העיר לוד, ששמה נקשר במשך שנים עם המושג דו-קיום, הפכה תוך ימים ספורים לאזור של מלחמה, כאשר עשרות פורעים ערביים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, הציתו מכוניות וזרקו בקבוקי תבערה אל עבר בתים של משפחות יהודיות. תושבי לוד, מאיר ליוש ויובל חובב, סיפרו הבוקר (רביעי) בתוכנית של אראל סגל ברדיו 103FM על היממה האחרונה ששינתה את פני העיר. 

חובב סיפר כי לאחר הפרעות של ליל אמש החליט לעזוב את העיר ההחלטה לעזוב את העיר. "אחרי לילה שני של פרעות בכל השכונה, החלטנו לשמור על הילדים שלנו וללכת לישון בירושלים. תוך כדי שאנחנו נוסעים, אנחנו מקבלים תמונה של הרכב שלנו שרוף באמצע הרחוב ליד הבית, מתוך שורה של רכבים, שהשכנים שלי סימנו אותו וידעו להצית דווקא אותו".

חובב גילה הבוקר כי הפרעות והוונדליזם לא הסתכמו רק בהשחתת רכבו. הוא סיפר כי בבוקר גילה שביתו עבר ביזה במהלך הלילה. לטענתו הדבר התאפשר בזכות שכנו שנתן לפורעים ערבים להיכנס לדירה דרך החצר. "הבית שלי מחולל. השכן שלי, שחייתי לידו שנתיים בדו קיום, פתח את החצר שלו בשביל לתת לפורעים לנסר את החלונות שלי. אין דרך להיכנס לבית חוץ מהשכן שלי. קרעו ספרי קודש, השחיתו תשמישי קדושה, השחיתו הכול. תרפ"ט? אותה תחושה של סכין בגב, של חבורה של פורעים, מוסתים, של שנאה יוקדת בלב לאנשים שרק באו לעשות טוב לכולם". הוא הדגיש: "לא באנו לכבוש אף אחד או לייהד אף אחד".

לוד (צילום: אבשלום ששוני)
לוד (צילום: אבשלום ששוני)

כשנשאל כיצד יוכל להמשיך ולחיות בשכנות עם מי שסייע לפורצים, הודה: "אני לא יודע איך נמשיך לנהל יחסי שכנות. יש מציאות הזויה שגם תושביה הערביים של לוד לא חוו. אני לא יודע להסביר את רמות השנאה שהתפרצו פה, ומה גורם להם. אבל יש משהו שלא היה פה, שנאה שלא הייתה פה, סכין בגב. העיר לוד הצליחה עד היום להכניס יהודים וערבים באותו בניין, אצלי יש 5 משפחות יהודיות ו-11 משפחות ערביות בבניין. אני לא אזוז לשום מקום, אבל לא יודע מה אעשה מחר בבוקר".

חובב גם התייחס לנוכחות המשטרתית באזור ואמר: "כשמתחילים להתווכח בא שוטר. למרות ההבטחות והבקשות, אחרי לילה קודם של זוועות, לא הייתה אתמול משטרה להגן. באה חבורת צדיקים מהשומרון שעצרה הצתות של רכבים ושריפה של בית כנסת, והמשטרה לא הייתה פה", והוסיף: "אני מקווה שהלילה לא יהיה יותר חמור, אני לא בטוח. לא נגמר פה הסיפור". חובב התחייב: "אנחנו לא מתכוונים להיבהל ולפחד. באנו לעשות דבר גדול בלב מדינת ישראל, ונמשיך בזה בכל הכוח".

מאיר ליוש, המתגורר גם הוא בלוד, הצטרף לשיחה והביע זעם על מה שהוא כינה "ניסיון להנמיך ממה שקורה כאן" ומתח ביקורת חריפה על המשטרה: "45 דקות עומדים אנשים בשכונה בעיר, מתקשרים למשטרה, אומרים 'אנחנו יורים באוויר' והמשטרה לא מגיעה".

עוד סיפר ליוש כי בעת שיצא להגן על השכונה, עוכב על ידי המשטרה. "אנחנו מסתובבים ורואים שמגיעים חבר'ה לתגבר אותנו מחוץ לעיר. יש אנשים מהשכונה נורמטיביים, והולכים עם מקלות בידיים. בא קצין משטרה, עוצר אותם בדרך - 'אתם עצורים בעוון קשירת קשר לביצוע פשע'. הם עוכבו 4 שעות בתחנת משטרה ורצו לתת להם צו הרחקה מהעיר לוד. אחר כך הם רצו לתת להם מעצר בית ל-12 שעות בלילה. מה לעזאזל קורה פה? אתם אמורים לתת לנו גב כאזרחים, למען השם"

לטענתו של ליוש מה שהביא לאירועי ליל אמש היא התנהלות מערכת אכיפת החוק. "המערכת דפוקה שנים ארוכות. אנשים לא יכולים להגן על עצמם במדינת ישראל ,היה את שי דרומי, אריה שיף. אנשים מגנים על משפחות. הממשלה לא טיפלה במשך שנים בבעיה שנקראת לוד, בפשיעה פה, בלאומנות פה. למה להתעסק עם משהו שמתפוצץ רק אחת ל-4 שנים אבל בעוצמה גדולה? השר אוחנה הוביל את שדולת כלי הנשק המאפשרת לנו האזרחים להחזיק נשקים להגנה עצמית. זו בעיה שכשאנחנו רוצים להגן על עצמנו החוק לא מאפשר".