ברקע הסכם השלום: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם הערב (שישי) לרגל 14 שנים מאז מלחמת לבנון השנייה, התייחס להסכם נרמול היחסים שהוכרז אמש בין ישראל לבין איחוד האמירויות וכינה אותו "בגידה באומה הערבית, באיסלאם ובפלסטינים". 

הפגנות הפלסטינים נגד ההסכם הישראלי עם איחוד האמירויות. צילום: רויטרס

"ההסכם נולד כי דונלד טראמפ היה זקוק להישג לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב", אמר נסראללה. "זו גם טובה אישית שהוא עשה לבנימין נתניהו, ראש הממשלה החלש של ישראל שנמצא בנקודה החלשה ביותר בקריירה שלו". עוד אמר כי מדינות ערביות נוספות צפויות להצטרף לאמירויות ולנרמל את יחסיהן עם ישראל. 

נסראללה התייחס גם להרג פעיל חיזבאללה ע"י ישראל בסוריה בחודש שעבר ולמתיחות הגבוהה ששררה בגזרת הצפון לאחר מכן. לדבריו, חיזבאללה לא יכולה לשתוק על כך וישראל עדיין צריכה לצפות לתגובה. "חכו, זה עניין של זמן", איים. "כשאתם הורגים אותנו אתם תמתינו דרוכים ותחכו לתגובה. התקרית בגבול הייתה רק חלק מזה. התגובה שלנו תגדיר מחדש את היחסים בגבול, זה רק שאלה של זמן".

גם האפשרות שישראל מעורבת בפיצוץ בנמל ביירות לפני כשבוע עלתה בדבריו של נסראללה, שהזהיר: "יש תאוריה לפיה מישהו הניח פצצה בנמל וזה מה שגרם לאסון. אם יתברר שישראל עומדת מאחורי הפיצוץ, חיזבאללה לא תשתוק על פשע בסדר גודל הזה, וישראל תשלם את המחיר".

הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוץ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

כזכור, אמש פורסם כי הושג הסכם נרמול יחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות בתיווך ארה"ב, כאמור, בתמורה לוויתור על תוכנית הסיפוח של חלקים מיהודה ושומרון. ההסכם עורר תגובות רבות בארץ ובעולם, ובעוד שרבים תמכו, בקרב גוש הימין נשמעה ביקורת רבה על נתניהו בשל הוויתור על חלום הסיפוח. 

מוקדם יותר היום גם הפלסטינים הביעו את זעמם על ההסכם והפגינו בנקודות רבות ברחבי הגדה, סמוך למסגד אל-אקצה בירושלים וגם ברצועת עזה. המפגינים כינו את איחוד האמירויות "בוגדת", ביזו את תמונתו של יורש העצר מוחמד בן זאיד והבעירו את דמותו. 

הפגנות נגד ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
הפגנות נגד ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

נסראללה נשא את דבריו כשמעמדו בקרב העם הלבנוני מעורער יותר מאי פעם בעקבות אסון הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות לפני כשבוע. בעקבות המחאות שפרצו בעקבות האסון ממשלת לבנון התפטרה ורבים מהמפגינים קראו נגד נסראללה ואף תלו את דמותו. לטענת מומחים ללבנון, כבר שנים שלא נראו ברחבי המדינה ביטויי שנאה וזעם שכאלו נגד ארגון הטרור.