במלאת 48 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים נחשפו אתמול חומרים חדשים מהמלחמה. ארכיון המדינה במשרד ראש הממשלה חשף 61 פריטים שטרם פורסמו עד היום, כולל 1,292 עמודים של תמלולים מישיבות הממשלה, התייעצויות מדיניות־ביטחוניות ומלשכת ראש הממשלה.

פרופ' אורי בר יוסף, יו"ר ועדת תיעוד ומחקר בעמותת המרכז למלחמת יום הכיפורים, מספר בשיחה עם "מעריב": "אני חוקר שנים רבות את המלחמה ההיא. עברתי על כל העמודים הרבים של הפרוטוקולים, והמסקנה העיקרית שעולה מהחומר הזה היא עד כמה היה לנו מזל שבמלחמה הקשה הזאת הייתה לישראל הנהגה יוצאת מן הכלל. 

"הרמטכ"ל ורוב האלופים תפקדו מצוין. לא כולם, אלוף פיקוד הדרום לא תפקד טוב והוא אכן הוחלף. גם מפקד חיל האוויר עשה הרבה טעויות, גם זה לא סוד. אבל רוב האישים בצה"ל, על כל דרגותיהם, תפקדו יוצא מהכלל. 

"אותו הדבר ניתן לומר גם על תפקודו של הדרג המדיני, כולל ראש הממשלה גולדה מאיר, שספגה טענות מכל הכיוונים. כאשר קוראים את העמודים שנחשפו רואים אנשים רציניים ומנוסים בצורה בלתי רגילה, שלא נשברים אף שהם נמצאים במצבי לחץ שאף אחד אחר לא הגיע לרמתם בכל תולדות המדינה".

בעקבות פרסום החומרים החדשים אמרה גנזת המדינה רותי אברמוביץ' כי "לראשונה זה 48 שנה ניתן לעקוב אחר הדינמיקה שהתרחשה בתוך הממשלה בנוגע למלחמת יום הכיפורים, ולהיחשף לבהלה, לדילמות, לוויכוחים וליחסים המורכבים ששררו בין ראשי המדינה - אלה שהובילו את הלחימה הקשה ואלה שהנהיגו את המדיניות". 

גולדה מאיר, מלחמת יום הכיפורים (צילום: שגב יצחק, לע''מ)
גולדה מאיר, מלחמת יום הכיפורים (צילום: שגב יצחק, לע''מ)


עוד הוסיפה אברמוביץ' כי "העמודים הרבים הנפתחים כעת לציבור הם החומר הארכיוני הגולמי המקורי שנכתב תוך כדי ההתרחשויות הדרמטיות הן בזירה המדינית, הן בזירה הצבאית והן בזירה הבינלאומית, של אחד האירועים ההיסטוריים שעודו נחשב פצע מדמם בתולדות המדינה והחברה הישראלית״.

לדבריו של בר יוסף, כל החומרים שנחשפו אתמול הוכנו על ידי ארכיון המדינה כבר לפני שמונה שנים "והכל היה מוכן כבר לפרסום, אבל ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו החליט שלא לשחרר את החומר. אחרי שביקשנו מספר פעמים לחשוף את החומר הזה ונענינו בשלילה ללא כל הסבר נאלצנו לפנות לבג"ץ, שהורה לפרסם את כל מה שביקשנו".

גולדה מאיר, מלחמת יום הכיפורים (צילום: דובר צה''ל)
גולדה מאיר, מלחמת יום הכיפורים (צילום: דובר צה''ל)


עם העותרים שפנו לבג"ץ נמנו האלוף (במיל') אורי אור, שהשתתף בקרבות הבלימה הקשים ברמת הגולן; המרכז למלחמת יום הכיפורים, שהוקם במטרה לשמר את זכרה של המלחמה ולהנציח את נופליה; יו"ר המרכז סא"ל (במיל') רמי סווט, שנלחם ברמת הגולן ובתעלה ושכל את אחיו סרן יאיר סווט ז"ל בקרבות בעמק הבכא; ופרופ' אורי בר יוסף מהמחלקה ליחסים בינלאומיים בבית הספר למדע המדינה באוניברסיטת חיפה, שחוקר את מלחמת יום הכיפורים והשלכותיה.

עתירה הוגשה באמצעות עו"ד בנימין ברץ, משה נחמן ורותם רוזנצויג־סימה ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ.