חקירת אירוע אסון התרסקות מסוק "העטלף" בצה"ל נמשכת. בתוך כך, במהלך הלילה (בין שני לשלישי) חתם מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, על צו שמונע כניסת אזרחים למרחב החוף בחיפה בו התרסק המסוק. בצה"ל ציינו כי במרחב יש נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון שסורקים אחר שברי המסוק והכניסה אליו אסורה לאזרחים. דובר צה"ל, רן כוכב, התייחס הבוקר ב-103FM לחקירת האירוע, וציין כי לא ברור עדיין האם מדובר בתקלה טכנית או שמא בטעות אנוש. 

"למעשה עד לרגע זה אנחנו לא יודעי את התשובה לשאלה, אנחנו בתחילתה של החקירה וכל הכיוונים פתוחים בפנינו. גם אני ראיתי חלק מהפרסומים שראו כדור אש שאולי מעיד על תקלה טכנית במנוע או דבר אחר. אבל אני לא יודע את התשובה באופן ודאי לדברים הללו. הם פגעו במים ללא הודעת קשר לפני". כוכב ציין עוד כי הטייסים לא הספיקו לשדר אותות מצוקה. 

בהתייחס לאפשרות שמדובר בפיגוע טרור, אמר: "היו אתמול הרבה דיווחים, הרבה מאוד דיווחים, רובם אינם נכונים ומוקדמים מדי. אנחנו לא חושבים שמדובר בפיגוע חבלני עוין".

באופן דומה, הוא העריך כי לא מדובר במתקפת סייבר. "נראה לי אפשרות קלושה ואינה נכונה אבל אני זהיר כי מוקדם מדי לקבוע", אמר כוכב.

"מסוק העטלף בטוח, אך טיסה מעל ים היא מורכבת"

בתוך כך התייחס תא"ל במיל' צביקה טסלר, לשעבר מפקד טייסת 193 שאליה השתייך רס"ן פוגל שנהרג בהתרסקות, לאסון הכבד בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

"המסוק הימי הוא הכלי שמאפשר לחיל הים לראות מעבר לאופק", הסביר טסלר והוסיף: "היום, כשטווח הטילים הוא ארוך וטווח הראייה שלנו הוא טווח האופק, הוא מאפשר להיות העיניים של הספינה ולראות מקומות שאי אפשר לראות בדרך אחרת. כלומר, במקומות שבהם מערכות הספינה לא יכולות לראות קדימה. המסוק נמצא ומעביר את המידע בזמן אמת ללוחמים בסטי"ל. הסטי"לים שלנו הם לא נושאות מטוסים, הנחיתה היא מאוד מורכבת. זה אתגר מאוד גדול עבור הטייסים, אבל יש טייסים מצוינים שמאוד מיומנים בתחום הזה".

טסלר הדגיש כי בעבר לא אירעו תאונות של מסוקי "עטלף". לדבריו, הייתה ב-1996 תאונה של דולפין, המסוק שקדם לו. "המסוק הזה מאוד בטוח. הוא נמצא 25 שנה בארץ, ולא ידענו אירועים מהסוג הזה. הוא מוכר בעולם ולא ייחודי לנו. הגורם לתאונה היא ככל הנראה טעות אנוש".

הוא הוסיף כי "הטיסה מעל ים היא טיסה מאוד מורכבת, בדרך כלל בלילות, בלי שרואים אופק חיצוני, מה שמקשה מאוד על הטייסים, וזה מאוד מאתגר. בנוסף, כל נושא ההנמכה לים, שהוא מאוד שטוח והומוגני, מאוד מקשה על הטיסה. פני המים לפעמים נראים בדיוק כמו שאר תמונת העולם. יכול להיות שיש גם גורם טכני אבל תסריט שבו טייס לא מזהה את קו המים הוא חריג ביותר ואסור שיתרחש".

"חקירה כזו לוקחת שבועות ארוכים"

הכתב הצבאי של מעריב, טל לב רם, התייחס אף הוא לחקירת האירוע, ואמר ב-103FM, כי "השאלה היא או שהמטוס חווה תקלה מעל המים או שמדובר בטעות אנוש. השאלה היא איפה התרחשה התקלה. ההבדל פה הוא שיש ניצול, יש קצין שיידע לתת עדות יותר טובה מכל מצלמה או דיווח". 

על התמונות של אש שפרצה מלהבי המטוס והקפיצה של הקצין הפצוע, אמר: "התמונה תתבהר מכיוון שיש את העדות החיה, וגם מוציאים את השברים. הבדיקות האלה בדרך כלל לוקחות זמן. חקירה כזו לוקחת שבועות ארוכים. הפרטיים הראשוניים יכלו להיות ברורים יותר מיום שיש עדות חיה של אדם שהיה שם, ולשמחתנו ניצל".