"בעתיד הקרוב נוכל לשפוט אם איראן מתייחסת למשא ומתן ברצינות. נוכל לדעת זאת ביום־יומיים הקרובים. המהלכים האחרונים לא נותנים לנו הרבה סיבות לאופטימיות, אבל זה לא מאוחר מדי עבור איראן להשתתף בשיחות בצורה משמעותית", כך אמר מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בתום פגישה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בשטוקהולם.

עוד אמר בלינקן כי "מה שאיראן לא יכולה לעשות הוא לשמור על הסטטוס קוו של בניית תוכנית הגרעין שלה, תוך גרירת רגליים בנוגע לשיחות". לנוכח ההאשמות נגדה על כך שהיא נוקטת סחבת בשיחות בווינה, הגישה משלחת איראן לבני שיחה שני ניירות טיוטה "מוגמרים". האחד עוסק בהסרת הסנקציות האמריקאיות, והשני - בהתחייביותיה של איראן במסגרת הסכם הגרעין.

התחדשות שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

לאחר שרוסיה וסין קיבלו אותם ללא הערות, הציג ראש צוות המו"מ של איראן, עלי באגרי קאני, את הניירות לנציגים מגרמניה, בריטניה וצרפת וליו"ר השיחות אנריקה מורה, סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי. "עכשיו ההתקדמות תלויה בתגובה שנקבל מהאירופים על שני המסמכים", אמר באגרי.

קודם לכן אמרו מקורות אירופאים כי עד כה הייתה בשיחות "התקדמות מזערית" בלבד. האיראנים מגלים פעילות, לפי המקורות, אבל הם "אטיים מדי", ועדיין יש לחכות לראות אם הם "רציניים".

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדללוהיאן אמר מצדו שהוא "אינו אופטימי" לגבי הכוונות של ארה"ב והאיחוד האירופי בשיחות. איראן ממשיכה, לדבריו, בשיחות "ברצינות". ואילו מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה אסמאעיל קאאני איים על ארה"ב, ואמר כי "איראן תשבור את שיניה, אם ינקוט ממשל ביידן צעד עוין כלפיה, ולו הקל ביותר. איראן פיתחה עוצמה ויכולת. הימים שבהם ארה"ב הייתה יכולה לעשות כרצונה חלפו מזמן". להערכת דיפלומטים מערביים, הפערים במשא ומתן אמש עדיין גדולים מדי לגישור.

במסגרת מלחמת העצבים ביו ישראל לאיראן, לפי דיווח שפרסם העיתון "ג'ואיש כרוניקל", שגורמי תקשורת מייחסים לישראל - המוסד גייס צוות של מדעני גרעין איראנים להשתתפות במבצע חשאי, שבו פוצץ באפריל אחד ממתקני הגרעין המאובטחים ביותר מתחת לפני הקרקע בנתנז. המוסד, לפי הדיווח, פנה לכעשרה מדענים החברים בצוות המחקר, והם הסכימו להרוס את מתקן הצנטריפוגות התת־קרקעי, מתוך מחשבה שהם עובדים בשביל גורמי האופוזיציה האיראניים בחו"ל.

חלק מחומרי הנפץ שבהם השתמשו הובאו למתחם על ידי מזל"ט ונאספו על ידי המדענים, בעוד חומרים אחרים הוברחו למתקן האבטחה כשהוחבאו בקופסאות מזון. הפיצוץ הרס 90% מהצנטריפוגות במפעל הגרעיני, יצר בור ענק, עיכב את ההתקדמות לקראת פצצה והוציא את המתחם מכלל פעולה למשך תשעה חודשים. לפי הדיווח, סוכני המוסד החביאו חומרי נפץ בתוך חומרי הבניין ששימשו לבניית אולם הצנטריפוגות כבר לפני 2019 - והפעילו אותם שנה לאחר מכן.