ביקורת על תרגיל ההונאה בתקיפת המטרו ברצועת עזה במהלך מבצע שומר החומות. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי התוכנית המקורית כללה כניסת כוחות קרקע לרצועה, מה שלא קרה בפועל.

תקיפת צה''ל על "המטרו" של עזה, קרדיט: דובר צה''ל

היום מתפרסמים "במעריב" פרטים חדשים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים. בצה"ל העריכו כי ארבעה גדודים של חמאס ייכנסו לתוך המנהרות, וההערכות היו כי כתוצאה מהתקיפות עשויים להיות כ־800 הרוגים לארגון הטרור.

על פי התוכנית המקורית, חטיבות של צה"ל היו אמורות להיכנס לתוך שטח הרצועה. אולם במתכונת המצומצמת שבה הוחלט לבסוף להוציא אל הפועל את התוכנית - טנקים וכלים משוריינים של צה"ל נעו סמוך לגבול, אך לא חצו את הגדר ושערי הכניסה לעזה לא נפתחו.

כבר לאחר תחילתו של המבצע ההונאה, בצה"ל הבינו כי לוחמי חמאס לא נכנסו למנהרה. עם זאת, על פי הערכות אחרות, מתחת לאדמה היו עשרות מחבלים שכבר היו שם קודם. בצה"ל העריכו כי במנהרות יש פחות ממאה פעילים של חמאס. בעקבות כך עיכבו בצבא את התקיפות מהאוויר. אולם התמונה לא השתנתה גם כעבור כשלוש שעות - ובסופו של דבר, התקיפה יצאה אל הפועל.

בצה"ל טוענים כי ההחלטה לבצע את מבצע הפגיעה במטרו של חמאס, עם תוכנית הונאה מצומצמת ובעיתוי שנבחר, הייתה נכונה. זאת מכיוון שבימים שקדמו למבצע, פעילים מהכוחות המיוחדים של חמאס חוסלו בדרכם לפשיטה מתוך המנהרות. לאחר מכן, במהלך הלחימה, חוסלו מח"ט חמאס בעזה ופעילי המחקר והפיתוח הבכירים. כך שהסוד למעשה נחשף, אומרים בצה"ל. לכן לדבריהם היה צריך לפעול מהר, לנצל את ההזדמנות שנוצרה ולהוציא לפועל כמה שיותר מהר את תקיפת מנהרות המטרו.



בתוך כך, גוברת הביקורת מצד מפקדי השדה בצה"ל על סימני שאלה שעולים לגבי מידת הנכונות של הצבא להפעיל כוחות יבשה בעת לחימה. בין השאר, הביקורת הזו הושמעה מצד מפקדי חטיבות, שהיו חלק מהכוחות שנערכו ללחימה בעזה ונפגשו בשבוע שעבר עם הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי.

אחת הטענות שעולות היא שהצבא אפילו לא שקל את האפשרות שיהיה צורך אמיתי להכניס כוחות קרקעיים לרצועה, והמפקדים והלוחמים יוצאים עם מסרים מאוד בעייתיים מהמבצע האחרון. בינתיים, לאחר סוף שבוע שקט בדרום, הימים הקרובים יעמדו בסימן הניסיון המצרי להגיע להסכם הפסקת אש שמבוסס על הסכמות בין הצדדים.

העיתון "אל־ערבי אל־ג'דיד" דיווח כי חמאס קיבל מסר ממצרים שישראל מתנה את ההתקדמות להסדרה כלכלית ברצועה בפתרון לסוגיית השבויים והנעדרים המוחזקים בעזה. לפי העיתון הקטארי, ישראל מתעקשת כי הסעיף הזה יהיה בעל משמעות כבר בשלבים הראשונים להסדרה מול הרצועה.

מבצע שומר החומות (צילום: רס''ל מאור מלינקר)
מבצע שומר החומות (צילום: רס''ל מאור מלינקר)


ראש שירותי המודיעין הכללי של מצרים עבאס קאמל צפוי לבקר ברצועה בימים הקרובים. כך מסרו אתמול גורמים מצריים. מקורות פלסטיניים הוסיפו כי מצרים מבקשת שהצדדים יחתמו על הסכם הפסקת אש לטווח ארוך, שיכלול את שיקום רצועת עזה והסכם חילופי שבויים בין ישראל לחמאס.

קאמל צפוי להגיע לישראל היום לשיחות בנושא הפסקת האש. הוא עשוי להיפגש עם מספר בכירים, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

בנוסף, הוא צפוי לבקר גם ברמאללה ולאחר מכן בעזה. מקורות פלסטיניים מדווחים כי במהלך ביקורו הוא צפוי לקיים שיחות עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובכירי הרשות בנוגע ליוזמת מצרים לתרום כסף לשיקום הרצועה, כפי שהודיע עוד קודם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, שהתחייב לתרום 500 מיליון דולר.

בתוך כך, בוואלה חדשות דווח כי שר החוץ גבי אשכנזי צפוי להמריא במקביל לקהיר לשיחות בנושא הישראלי־פלסטיני. אשכנזי צפוי להיפגש עם עמיתו המצרי סאמח שוכרי. זה יהיה הביקור הראשון של שר חוץ ישראלי בקהיר מאז 2008.

בכיר ישראלי אמר כי המצרים מעוניינים לקדם מהלך שיכלול את שיקום עזה, חידוש המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית וקידום השיחות על פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים.