"הם קיבלו מכה חזקה": אסון המסוק בנמל חיפה שגבה את חייהם של שני טייסי חיל האוויר סא"ל ארז שחייני ז"ל ורס"ן חן פוגל ז"ל ממשיך להיחקר על ידי גורמי החקירה הרשמיים בצה"ל וכן על ידי צוות בדיקה פנימית של חוקרי תעופה מומחים. עו"ד יצחק רז, חוקר תעופה מומחה, התארח הבוקר (רביעי) בתוכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והעניק מפרשנותו המקצועית על מה שהוביל לתאונה הטראגית.

"לפי מה שמצטייר בתקשורת, היה כשל טכני במנוע", אמר תחילה. "אש במנוע יכולה להיגרם אם הוא פגע בציפור, כשל של אחד הלהבים במנוע, ואז הם נגרסו בתוך המנוע שמסתובב עשרות סיבובים, וכל דבר הכי קטן יכול לגרום אש", הסביר עו"ד רז. "אם נלך על כשל במנוע מסיבה טכנית או ציפור, במצב כזה יש את המנוע השני - הוא אמור לנסות לנחות על המים, ולקראת הסוף לפתוח את המצופים. בקטע הזה הייתה תקלה כלשהי", הוסיף.

"אני מבין שההגעה למים לא היתה בצורה נשלטת ומרוככת, ובסוף הוא כן קיבל מכה חזקה", המשיך. "לדעתי המכה הוציאה את שני הטייסים מתפקוד זמני. המסוק לא נחת בצורה מאוזנת, ובעצם התחיל לשקוע כתוצאה מפגיעה במים. הנוהל עצמו, כשנוחתים על המים, זה לפתוח את הדלתות כדאי שיוכלו לקפוץ. לפי הדברים של הניצול, הוא אמר 'יצאתי מהמסוק כשהוא טובע', זה אומר שהמסוק לא נחת כמו שצריך. היה קשה לנחות ולרכך את המכה", אמר עוד.

מסוק צבאי מדגם עטלף (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מסוק צבאי מדגם עטלף (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל, רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל, רב-סרן חן פוגל ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

רז הוסיף: "במערכת הזאת אם המטוס מקבל מכה היא נפתחת באופן אוטומטי, אני מאמין שזאת לא הייתה נחיתה רכה על המים. זאת הייתה מכה חזקה, וכנראה זה מה שמנע את שני הטייסים לצאת מהמים".

"אם המסוק היה פוגע במים בלי אש, אז הייתי אומר שזה מצב שצריך לבדוק כיוון בגובה נמוך, במצב שהוא פונה למים", הוא הסביר. "הם לא היו בטיסה נמוכה, ואני מניח שהווריטגו ישלל מהר מאוד". עם זאת, הוא העריך כי "יכול להיות תרומה כלשהי בגורם האנושי. יצטרכו לבדוק מה הצוות עשה מהרגע שהייתה תקלה טכנית. בנוסף לכשל הטכני, לא לפסול את הגורם האנושי, חייבים לבדוק את התפקוד בזמן האירוע".