איראן הודיעה היום (שני) כי חידשה את העשרת האורניום שלה לדרגה של 20 אחוזים במתקן התת-קרקעי שלה בפורדו. את הדברים אמר דובר הממשלה, עלי רביעי לסוכנות הידיעות מהר: "חודש תהליך ייצור האורניום המועשר ב-20% במתחם ההעשרה של פורדו". מאוחר יותר אמר שר החוץ האיראני מוחמד ג'ואד זריף: "נעצור את העשרת האורניום אם הסכם הגרעין יכובד".

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה להודעה כי "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

ההודעה מגיעה בהמשך לאישור החוק במג'לס (הפרלמנט האיראני) ואישורו של עלי ח'מינאי להגדלת הגדלת שיעור העשרת האורניום במדינה ל-20%. אם כן, מדובר בהפרה בוטה של הסכם הגרעין על ידי איראן. עם כניסתה אליו, הסכימה המדינה למשך כעשור וחצי מתחילת מועד ההסכם, להעשיר אורניום רק עד לרמה של 3.67%, ולא לבנות מתקני העשרה למשך התקופה.

עם זאת, נשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, היה מי שהפר ראשון את הסכם הגרעין, כשיצא ממנו בשנת 2018: "ההסכם אפשר לאיראן להמשיך לפתח אורניום והסיר סנקציות מגבילות, אפשר את הפעילות האיראנית לגבי הנשק הגרעיני ללא שום מגבלות על פעולותיה התוקפניות שלה בכל רחבי העולם, ובמיוחד בסוריה. לפי העדויות שנחשפו על ידי ישראל נראה שאיראן ביקשה להשיג נשק גרעיני. מדובר בעסקה גרועה שלא הייתה צריכה להיחתם", אמר אז הנשיא.

כזכור, בחודש נובמבר חוסל מוחסן פאחריזאדה, ראש תכנית הגעין האיראנית בטהראן. על פי הדיווחים, מכוניתו נפגעה בשל פיצוץ שארע בכביש בו נסע, ומיד לאחר מכן חוסל בירי על ידי אלמונים. פחריזאדה, פרופסור לפיזיקה גרעינית, עמד בראש "תכנית הנשק" האיראנית, במסגרתה ניהל גם את פרויקט פיתוח הטילים הארוכים. הוא הופיע במצגת שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2018, לאחר הודעתו על חשיפת ארכיון מסמכי הגרעין האיראני.

בתוך כך, בחודש נובמבר פורסם כי מאז החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ על נסיגתו מהסכם הגרעין עם איראן בשנת 2018, הגדילה איראן את כמות האורניום המועשר במדינה פי 12 יותר משהותר בהסכם המקורי. על רקע זה דווח כי הנשיא היוצא בחן אפשרות לתקיפת מתקני הגרעין במדינה - הצעה שככל הנראה ירדה מהפרק.