בצה"ל ממשיכים לתחקר את אירוע הירי בסמ"ר בראל שמואלי על גבול רצועת עזה, שהביאה לפציעתו הקשה. גורמים צבאיים אמרו היום (ראשון) למעריב כי אירוע מהסוג הזה מחייב הפקת לקחים מהירים, שכן דרך חרך הירי היה ניתן היה לבצע פיגועים במתווים נוספים, שהיו יכולים להסתיים בתוצאות קשות יותר. לדוגמה, זריקת רימון שהיה מתפוצץ בצד הישראלי וגורם לנפגעים רבים.

בצבא הודו כי חומת הביטחון יצרה בקרב הכוחות בשטח תחושה של מוגנות לא מוצדקת. זאת למרות שבפועל, הפרידו בחלק מהמקרים עשרות ס"מ בודדים בין הלוחמים שהיו בצד הישראלי, לבין המתפרעים והמחבלים שזרקו מטעני חבלה, ניסו לחטוף נשק של לוחם והמחבל שירה באקדח.  

 מהתחקירים שנעשים באוגדת עזה ובפיקוד הדרום עלה כי כבר בתחילת העצרת שארגן חמאס, בה השתתפו כ-5,000 פלסטינים, כ-400 מהם רצו לגדר והחלו להתעמת עם כוחות צה"ל באלימות רבה. כמאה שומרי סדר מטעם חמאס שהוצבו בהתחלה לכאורה על מנת למנוע מפגינים של חמאס מלהגיע לגדר, התפזרו מיד כשהחל האירוע.

במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס ידע לכל הפחות, כי המתפרעים יגיעו להתעמת עם כוחות צה"ל באמצעות מטעני חבלה. בסריקות אתמול נמצאו בשטח גם שרידים של רימוני יד. צה"ל יבצע התאמות הנדסיות על מנת לתת מענה לנקודת התורפה בשטח.

לפי אחת המסקנות המרכזיות מהתחקיר, לצד הפעלת הכוח והצלפים, היה צריך להרחיק את הלוחמים מהגדר עד דחיקת המתפרעים, בשלב בו הגיעו מתפרעים עד לחומה במרחק עשרות ס"מ מהגדר. ההערכה בצבא היא כי הפרות הסדר האלימות יימשכו עוד בשבוע הקרוב. 

כבר בשלבים הראשונים, האלימות והטרור היו חריגים, גם אל מול הפרות סדר אלימות אחרות שהיו באותה הנקודה בדיוק. חומת המגן שהוקמה בשנת 2018, כחלק מהלקחים מהפרות סדר אלימות שהתרחשו בנקודה, נועדה על מנת להגן על הכוחות מירי נ"ט מרצועת עזה ומירי צלפים.

עם זאת, יחד עם היתרונות של החומה היא גם גרמה ליצירת נקודת תורפה כאשר המתפרעים והמחבלים שאחד מהם ביצע את הירי באקדח, ניצלו את השטחים המתים ונצמדו לחומה. שמחרך הירי, שבדרך כלל ממנו מבצעים כוחות צה"ל ירי של מטולי גז, המחבל, שמוכר כקצין בחמאס, ביצע את הירי באמצעות אקדח. זאת, למרות אמצעי התצפית הרבים שהיו בשטח כולל כלי טייס שלא הבחינו במחבל החמוש.

בצה"ל יוצאים כנגד הטענות להוראות פתיחה באש מחמירות שלא מאפשרות ללוחמים חופש פעולה בשטח. באירוע מהסוג הזה יש הרבה דילמות וגם במהלך ההפרות האלה הופעלה אש צלפים.

האחריות על המפקדים בשטח היא גדולה, אלה אירועים מורכבים שצה"ל לא רוצים לסיים איתם עם עשרות נפגעים מירי בצד השני, כפי שכבר קרה בעבר. יחד עם זאת, גם בתחקירים עלה כי היה צריך להפעיל שימוש רב יותר בירי צלפי, כבר משלב מוקדם יותר. עוד לפני הירי ביצעו צלפי צה"ל ירי של 15 כדורים לעבר המתפרעים.

עוד עלה מהממצאים כי באירוע שקדם לירי באקדח בו ניסו לחטוף נשק מלוחם מג"ב אחר, הלוחם ביצע ירי באקדח לעבר המחבל. עם זאת, תיעוד זה לא נראה בצילומים שהפיצו בעזה. מצד שני, בצה"ל קבעו כי עצם ההגעה עד לחומה של מחבלים חמושים במטעני חבלה ואקדח הם בבחינת תקלה. למעשה, מהרגע שהצליחו המחבלים להגיע לגדר הלוחמים מהצד השני הם היו חשופים לאיומי טרור, כאשר כאמור החומה סיפקה להם תחושה של מוגנות בלתי מוצדקת במצב כזה.

כמו כן, אחת המסקנות של צה"ל הייתה כי בשלב הזה, עד הרחקת ההמון מהחומה, היה צריך להרחיק את החיילים לעמדות שולטות שאינן צמודות לגדר. זו אינה הפעם הראשונה שבחסות של הפרות סדר אלימות נעשה שימוש בנשק חם. זאת למרות שהנושא הזה עלה גם בתדריכים וגם בפקודות לפני היציאה למשימה על הגבול בשבת. עם זאת, נראה שבתרגום של האיומים בשטח היה פער משמעותי בהערכות הכוחות. 

לפי ההערכות, המחבל הספיק לירות שלושה כדורים מחרך הירי, בעוד לצדו של סמ"ר בראל שמואלי, שנפגע מהכדור בראשו, היה צלף נוסף ומפקדו של הלוחם. שמואלי קיבל טיפול מידי מחובש והועבר באמצעות אמבולנס לבית החולים סורוקה. בהתחלה לא הבינו בצה"ל כי בוצע ירי באקדח מהצד השני של החומה ובשלב הראשון עלו הערכות כי מדובר בירי דו צדדי או ירי צלף מהעומק. רק לאחר שהתפרסמו התמונות מהרשתות התבררה התמונה המלאה. לאחר האירוע הזה צה"ל הגביר את השימוש בצלפים ועל פי ההערכות נפגעו במהלך האירועים מעל 40 פלסטינים מירי לעבר פלג הגוף התחתון שלהם.

מצבו של שמואלי שמאושפז בבית החולים ממשיך להיות קשה ונשקפת סכנה לחייו. יוסי שמואלי, אביו של הלוחם, מתח ביקורת על התנהלות הצבא בתקרית ואמר: "אני בטוח שהייתה שם פאשלה, זו פאדיחה של הצבא, איך הם הגיעו לגדר מבלי שירו בהם" והוסיף, "למה הבן שלי צריך להגיע לבית החולים בגלל הפגנה". אביו של בראל קרא לכל עם ישראל להתפלל לשלומו של בנו שנפגע בראשו וממשיך גם כעת להיאבק על חייו.