"טסים בקואליציה משותפת": בשבוע השני של תרגיל חיל האוויר הבינלאומי "בלו פלאג" (דגל כחול) שנערך בארץ, אתמול הגיע לראשונה לביקור ראשון והיסטורי מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות כאורח של מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין. הביקור הראשון מאז הסכמי אברהם, מתרחש במסגרת כנס של 11 מפקדי חילות-אוויר בעלות צי של מטוסי 35-F, שצפוי להיערך בזמן התרגיל. 

מטוס קרב F-35 של חיל האוויר (צילום: מרק ישראל סלם)
מטוס קרב F-35 של חיל האוויר (צילום: מרק ישראל סלם)

שמונה מדינות נוספות ייקחו חלק בתרגיל, ביניהן גרמניה, איטליה, צרפת, יוון, הודו, ארצות הברית, ולראשונה השנה, גם בריטניה תשלח נציגות. הנציגות תשתתפנה בתרגיל בעזרת שישה מטוסי קרב, לצד כלי טיס נוספים בהתאם ליכולות של כל אחת. התרגיל הבינלאומי מפוקח על ידי נאט"ו, ברית בינלאומית של צבאות וחילות אוויר. סך אנשי הצוות מהמשלחות הזרות שהגיעו לארץ על מנת להשתתף בתרגיל הגיע לכ-1,500 בני אדם – מהטייסים ועד המערכים הלוגיסטיים. נציגויות ממדינות נוספות הגיעו אף הן ללמוד על התרגיל, מבלי לקחת בו חלק: בין היתר רומניה, פינלנד, דרום קוריאה, אוסטרליה וקרואטיה.

תרגיל צבאי משותף של חיל האוויר הישראלי עם צבאות זרים (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל צבאי משותף של חיל האוויר הישראלי עם צבאות זרים (צילום: דובר צה''ל)

בתפקיד ה"אויב" של המטוסים המתרגלים, מככבים הטייסים וכלי הטייס של הטייסת האדומה של חיל האוויר (טייסת 115, "דרקון אדום"), והיא תשתתף בנוכחות מוגברת עם מטוסי הקרב, המסוקים והמל"טים שלה. המטוסים המתרגלים ישתתפו גם במתארים של התחמקות מטילי קרקע-אוויר. את ההכנה לתרגיל הטס ביצעו אנשי חיל האוויר הישראלי בטייסות הסימולטור בבסיסי חיל האוויר.

טייס קרב ''אדום'' בתרגיל ה''בלו פלאג'' (צילום: מרק ישראל סלם)
טייס קרב ''אדום'' בתרגיל ה''בלו פלאג'' (צילום: מרק ישראל סלם)

גם שיטת תחקור הטיסות עלתה מדרגה, וכעת, בשל ההתקדמות הטכנולוגית שאפשרה זאת, במהלך כל טיסה תרגילית יחובר שבב מחשב שיוכל לקלוט את כל המידע על הטיסה כדי שניתן יהיה לתחקר אותה ואת ביצועיה לאחר מכן על ידי צוותי האוויר ומבקרי התרגיל.

כמו כן, בחיל האוויר סבורים כי לתרגיל מסוג כזה ישנה חשיבות גם בדיפלומטיה הצבאית בהקשר של לגיטימציה לפעולות בעתיד, וכן בהקשר התעשיות הביטחוניות. על כך אמר מפקד חיל האוויר האלוף נורקין: "אנחנו טסים בקואליציה משותפת, במרחב אוויר מצומצם, כנף לצד כנף עם חילות אוויר שותפים. האיום על מדינת ישראל מגיע מגזרות שונות – החל מרצועת עזה, דרך סוריה, לבנון ואיראן. האימון המשותף מאפשר לנו למידה מחילות אוויר המשתתפים בתרגיל, ומכין את אנשי החיל לתרחישי זמן אמת, במטרה להמשיך ולהצליח במשימתנו – הגנה על ביטחון מדינת ישראל".

לאור הנחיות הדרג המדיני, בחיל האוויר שבו לעסוק בתוכניות ובאימונים הקשורים לתקיפה אפשרית באיראן. מעבר לאימונים והתוכניות המבצעיות, בחיל האוויר הגבירו את העיסוק בסוגיה זו הכוללת גם רכש מתאים, בניין הכוח, השגת מודיעין ונושאים נוספים. ניתוח המשמעויות של השינוי בסדרי העדיפויות הוצג למטה הכללי ולרמטכ"ל, שצפויים לאשר אותם בהתאם לתקציב הקרוב.

ראש להק אוויר תת-אלוף אמיר לזר הוסיף: "זהו תרגיל הבלו פלאג החמישי שנערך בארץ, וזה התרגיל המורכב והמתקדם ביותר שהיה עד היום". "בתרגיל הזה", אמר לזר, "לראשונה מאז קום המדינה, הבריטים משתתפים עם מטוסי קרב, וכך גם ההודים והצרפתים. התרגיל בנוי בתצורה של מערכה מתגלגלת, עם רמת תרחישים מורכבת שהולכת ועולה ככל שעובר הזמן".

טייס מחיל אוויר זר בתרגיל ה''בלו פלאג'' (צילום: דובר צה''ל)
טייס מחיל אוויר זר בתרגיל ה''בלו פלאג'' (צילום: דובר צה''ל)