האם ישראל וארצות הברית בדרך להסכמות בנושא הגרעין האיראני? על פי הפגישה שנערכה השבוע בין שר החוץ יאיר לפיד, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבאדללה בין זייד  - נראה שוושינגטון וירושלים מתקרבות זו לזו בעמדותיהן, כך נטען היום (חמישי) בג'רוזלם פוסט. כבר מכניסתם של ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד לתפקידם, נראה כי רוב ההתקשרות עם הבית הלבן נועדה להבנת תוכנית המגירה של ארצות הברית, למקרה והמו"מ עם איראן בנושא הגרעין לא ייצלח. כעת, ארבעה חודשים מאז נעצר המו"מ, נראה כי דווקא האמריקאים הם אלו שמתקדמים לקראת ישראל.


לכל אורך החודשים האחרונים, ישראל המשיכה להכין את תוכניות המגירה שלה, בזמן שהיא מאותת לארה"ב כי ברצונה לדעת מה האלטרנטיבה מבחינתה ומהו המועד האחרון בו האמריקאים מתכוונים לאפשר לאיראן לחזור למשא ומתן. כמו בתקופת נתניהו, גם כעת בישראל מעדיפים הטלת סנקציות על איראן כדרך הטובה ביותר להפעלת לחץ שיגרום לה לנטוש את תכנית הגרעין, תוך שמירה על אפשרות צבאית אמינה על השולחן. על פני השטח, ארה"ב עדיין מעוניינת במו"מ, אך הצהרות בלינקן והשליח המיוחד של ארה"ב לאיראן, מעידות כי הם מתקרבים להבנה שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש.

למרות שהדרך הדיפלומטית היא עדיין הטובה ביותר למניעת נשק גרעיני מאיראן, על פי דבריו של בלינקן, איראן לא מבצעת שום צעד לקראת הליכה במישור הדיפלומטי בתקופה הקרובה. "אנו מתקרבים לזמן שבו חזרה להסכם הקודם, לא תניב את היתרונות שלו, מכיוון שאיראן מנצלת את הזמן כדי להתקדם בתוכנית הגרעינית שלה. עם כל יום של סירוב, המסלול מתקצר יותר", אמר מזכיר המדינה.

בדומה, גם שליח ארה"ב לאיראן, רוב מאיילי אמר כי "ארה"ב תהיה מסוגלת להסתגל למציאות בה כל האפשרויות לטיפול בגרעין האיראני פתוחות, אם היא לא תשוב למשא ומתן". הצהרה דומה נשמע גם מיאיר לפיד, שטען כי אופציות נוספות יהיו פתוחות בפני העולם אם איראן תסרב לשוב לשולחן הדיונים. "שראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל רגע ובכל דרך שתבחר. זו לא רק זכותנו, זו גם אחריותנו. איראן הצהירה בפומבי שהיא רוצה למחוק אותנו, אין לנו כוונה לתת לזה לקרות", הוסיף שר החוץ הישראלי.

הוא אף הזהיר שאיראן בדרך להפוך למדינת סף גרעינית בזמן שהעולם עומד מנגד וממתין לה סביב שולחן המו"מ: "מזכיר המדינה בלינקן ואנוכי בנים לניצולי שואה. אנו מבינים שיש רגעים שבהם מדינות חייבות להפעיל כוח כדי להגן על העולם מרוע. אם משטר טרור ירכוש נשק גרעיני, עלינו לפעול. עלינו להבהיר שהעולם המתורבת לא יאפשר זאת".

ההודעות הדומות של לפיד ובלינקן עשויות להיות תוצאה של תיאום טוב בין המדינות, אך ראוי לציין כי הן, לצד אמירותיו של מאיילי, יכולות גם להעיד על כך שהזמן לדבר עם איראן התקצר ואופציה צבאית נגדה עדיין קיימת. האפשרות הצבאית אף בולטת, מכיוון שהדברים נאמרו בנוכחותו של שר החוץ האמירתי, אשר מדינתנו ידועה כיריבה של איראן. למרות זאת, על אף היריבות בין המדינות, מדינות המפרץ נוהגות להיות עדינות יותר בעניין ולשמור על המסרים האלו בדלתיים סגורות. העובדה שבן זייד עמד לצד לפיד ובלינקן, הופכת את המסר לעוצמתי הרבה יותר.