הפרוטוקולים הסודיים נחשפים: 40 שנה לאחר אחד המבצעים החשאיים, המוצלחים והאגדיים ביותר של חיל האוויר הישראלי, מבצע "אופרה" להשמדת הכור הגרעיני העיראקי, משרד הביטחון מאפשר לפרסם היום (שלישי) חלקים נרחבים מהפרוטוקולים הסודיים ביותר של ארכיון חיל האוויר, תיעודים מיוחדים ומידע שהיה ידוע רק לעוסקים בדבר.

כזכור, מבצע "אופרה" היה מבצע של חיל האוויר להשמדת היכולות הגרעיניות של עיראק (הכור הגרעיני "אוסיראק", סמוך לבגדד הבירה), אז מדינה עוינת ומסוכנת ביותר בשליטת הרודן סדאם חוסיין, שאף איים בטילים ארוכי טווח על ישראל בתקופת מלחמת המפרץ (1991). כעשור לפני כן, איים להשמיד את ישראל בעזרת נשק גרעיני. המשימה העיקרית של הדרג המדיני באותה תקופה הייתה ההחלטה למנוע את היכולות האסטרטגיות והמסוכנות האלו משלטונו של חוסיין.

בפרק המבוא של פרוטוקול המבצע כתב מפקד החיל דאז, האלוף דוד עברי: "מבצע 'אופרה' היה התקיפה ארוכת הטווח ביותר שבוצעה על ידי חיל האוויר מאז הקמתו. המבצע הצליח במלואו", הוסיף, "הכור הושמד וכל מטוסינו חזרו לבסיסם ללא פגיעה".

תרשים הכור בעיראק (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
תרשים הכור בעיראק (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

תיק מבצע ''אופרה'' מארכיון חיל האוויר (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
תיק מבצע ''אופרה'' מארכיון חיל האוויר (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

במסמכים נוספים של משרד הביטחון שנחשפו היום נכתב: "כניסת עיראק לעידן הגרעיני וכוונותיהם האמיתיות של מנהיגי בגדד לייצר חימוש גרעיני - על פי המידע שהיה בידינו, והצהרותיהם להפעיל נשק קטלני זה נגד ישראל, היוו איום למדינה". במסמכים הסודיים נחשף כי חלק מטייסות הקרב תירגלו מודלים של תקיפה בהיקף כזה, אך מבלי לדעת את מהות התרגול. דרג המטה דאג למדר את השטח ממה שעתיד להתרחש, זאת ככל הנראה בשל המגעים הרבים שניהל עם הדרג המדיני באשר להיתכנות ומועד הביצוע.

בפרוטוקולים של חיל האוויר נחשף הדיאלוג הער בין הדרג המדיני למפקדי החיל באשר לתזמון התקיפה. בפתק אישי שנשלח לדוד עברי נכתב: "אמרתי להם - או או. אם לא במועד הזה - אז שיפסיקו לטרטר אותנו". לבסוף, הוחלט לבצע את התקיפה ב-7 ביוני 1981, ערב חג השבועות תשמ"א.

הפתקים שהוחלפו בין הדרג המדיני לבכירי חיל האוויר, מתוך תיק המבצע (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
הפתקים שהוחלפו בין הדרג המדיני לבכירי חיל האוויר, מתוך תיק המבצע (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

מפקד חיל האוויר לשעבר, דוד עברי, כתב בסיכום המבצע: "נדרשו הרבה החלטות, שבזמנו נראו קשות מאוד, וכיום, לאחר ביצוע, נראות כמובנות מאליהן [...] עבודת צוות רצינית ואחראית נתנה יותר ויותר ביטחון לביצוע, ונתנה פיתרונות למרבית הדילמות שהתעוררו". גם הרמטכ"ל דאז, רא"ל רפאל איתן (רפול), שיגר מכתב אישי לעברי, בו שיבח אותו ואת החיל: "קבל את הערכתי, שאין למעלה ממנה, על הביצוע המושלם של השמדת הכור הגרעיני בעיראק. זהו מבצע גורלי והיסטורי, וזו סיבה לזכות בשבחים ובהערצה על האומץ והכושר".

סך הכל השתתפו בתקיפה 8 מטוסי נץ (F-16) ו-6 מטוסי בז (F-15). מפקד אחת הטייסות התוקפות מבסיס רמת דוד (כנף 1), סא"ל זאב רז, הומלץ לקבלת ציון לשבח. על כבוד זה הצהיר: "הצל"ש הוא של כל השמינייה התוקפת, ולא רק שלי". ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, הגיע לטקס ולחץ ידיים עם בכירי חיל האוויר שלקחו חלק במבצע. בין הטייסים שהשתתפו בתקיפה היו ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין והאסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל. 

תמונות הטייסים שלקחו חלק במבצע ''אופרה'' (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
תמונות הטייסים שלקחו חלק במבצע ''אופרה'' (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

"חשבתי על אמא שלי, זה נתן לי כח"

בסרטון מיוחד שמשחרר ארכיון משרד הביטחון, נראה רמון, אחד הטייסים הצעירים ביותר שיצאו למבצע, וגם המטוס האחרון במבנה השמינייה שיצאה לתקיפה, נואם באירוע מיוחד שהתרחש במלאות 20 שנה למבצע המוצלח (צולם ב-27.5.2001), ומספר על החששות והפחדים שלו לפני היציאה לתקיפה, וגם מה נתן לו כח: "אמא שלי היא ניצולת שואה, הייתה באושוויץ, יצאה משם בשן ועין. לפני שיצאתי למבצע הנחתי שאני אשאר שם".

אילן רמון ז"ל מספר על חוויתיו ממבצע אופרה. צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

"גרתי אז ברמת חן", סיפר לחבריו, "חזרתי אז באחד הימים וכולם כרגיל נדחפים ומצפצפים ומקללים בדרך. חזרתי מיום עמוס בטייסת בשעה חמש אחר הצהריים ביום שישי, וחשבתי לעצמי 'בשביל מה אני עושה את זה? בשביל אלה שמקללים אותי בכביש פה? מה עשיתי להם?'. אבל אז נזכרתי במוצא שלי, באמא שלי, באושוויץ, במה שעבר על העם היהודי, ואמרתי קיבינימט, לא יכול להיות עוד פעם כזה דבר. אם צריך שאני אשאר שם, אז אני אשאר שם. זה מה שעזר לי לצאת למשימה הזאת".

אילן רמון, עמוס ידלין וטייסים נוספים שהשתתפו במבצע ''אופרה'' (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
אילן רמון, עמוס ידלין וטייסים נוספים שהשתתפו במבצע ''אופרה'' (צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

"היום אני אסטרונאוט", סיפר עוד רמון. "מי שירצה אספר לו סיפורים מעניינים מאוד על העם היהודי, זה יותר מעניין מהחלל לדעתי".