בסתיו האחרון החלו שיחות בין ישראל ללבנון כדי להגיע לתיחום הגבול הימי ביניהן ולחלק את שטח המריבה לשביעות רצונן של שתי המדינות. ממפה שהגיעה היום (שני) לידי ה"ג'רוזלם פוסט" עולה, כי ישראל מוכנה להיענות לדרישות הגוברות מצד לבנון ליותר מכפול משטח הים התיכון שנמצא כעת במחלוקת.

המפה מראה את מה שמשרד האנרגיה כינה "קו 310" – הקו האדום – המשתרע צפונה באופן משמעותי מעמדת המשא ומתן ההתחלתית של ישראל - הקו הכחול במפה.

ישראל ולבנון החלו באוקטובר במשא ומתן בתיווכה של ארצות הברית על הגבול הימי שלהן - שיחות ראשונות בין המדינות מזה 30 שנה. המדינות מקוות כי יישוב הגבול יעודד חיפושי גז נוספים באזור, וישראל כבר מזרימה כמויות משמעותיות של גז מהים התיכון, אך לבנון טרם עשתה זאת.

המשלחת הלבנונית לא שוחחה באופן ישיר עם הישראלים בשיחות שהתקיימו בנקורה, בסיס האו"ם בגבול ישראל-לבנון, והתמודדה עם לחצים משמעותיים מצד חיזבאללה לנטוש את המשא ומתן. לאחר ארבעה סבבי שיחות הופסק המשא ומתן בנובמבר האחרון. שר האנרגיה יובל שטייניץ האשים את לבנון בשינוי עמדתה שבע פעמים והציג "עמדות שמסתכמות בפרובוקציה".

הקווים הכחולים והירוקים במפה מייצגים את עמדותיה הרשמיות של המדינות, כפי שהוגשו לאו"ם. האזור השנוי במחלוקת מתחיל מגבול המדינות בים התיכון, ורוחבו 5 ק"מ עד 6 ק"מ בממוצע. השטח שבמקור היה שנוי במחלוקת יהיה כ-2% מהמים הכלכליים של ישראל.
במהלך המשא ומתן הגבירה לבנון את דרישתה בקו המשתרע דרומה הרבה יותר, והגדילה את השטח שבמחלוקת מכ-860 קמ"ר לכ-2,300 קמ"ר.

המפה שתציג ישראל אם לבנון תמשיך בדרישותיה המקסימליות במו''מ על הגבול הימי (צילום: ללא קרדיט)
המפה שתציג ישראל אם לבנון תמשיך בדרישותיה המקסימליות במו''מ על הגבול הימי (צילום: ללא קרדיט)

לפני כשבועיים הודיע שר התחבורה והעבודות הציבוריות הלבנוני מישל נג'אר, כי הממשלה חתמה על צו המרחיב את האזור הכלכלי הבלעדי שלה בים התיכון במידה שיוצג במשא ומתן, והודיעה כי הוא יוגש לאו"ם. נג'אר אמר "לא נוותר על אף סנטימטר במולדתנו, או טיפת מימיה, או סנטימטר מכבודה".

לאחר מכן הורה שטייניץ כי ישראל תדרוש דרישות מקסימליות משלה כדי להתמודד עם הטענות הלבנוניות, ומשרד האנרגיה הכין את המפה עם הקו החדש.

"זו לא הייתה הכוונה המקורית שלנו, אבל ברגע שלבנון התקדמה עם הגשת הקו שלהם, התכוננו להגיש את שלנו – שבסימטריה עם שלהם, פולש למאות קילומטרים של המים הכלכליים של לבנון", הסביר היום גורם במשרד האנרגיה.

הקו החדש של ישראל מבוסס על הגבולות הימיים בין קפריסין ללבנון. "זה לא מקדם פתרון, אבל זה יוצר סימטריה", אמר הגורם.

בינתיים, נשיא לבנון מישל עאון טרם חתם על הצו המרחיב את הגבולות הימיים של לבנון והגיש את המפה החדשה לאו"ם. לפיכך, ישראל הסתירה את מפתה, "מתוך רצון אמיתי לתת סיכוי להמשך המשא ומתן", הוסיף הגורם והביע תקווה שתחת ממשל ביידן השיחות יתחדשו ויהיו פרודוקטיביות.

בשבוע שעבר, לאחר פגישה עם עאון, אמר תת מזכיר המדינה לעניינים מדיניים של ארה"ב, דיוויד הייל, כי למשא ומתן בין ישראל ללבנון "יש פוטנציאל לממש יתרונות כלכליים משמעותיים ללבנון". הוא הוסיף כי "זה קריטי עוד יותר על רקע המשבר הכלכלי החמור שהמדינה מתמודדת איתו".