נתוני המערכה החשאית המתנהלת בשנים האחרונות בין ישראל איראן והשותפות שלה על אדמת סוריה ובאזורים נוספים באזור פורסמו היום (חמישי) ומהם עולה כי מטוסי חיל האוויר תקפו במהלך שלוש השנים האחרונות 955 מטרות, בהן הטיל חיל האוויר 4239 חימושים. 840 טילי נ"מ נורו לעבר מטוסי חיל האוויר בחזית הצפונית ובארבע שנים האחרונות בוצעו מבצעי מב"מ מורכבים על ידי חיל האוויר. מדובר בפעולות של שעל רובן המוחלט ישראל לא לקחה אחריות.

כאמור, מאז שנת 2013 ישראל פועלת תחת מדיניות הפעלת כוח, המוכנה המערכה שבין המערכות (מב"מ), שתכליתה לפגוע בהתבססות איראן וחיזבאללה בסוריה ובאזורים נוספים במזרח התיכון, בהתעצמותן ובמערכות נשק מתקדמות, ובשנים האחרונות גם כנגד פרויקט הטילים המדייקים המשותף לאיראן חיזבאללה.

פעילי חיזבאללה (צילום: רויטרס)
פעילי חיזבאללה (צילום: רויטרס)

חיל האוויר פועל בשנה האחרונה במדיניות של ניצול הזדמנות בפגיעה של מערכות נשק מתקדמות המגיעות לצבא הסורי. לצד אלה, התרחשו תקיפות עליהן ישראל לקחה אחריות, זאת בעקבות פעולות עוינות מצד הכוחות השונים באזור הפועלים כנגד ישראל מאיראן ועד חיזבאללה ברמת הגולן.

על פי ההערכות, במהלך השנים הושמד על ידי חיל האוויר כשליש ממערכות ההגנה האוויריות הסוריות, כאשר הם ממשיכים, גם בחודשים האחרונים, להצטייד במערכות מתקדמות. כאמור, מערך ההגנה האווירי הסורי, והפריסה של המערכות הללו על אדמת סוריה, נחשבת כאחת הצפופות בעולם, נתון שהופך את פעילות חיל האוויר בסוריה למורכב יותר ככל שחולפות השנים. בשלוש השנים האחרונות נורו לעבר צה"ל 873 טילי נ"מ, לעומת שני טילים בלבד שנורו במהלך הפעילות של חיל האוויר שבאותה השנה היתה גם בהיקפים נמוכים הרבה יותר.

מבצע מב"מ של חיל האוויר נחשב ככזה, שבסיומו מושמדים לאויביים השונים נכנסים צבאיים חשובים. 70 אחוז מאנשי צוות האוויר שלוקחים חלק בפעילות הזו הם אנשי מילואים של החייל. למעשה, חלק מהמבצעים הללו נחשבים למורכבים יותר מאשר המבצע להשמדת לתקיפת הכור שבנתה סוריה ב-2007.

טיסה בגובה נמוך. צילום: דובר צה"ל

ישראל פועלת כבר היום לפגוע גם ביכולות עתידיות של הצבא הסורי, על מנת לשחוק את ההתעצמות שלו במרכיבים שיכולים לפגוע בחופש הפעולה האווירי של ישראל. בחיל האוויר מתייחסים ברצינות להצטיידות של צבא סוריה במכ"מים מתקדמים, אותם היא רוכשת מאיראן, וכן לרמת המיומנות של חיילי מערך ההגנה האווירת הסורית שהולכת ומשתפרת.

חלק מועט מהטילים שמשגר חיל האוויר במהלך התקיפות מיורט על ידי מערכות ההגנה הסוריות, אך למעט התקרית בשנת 2018, במהלכה הופל מטוס F-16 על ידי הסורים, לא נפגע מטוס ישראלי במהלך הפעילות בסוריה.

תדלוק אווירי בלילה בגובה נמוך. צילום: דובר צה"ל

כחלק ממערך ההתייעלות של החיל, צפוי להיסגר השנה אחד מגדודי הפטריוט, כאשר המשגרים והמערכות הנוספות יפעלו תחת גדוד אחד בלבד. כמו כן,  הכשרת טייסי הקרב תקוצר בחצי שנה, זאת מבלי שיהיה בשלוש השנים של קורס הטיס עצמו. מדובר למעשה בקיצור של חצי שנה בקורס הכשרה מתקדם, כך שבאופן הזה יקוצר מסלול ההכשרה המלא לטייס קרב - מחמש שנים לארבע שנים וחצי - ובכך יגדיל חיל האוויר בפועל את מספר הטיסים המבצעיים.

תקציב חיל האוויר עומד השנה על 5.5 מילארד שקלים, מתוך תקציב צה"ל שעומד על 32 מילארד שקלים. כאמור, למרות הקשיים התקציביים הנובעים בין השאר מהעיכוב באישור תקציב הצבא, ומכך שהתקציב הרב שנתי לא נראה באופק, בחיל האוויר פועלים תחת תוכניות שימנעו פגיעה בתוכניות האימונים והכשירות של צוותי האוויר, כפי שהיה ב-2014 ערב מבצע צוק איתן. האימונים נמשכים בשלב זה כרגיל, אך אימונים לצוותים טכניים ולכוחות ההגנה האווירית במילואים כבר בוטלו בחודשים האחרונים, נוכח המשבר התקציבי, שאיתו בחיל האוויר פועלים להתמודד גם במסגרת התייעלות פנימית.