספינות וביטול המכרז ואיום מרומז של גנור ושמרון, להפריט את המספנה והאישור שניתן לגרמנים למכור צוללות למצרים, כשיש עכשיו עדות של עמוס גלעד
"חבל, מה שאתה אומר פשוט לא נכון. פשוט לא נכון".

יצחק מולכו, מיקי גנור ודוד שמרון (צילום: istockphoto)
יצחק מולכו, מיקי גנור ודוד שמרון (צילום: istockphoto)

אין עדות עכשיו של עמוס? שמיקי גנור ניסה לשכנע אותו? 
"תקשיב אני עמידרור יעקב המציא את הצוללת 7 עד 12, אז אין לי, בכלל לא שייך למיקי גנור ספינות שטח, אני כראש המל"ל אישרתי לחיל הים להוסיף לסד"כ שלו 4 ספינות שטח, משום שזה היה נחוץ להגנה, עכשיו היה תהליך במשרד הביטחון שבסופו מנכ"ל המשרד החליט שזה יעשה בגרמניה ולא במקום אחר. אפשר ללכת אליו לשאול אותו והוא יסביר למה הוא החליט. דרך אגב הסיבה שהוא החליט בסופו של דבר הייתה שהגרמנים, לאחר שהוצאנו מכרז בינלאומי, היו מוכנים לקבל כסף עבור 2 ולתת לנו 3 כמו שעשו עם הצוללות, מה שלא הסכימו בהתחלה. אפשר לברר את זה".

הגדילו את נפח הספינות וזה יותר יקר בסוף
"חיל הים, כל פעם שהוא יכול, בכל ספינה שיש לו, הוא מגדיל. זה אנשי המקצוע, ככה הם עושים".

לא מקבל את התשובה הזאת.
"מה שאני אומר, צריך לבדוק את זה, אם למישהו יש תחושה לא נכונה, אני אומר לך מה העלה הבירור שלי, לא הייתי מעורב בזה. בניגוד לצוללות שאני אומר בוודאות, פה אני לא בקיא. אני יודע שאישרתי להם 4, מה קרה? זה דבר שצריך לברר. אבל מניסיון, כמו שהלביא התחיל בתור, אני מצטט את עזר ויצמן, בתור ג'יפ וגמר בתור משאית, אני לא מתפלא".

עמוס גלעד מספר שמיקי גנור נפגש איתו ומפעיל עליו לחץ בוטה לא לאשר למצרים שזה מוכיח שיש לו אינטרס גם במכירת הצללות למצרים, זה לא מעלה סימני שאלה?
"על מה?"

מיקי גנור (צילום: אריאל בשור)
מיקי גנור (צילום: אריאל בשור)

אתה מתחבר לזה שנתניהו נתן את האישור מבלי לדווח לאף אחד, מחבר את נתניהו לגנור לשמרון והצוללות למצרים
"פה, היות ולא הייתי מעורב במובן הישיר של המילה, הצוללות למצרים זה לא כמו הצוללות לנו. המצרים משלמים בשביל הצוללות, נגיד שהיינו אומרים לא לגרמנים והם לא היו מוכרים להם, המצרים היו הולכים מחר בבוקר ונותנים צ'ק או לצרפת או לרוסיה, או לסין או לדרום קוריאה, נדמה לי שאלה ארבתע המדינות שעדיין מייצרות צוללות מהסוג הזה והיו קונים. אנחנו לא יכולנו למנוע את זה שלמצרים היו צוללות, יכולנו אולי לא בטוח שהגרמנים היו מקבלים את דעתנו, אבל אם היינו אומרים לא לגרמנים אז זה לא היה בא מגרמניה".

אולי נדחה בשנתיים
"אולי זה גם היה נדחה".

כל האירוע הזה של גנור לוחץ על עמוס גלעד?
"שיעמידו את גנור לדין מה זה שייך? לי אין שום בעיה, שיחקרו ואם מישהו פה פשע, אין לי שמץ מושג בעניין הזה. אני רק מסביר שאנחנו לא יכולנו למנוע מהמצרים לקנות צוללות".

הייתה זכות וטו מול הגרמנים והעדפנו לא להשתמש בה; אריה – ולא מול אחרים
"העדפנו שזה יהיה בגרמניה וזה עמד למבחן כאשר הנשיא עלה לשלטון, אמרה הקנצלרית אם הוא יישאר הנשיא הוא לא יקבל צוללות. למה יותר נכון לעשות את זה בגרמניה עמד למבחן, ולכן אני חושב, אני לא יודע בדיוק את הפרטים, אבל שההחלטה הייתה נכונה".