היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיעה הערב (חמישי) למפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, על הקמת צוות בדיקת הטענות על שימוש לא חוקי בתוכנה של NSO. מהמכתב שנשלח מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נכתב בין היתר כי "קשה להפריז בחומרתה של הפגיעה הנטעת בזכויות היסוד בדבר".

עוד נכתב כי "תיאור המקרים בהם נטען כי הופעל אמצעי האזנת סתר שלא כדין, אשר מעלה תמונה מדאיגה עד מאוד, אינו כולל מידע קונקרטי דיו, דבר המקשה על זיוהי האירועים המדוברים. משטרת ישראל עדיין עושה מאמץ להתחקות אחר הדברים. ככל שאכן תתגלה התהלוגת פסולה, עשויה זו בהחלט לעלות לכדי עבירה פלילת וכלל שימצא בסיס לכך היא תחייב מיצוי הדין". 

בראש צוות הבדיקה תעמוד המשנה ליעוץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי, שנושא הבקרה על האזנות סתר על פי החוק מצוי בתום טיפולה. בנוסף למררי יהיו חברים בצוות שני גורמים נוספים בעלי מומחיות רלוונטית. 

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, התייחס להחלטה ומסר, ״החוק חל על כולנו - ועל המשטרה בראש ובראשונה. היועמ״ש קובע במפורש - במישור המערכתי המשטרה התנהלה כדין. אני שבע רצון שבחינתו לא גילתה שום ממצאים חריגים במישור המערכתי ולא העלתה חשש שמשטרת ישראל אינה פועלת שלא מכוח סמכויותיה. במישור הפרטני, לא נמצאה חריגה מהנוהל המאושר על פי חוק. ברם, יתכן שאירועים פרטניים התרחשו בניגוד לחוק ולכן החליט היועמש להקים צוות בדיקה בראשותה של המשנה, עמית מררי, בנוסף למומחים חיצוניים, על מנת לבדוק את המקרים הפרטניים״.

כמו כן, הוסיף השר בר-לב, ״אני מאמין שהסריקה במסרקות ברזל שיבצע הצוות בראשותה של המשנה ליועמ״ש, לכלל ההפעלות של המערכת הטכנולוגית יהיה צעד הכרחי לוודא שבמערכת אין תפוחים רקובים לבניין אמון הציבור במשטרת ישראל״. 

השר אמר , ״קל לחבוט במשטרה כשהם עושים, ולהלום בהם כשהם לא עושים. לא הכל במשטרה מושלם, ואנחנו עובדים ביחד וללא הפסקה על שיפור והתייעלות, על הממשקים אל מול האזרחים, על החזרת המשילות בנגב ועל כיצד מאפשרים לאזרחים לממש את הזכות הדמוקרטית להפגין מבלי להגיע לכדי עימות פיזי".

"אבל אני אומר בלב שלם שמשטרת ישראל היא גוף שמלא באנשים שמתעוררים בבוקר עם דאגה לאזרחי ישראל, שעומדים בפני קשיים בלתי-אנושיים מידי יום ביומו לאכוף את החוק במדינה וששואף כל הזמן להשתפר ולא קופא על השמרים. אם היה מי שחטא – אין הוא מעיד על הכלל ואין לו מחילה. הוא ימצא ויועמד לדין!״, הוסיף.

מוקדם יותר השבוע, הודיע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, החל בשבועות האחרונות בביקורת בנושא השימוש שעושים גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת הריגול פגסוס של NSO. 

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע".

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: מארק ישראל סלם)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: מארק ישראל סלם)

ההחלטה על הקמת צוות הבדיקה מגיעה לאחר הדיווח ב"כלכליסט" לפיו היא עשתה שימוש בתוכנת הריגול של NSO ללא פיקוח ובקרה על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים. במשטרה הבהירו כי המשטרה פועלת רק עם צווי בית משפט בשימוש בכלים הללו, ולמרות זאת נבדקו האירועים שעולים בכתבה ורובם נמצאו לא נכונים כלל, קרי לא בוצעו בכלל, לא עם אישור ולא בלי אישור. 

לפי התחקיר המדובר, המשטרה עשתה שימוש, לכאורה, בתוכנת הריגול פגסוס כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ולשאוב את המידע שנמצא עליהם. בין היתר, כך דווח ב"כלכליסט", נפרצו טלפונים ניידים של ראשי ערים מכהנים, מנהיגי מחאת "הדגלים השחורים", עובדי חברה ממשלתית ומקורב לפוליטיקאי בכיר.