בצה"ל ובעוצבת אדום של פיקוד הדרום חשפו היום (ראשון) את "תוכנית מגן הנגב", המשותפת עם המשטרה, שיצאה לדרך במרץ האחרון. התוכנית כוללת מענה להברחות נשק וסמים וחדירות בגבולות מצרים וירדן, פריצה לבסיסים צבאיים, גניבות אמל"ח וגידול סמים בחממות שהוקמו בשטחי האש של צה"ל בדרום. בצה"ל אומרים כי התוכנית הזו היא חלק ממערכה רב ארגונית של צה"ל, משטרת ישראל וגופים נוספים, שתכליתה לשפר את הביטחון במרחב הנגב ותחושת הביטחון של התושבים.

בין השאר כוללת התוכנית מלבד הפעילות המבעית גם שינויים ארגוניים בשטח:

  • פיילוט של גיוס יעודי לתפקידי מאבטחי מתקנים לבסיסים בנגב, בו יעברו החיילים הכשרת לוחמה גבוהה יותר מאשר החיילים אחרים המשרתים כמאבטחי מתקנים למשל בבסיס הקריה בתל אביב.
  • הקמת סיירת ירוקה - יחידת משטרה בה ישולבו גם רשות הטבע והגנים וצה"ל. מטרת היחידה לשרוף ולהשמיד את חממות הסמים בשטחי האש ברחבי הנגב.
  • תגבור בפלוגות שיטור - בין השאר תתוגבר הגזרה בפלוגות משטרה צבאית וניידות משטרה.

בשנה האחרונה שיתופי הפעולה בין הצבא המשטרה ושב"כ התהדקו, וכך גם שיתופי הפעולה עם הצבא המצרי. בצה"ל סבורים כי המאמץ המשותף הוריד את היקף ההברחות המוצלחות בגבול עם מצרים מאחת ביום לכאחת בשבוע ואפילו מעט פחות.

לצד ההצלחות, למערכת הביטחון אין אשליות. המבריחים הבדואים ממצרים לא יוותרו בקלות על נתיבי ההברחה, וכנופיות הפשיעה עלולות להיות אלימות הרבה יותר תוך הפעלת נשק חם וירי לעבר החיילים, בעיקר מצד חוליות הרתק של כנופיות הפשע שנמצאות בצד המצרי. במשטרה מעריכים כי הידוק הפיקוח ושיתופי הפעולה על הגבול יכה בשוק הסמים השנה בישראל, ויקטין אותו מהיקף כספי של כארבעה מילארד ש"ח שמגולגלים בו מדי שנה לכשני מילארד.

דוגמא למאמץ המשותף והידוק הקשר בין כוחות הביטחון בדרום ניתן ללמוד ממבצע "מגן ניצנה", שהתקיים במשך חמישה ימים בתחילת החודש. המבצע התמקד במרחב יישובי פתחת ניצנה את המבצע הובילה חטיבת פארן של צה"ל בשיתוף כוחות משטרה, כוחות ימ"ס, החטיבה הטקטית של המטרה וכוחות נוספים.

במהלך המבצע בוצע סיכול של הברחת סמים, כאשר כוחות התצפית של צה"ל זיהו התקרבות חשודה לגבול עם מצרים באזור ניצנה מהכיוון המצרי והישראלי, ובמקביל זוהו שני רכבים חשודים בגזרה. אחד מהרכבים החשודים ניסה לדרוס את הלוחמים ששהו סמוך לגבול במטרה לסכל את ההברחה, לאחר שעלה על דוקרנים שהוצבו במקום. הכוחות פתחו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר הגלגלים של הרכב. החשודים ניסו להימלט מהמקום, הכוחות עצרו את הרכבים והחשודים ברחו רגלית. כוח מוסק של לוחמי הימ"ס ביצע מרדף אחר החשודים שהסתיים במעצר שניים מהחשודים. בשטח נתפסו כ-60 ק"ג של סמים ושני הרכבים.

הברחות בגבול מצרים 2018-21 by מעריב אונליין on Scribd

מעבר לסיכול המוצלח בצה"ל הגידור מטרות נוספות למבצע, תחת התפיסה של חיזוק המשילות באיזור הנגב. בין המטרות: מניעת פריצות ליישובים ומחנות צה"ל, מניעת הברחות במרחב יישובי פתחת ניצנה והשמדת חממות גידול סמים במרחב שטחי האש של צאלים. במהלך המבצע, אומרים במערכת הביטחון, הושמדו כ-100 חממות סמים, 70 אלף שתילים בשווי של כ-65 ק"ג סמים.

במהלך ימי המבצע פוזרו צוותים של לוחמי צה"ל במרחב היישובים בפתחת ניצנה, הופעלו מסוקים של צה"ל והמשטרה ובוצעו מארבים ואיסוף מודיעיני על המתרחש בגזרה שבועיים לפני תחילת המבצע. כוחות הקרקל פעלו בגזרה על מנת למנוע הברחות נוספות זאת בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות המשטרה ויחידות מיוחדות נוספות. על פי נתוני הצבא בשנת 2020 סוכלו 62 הברחות ונתפסו 364 שקי סמים, 20 רכבי מבריחים וכ-20 מבריחים נעצרו, הנשה כאמור במערכת הביטחון מצפים לנתונים טובים יותר.

על פי הערכות המשטרה, כל הברחה מוצלחת מכניסה לחברי החוליה כ-50 אלף דולר, המחולקים בין חברי החולייה בצד הישראלית. בצה"ל אומרים כי שינויי בהוראות הפתיחה באש בגבול, המאפשרים יותר ללוחמים לירות לעבר המבריחים החמושים, הגדילו את הסיכויים לסכל וליירט הברחה בזמן אמת כאשר היא מתרחשת. בעוצבת אדום אף הקימו מכשולים הנדסיים לאורך הגבול שנועדו להקשות על רכבי השטח של המבריחים להגיע לאזור גדר הגבול ובחלק מהפעילות נעזר הצבא גם בטנקים שמיועדים למשימת הגנת הגבולות שבהן כחלק מהפיילוט של הטנקיסטיות  יהיו צוותים אורגניים של לוחמות השייכות לגדוד הקרקל.