כוחות צה"ל הפילו הערב (שלישי) רחפן של ארגון הטרור חיזבאללה שחדר משטח לבנון לשטח ישראל. הרחפן היה במעקב הכוחות לאורך האירוע. לא נשקפה סכנה לכוחות צה״ל וליישובים הסמוכים. הרחפן הופל באמצעות לוחמה אלקטרונית.

"פיקוד הצפון ממשיך לשמור על מוכנות גבוהה ולא יאפשר כל הפרה של ריבונות מדינת ישראל", נמסר מדובר צה"ל זמן קצר לאחר האירוע. ההערכה היא שמדובר ברחפן שמשמש לאיסוף.

שר הביטחון לשעבר, נפתלי בנט, אמר בתגובה להפלת רחפן חיזבאללה על ידי כוחות צה״ל: ״חדירת כלי הטיס של חיזבאללה לתוך שטח מדינת ישראל מהווה הפרת ריבונות חמורה המצטרפת לחפירת המנהרות לעומק שטחנו. מדינת ישראל אינה יכולה להסתפק במגננה אסטרטגית שבחסותה ארגון הטרור ימשיך להתעצם. אסור למדינת ישראל להשלים עם איום זה״.

טל לב רם: "צה"ל חייב לקחת בחשבון אפשרות שיקרה משהו"

טל לב רם, הכתב הצבאי של "מעריב" שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM לאחר התקרית בגבול. לדבריו, חיזבאללה כל הזמן מנסה למתוח את גבולות צה"ל ולהעז יותר, אך ברמה המבצעית לא מדובר באירוע דרמטי. עוד הבהיר לב רם כי באופן כללי, נרגעו באופן משמעותי המתיחות והכוננות בגבול הצפון בחשש לתגובת חיזבאללה, אולם אסור להיגרר בכך לשאננות.

בן: טל לב רם שלום, הפלנו רחפן של חיזבאללה, אז מה?
"האמת שזה בדיוק האירועים של פעם אחת שמתפרסמים וצה"ל מפיל אותם הפעם בעזרת לוחמה אלקטרונית, בעיקר נותן לנו אינדיקציה על משהו שקורה כל הזמן, מעין משחק של חתול ורחפן שמתנהל בין ישראל לחיזבאללה".

אריה: רחפן רציני.
"קודם כל זה רחפן קטן".

בן: קטן אבל ערס?
"הוא כנראה לא אמצעי מאוד מורכב אבל עצם העובדה שהפילו אותו בעזרת לוחמה אלקטרונית זה מעיד על הצד השני, מה היכולות שלו להתגונן מול הדבר הזה. זה בעיקר על המישור התודעתי, הרי ישראל מבחינת חיזבאללה מפר כל הזמן את החופש האווירי של לבנון אז הם מנסים לייצר א-סימטריה שלא ממש מתכנסת 'גם אנחנו יכולים'. אז יש לא מעט מקרים שנכנסים לטווח קצר וחודרים ויש מקרים שלא חודרים את הגבול. במקרה הזה הם באמת עברו את הגבול. זו המציאות החדשה".

בן: לוחמה אלקטרונית.
"בעיקר נושא של תדרים, למה לבזבז טיל אם אפשר להשתלט באמצעים אחרים על הרחפן? הרחפן לא מאוד מתפתח ולא מאוד מתקדם וכמו שיש אותו על המדף וגם הילד הקטן יכול לקנות, אז אפשר לעשות גם את הפעולות הללו. לא תמיד זה מבטיח הצלחה מלאה ולפעמים יצטרכו את חיל האויר".

בן: ראיתי שיש את הקטע ביממה האחרונה שהם מאיימים עלינו קצת. 
"לנסות להגיב כלפי מה שישראל עושה בשמיים של לבנון. האמת היא, ואני לא רוצה לפתוח עין הרע,  שהגבול הצפוני דווקא התקרר בתקופה האחרונה בכל הקשור לכוננות לקראת פיגוע. רמת המתיחות ירדה אבל כל מה שקשור לעניין הזה של בין ישראל ללבנון וחיזבאללה וההפרות שהם מייחסים לנו, זה מתכנס לאותן אמירות 'שלחנו רחפן' מה המשמעות המבצעית? לא הרבה".

בן: שלושה חודשים שצה"ל דרוך וכלום לא קורה.
"יותר משלושה חודשים ובחודש האחרון העסק קצת מתקרר, שוב צה"ל חייב לקחת בחשבון אפשרות שכן יכול לקרות משהו אבל גם צה"ל הוריד במידת מה את רמת הכוננות.".

אריה: נסראללה במקלט?
"הוא במקלט ומשחק עם המסרים ודברים לא משתנים אבל אלה החיים בזירה הצפונית, פעם אחת ככה פעם אחת אחרת".