ממשיכים להתעצם: על רקע תרגיל ה"בלו פלאג" שמקיים חיל האוויר לצד חיילות אוויר של צבאות זרים, איום המל"טים, שהופכים אט אט לנשק בר השגה לכל שלוחותיה של איראן במזרח התיכון, מצריך מחיל האוויר מחשבה מחודשת על תפיסת ההגנה האווירית שלו. במסגרת זו, בוחנים שינוי ושכלול האמצעים, לצד פריסה משמעותית יותר שלהם ברחבי הארץ.

תרגיל ה"בלו פלאג" של חיל האוויר - צפו בתיעודים של מטוסי הקרב >>>

בשנים האחרונות איראן ביצעה מאמצים רבים כדי להגדיל את התעצמות המדינות העוינות לישראל, ושיפור בקליטת הנשק החדיש נצפה בלבנון, בסוריה ובעיראק גם אצל החמאס בעזה.

מטוסי קרב שישתתפו בתרגיל ה''בלו פלאג'' של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
מטוסי קרב שישתתפו בתרגיל ה''בלו פלאג'' של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

במקביל, פועלים בחיל אל מול איום הטילים. בשנים הקרובות צפויות להיפרס סוללות טילי הגנה אווירית באתרים קבועים גם בצפון, ולא רק בדרום הארץ. מעבר הסוללות לאתרי קבע גם צפוי לשפר את תנאי החיילים המשרתים ביחידות, שלא יצטרכו לנדוד יחד עם הסוללה במקרה של הקפצת פתע. אתרי הפריסה הקבועים של סוללות הטילים יאבטחו גם אזורים רגישים ביטחונית, שלא יצטרכו איוש של חיילים, וההערכה היא שבתוך שנתיים יהיו לחיל האוויר 10 סוללות סדירות של מערכת "כיפת ברזל", ללא דרישה לגידול בכוח האדם. 

בחיל האוויר מצליחים לזהות מגמה "חיובית" של האיראנים בתחום ההגנה האווירית. המודיעין הישראלי הצליח לזהות משלוחים איראניים של מערכות טילי קרקע-אוויר מתקדמות למדינות השכנות, לרבות עיראק, סוריה ולבנון, במטרה לסכל ולפגוע בפעילות מטוסי חיל האוויר ברחבי המזרח התיכון. חיל האוויר הצליח לסכל חלק מאותן מערכות מתקדמות, לאחר שהתנסה בספיגת ירי מהן. הסברה היא שהפעילות המבצעית שנאלצים לנקוט בה נגד איראן הופכת למורכבת יותר ויותר, בעקבות ההשתפרות והלמידה של האויב.

חלקי מל''ט איראני (צילום: רויטרס)
חלקי מל''ט איראני (צילום: רויטרס)

אחת הדוגמאות לכך היא מחקר שערך חיל האוויר לגבי סוללות ההגנה האווירית בסוריה, על פי הנתונים שנצברו לו מהתקופה האחרונה. במחקר עלה כי הסוללות קיצרו באופן משמעותי את זמן התגובה שלהן, שיפור של כ-20%. עם זאת, אחוז יירוט הטילים של אותן סוללות נותר נמוך וזניח מאוד.

תקיפה בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)
תקיפה בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)

עם זאת, הנוכחות הרוסית בסוריה מעמידה את חיל האוויר בדילמה לא פשוטה, לאור האינטרס הישראלי לשמור על חופש פעולה במרחב האווירי בריבוי המשימות באזור, ומצד שני עמידה יתרה על ביטחון החיילים הרוסים גם במחיר של ביטול משימות במידה ונשקפת להם סכנה. 

מנגד, הסורים סבורים כי בישראל מנסים לנצל את המצב ובעקבות זאת מקרבים את נכסיהם הצבאיים לאתרים רוסים. התיאום עם הרוסים הוא חיוני להמשך המצב, אך לא ברמה של שיתופי פעולה מבצעיים, שלא באים בחשבון נוכח חשיבות הברית עם ארצות הברית.