מתוך מאות מלש"ביות שהביעו עניין במסלול החדש של סיירת הקצינות הלוחמות בגדודי החי"ר הקל המעורבים של צה"ל, יותר מ־100 הגיעו למיונים וכ־20 עברו אותם. הן יידרשו לעבור גיבוש התאמה למסלול הקצונה הייעודי כבר בתחילת הטירונות, בחודש הבא.

המסלול החדש, המכונה "ברקת", מזכיר במעט את מסלול בני המשקים לפיקוד, שהיה נהוג בעבר בחטיבת הנח"ל לבני המשקים מהקיבוצים והמושבים, רק שבמקרה הזה המיון מבוסס על נתוני האיכות בלבד של הבנות. שלבי המיון של הבנות שמסומנות כבר מתחילת הדרך לקצונה בארבעת גדודי הלחימה המעורבים של צה"ל עוברים דרך חמש תחנות, עד לתחילתו של המסלול, שבצה"ל מקווים שיהפוך ליוקרתי ולמבוקש מאוד בקרב הבנות. השלב הראשון הוא הרשמה למסלול במיון הלוחמות על בסיס נתונים מתאימים ובהמשך זימון להשתתפות בכנס, ראיון אישי, יום מיון מעשי ולבסוף כאמור גיבוש, שנערך כבר בבסיס הטירונות. למעשה, מתוך מאות בנות שפנו למחזור הגיוס הראשון, פחות מ־20 יתחילו את המסלול.

הבנות, כמו אחרות שבוחרות במסלולים התנדבותיים בצה"ל, חותמות מראש על הארכת משך השירות, כמו הבנים, אך נוסף לכך הן מתחייבות לשנת קבע נוספת. את המסלול, כולל את קורס מפקדי הכיתות, צפויות הלוחמות המיועדות לקצונה לעשות יחד, כצוות אורגני. נתון זה מאפשר למערך הגנת הגבולות להתאים את ההכשרה מהיום הראשון לקראת תפקידי הקצונה הצפויים. לאחר קורס מפקדי הכיתות, הן מיועדות לחזור לתפקידי פיקוד קצרים, כחלק מהכשרתן העתידית כקצינות, ובהמשך הן אמורות לצאת לקורס הקצינות.

קצין בכיר אמר ל"מעריב" כי נתוני האיכות של הבנות גבוהים במיוחד, והן נמצאו מתאימות למגוון תפקידים איכותי - החל במודיעין וכלה בגיבושי טייס וחובלים - אבל למרות זאת, הן בחרו להתנדב למסלול הלחימה הקשה והזוהר פחות לכאורה. לפי עמדת הקצין הבכיר, בראייה של שנים קדימה, הדבר יביא לקפיצת מדרגה נוספת ברמת הקצונה בגדודים המעורבים ויגדיל באופן טבעי גם את הפוטנציאל למפקדות גדוד בעתיד.

קצינה וחיילים בגדוד קרקל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
קצינה וחיילים בגדוד קרקל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"כבר בשנתיים־שלוש הקרובות", אומר הקצין הבכיר, "יש סבירות גבוהה מאוד למפקדת גדוד ראשונה בגדודי החי"ר הקל המעורבים של צה"ל, זאת אמירה שמתבססת על הנתונים שלנו ושל הקצינות החתומות בתוכניות שירות ארוכות טווח. הן עושות בפועל את התפקידים המכשירים אותן לקראת תפקיד המג"ד". 

בגדודים הלוחמים המעורבים של צה"ל, האמונים על הגנת הגבולות, משרתות 60% לוחמות לעומת 40% לוחמים, וכבר היום מספר מפקדות הפלוגות גבוה יותר במעט ממספר בעלי אותם תפקיד הגברים.

בתוך כך, גם גדוד הקרקל, שהיה גדוד הלוחמים המעורב הראשון בצה"ל, עובר שינוי מבני שאמור להפוך אותו לגדוד עם יכולות גבוהות יותר, עם מחלקת סיור ואיסוף ומחלקת צלפים ייעודיים. הוא יקלוט לתוכו בהמשך את פיילוט הטנקיסטיות של צה"ל על גבי טנקי מרכבה סימן ארבע. עד למועד סיום הפיילוט בצה"ל, הקצין מעריך כי בגדוד תפעל מסגרת של פלוגת טנקים. 

המשמעות היא שקצינות המשרתות היום בגדוד יעברו גם הן הסבה לשריון כדי שתפקדנה על אותן בנות. "קבענו תנאי סף לתרגולות השונות, שמותאמים לצרכים המבצעיים ונקבעו על בסיס הלקחים מהפיילוט הראשון, ואנחנו מאמינים שבהכשרה נכונה ניתן לעמוד ביעדים שנקבעו", סיכם הקצין.