רפ"ק חגי סבן, מפקד פלוגה מ' בגדוד אלון במג"ב יהודה ושומרון, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד על האירוע הקשה אתמול בו שני שוטרי מג"ב הותקפו על ידי מתנחלים ליד יצהר, בעת שניסו לפנות אוהל שהקימו נערים מהיישוב בתוך שטח צבאי סגור.

סבן סיפר על האירוע בו הוא עצמו נכח: "קיבלנו קריאה להגיע לאזור, כשמונה בני נוער הקימו שם אוהל עם קרשים וצילייה בפאתי יצהר. הגעתי לשם עם ארבעה צוותים שלי, על מנת להכיר להם שמדובר בשטח צבאי סגור ולפרק להם את הצילייה שהם הקימו. נתנו להם פרק זמן סביר להתפנות, אך אותם בני נוער לא רצו להתפנות והתעלמו מהקריאות שלנו".

"אחרי פרק זמן של 18 דקות התחלנו לפרק את האוהל שהקימו, העלינו להם את כל הציוד למעלה – עד כאן הכל עבר שקט ורגוע, אבל ברגע שהתחלנו לצאת מהמקום והיינו בתוך שטח נחות, התחילו לזרוק עלינו נינג'ות – ברזלים שמפנצ'רים את הגלגלים. התחלנו לנוע רגלית, כשאנחנו מזיזים את הנינג'ות ותוך כדי שאנחנו מתקדמים עם הכלים הכבדים".

רפ"ק סבן המשיך וסיפר: "כשהגענו לעלייה, פתאום בהפתעה גמורה כ-30-40 איש שהיו במעלה הגבעה זרקו עלינו מטר אבנים, על הרכבים ועל השוטרים. שוטרים נפצעו – חלק מאיתנו נפצעו קל, חלק נפצעו קשה. אחד מלוחמי המג"ב שלי נפגע בקרנית עין ימין, הוא נשלח לבדיקה בבית החולים ולמזלי הוא לא סובל מנזק ממשי".

כשנשאל מדוע אותם אנשים שיידו אבנים לעבר לוחמי מג"ב לא נעצרו הסביר: "לא יכולנו לתפוס אותם בסיטואציה הזאת ולבצע מאסר. היינו בשטח נחות, הם היו כ-100 מטר מעלינו בגבעה, ולא ניתן לתפוס אותם במצב כזה. במקרים קודמים שדומים לאירוע הזה, כן תפסנו ועצרנו את האנשים שזרקו אבנים".

הוא הוסיף: "אני לא אומר שלא עשינו כלום, כן השתמשנו באמצעים לפיזור הפגנות", הדגיש רפ"ק סבן. "השתמשנו בארבעה רימוני הלם וארבעה טילי גז. ברגע שהשתמשנו בהם, אוטומטית כל הנערים נעלמו והאירוע נגמר, אבל כשהמשכנו את היציאה החוצה מהמקום – הם תקפו אותנו מהצד השני. ידענו שאורבים לנו, אבל יש רק דרך אחת לצאת מהמקום. כל השוטרים ירדו עם ציוד מיגון מלא עליהם מחוץ לרכבים, אבטחנו את הרכבים שלא יעלו על נינג'ות ושלא ייגרם נזק לרכבים, והיינו מוכנים עם אמצעים לפיזור הפגנות ובהנחה וניתקל בנערים".

בהמשך, שאל בן כספית את רפ"ק סבן: "אם היו אלה פלסטינים – מה היית עושה?". "היינו מתמודדים אותו דבר", השיב רפ"ק סבן. "אנחנו מקבלים הנחיות, אנחנו לא באים כי משעמם לנו – אנחנו באים מטעם המדינה, מטעם הצבא ומטעם החוק. בנוסף, לא אמור להיות הבדל. כמו שיש בנייה בלתי חוקית פלסטינית, כך יש גם בנייה בלתי חוקית יהודית, שאנחנו אמורים לבוא ולהרוס. אין הבדל. במקרה הזה ביקשו מאיתנו להרוס את המאחז הקטן הזה, וזה מה שעשינו".

לסיום, הדגיש רפ"ק סבן: "הנוער שעשה את זה הוא קומץ קטן שגורם לנזק. יצהר הוא יישוב טוב".