למרות תקופות ממושכות של שקט – בעת מלחמה אנחנו מגלים שוב ושוב שמפעלים ואזורי תעשייה אינם ממוגנים מספיק מפני טילים. כך למשל, באוגוסט 2018 פגעה רקטה במפעל באזור התעשייה בשדרות. בנובמבר 2020 פגע טיל במחסן באזור התעשייה באשקלון. במאי 2021 פגע טיל במפעל באזור התעשייה עמק שרה בבאר שבע.

אולם בשנים האחרונות סכנת הטילים זולגת גם צפונה – למרכז הארץ ולגוש דן בפרט. במבצע שומר החומות, למשל, נורו מספר גבוה מאוד של רקטות לעבר תל אביב, ראשון לציון, פתח תקווה, ערי השרון ואפילו ירושלים. לפי הערכות של צה"ל ואמ"ן, סכנת ירי הרקטות מדרום רק מתגמדת אל מול איום הטילים הפוטנציאלי במקרה של הסלמה מול חיזבאללה בגבול הצפון.

אז כיצד מתמודדים עם האיום הקבוע הזה? הרי ברור לכל אחד שהסבב האחרון בדרום לא היה האחרון– ושאיומי החמאס ושאר ארגוני הטרור ימשיכו להשפיע על החיים בחלקים נרחבים ממדינת ישראל. אם בעבר דיברו על העברת מפעלים ואזורי תעשייה למרכז הארץ, מסתמן שמצוקת השטחים בגוש דן לא מאפשרת פתרון כזה – שאף יפגע בצורה אנושה בכלכלת הדרום. מעבר לכך, הגידול הקבוע בטווח הטילים שמחזיקים חמאס וחיזבאללה יוצר מצב שבו באף נקודה בארץ – ובוודאי לא גוש דן – לא יכולים  לישון בשקט ללא מיגון ראוי.

ההשלכות של פגיעת טיל נעות בין נזק כלכלי והשמדת ציוד עד לפציעה ואף אובדן של חיי האדם. במצב כזה, כל בעל עסק או מפעל חייב להיערך כבר היום לצורך מיגון העסק שלו. זאת עוד לפני שעסקנו בפגיעה הכלכלית של חברות ומפעלים שעובדיהם לא מרגישים בטוחים במקום העבודה ולא מגיעים לעבודה בימי מתיחות – מה שפוגע בשרשרת הייצור והאספקה ויוצר נזקים כבדים למעסיקים.

נקודת האור היא שקיימים היום אמצעים פשוטים ויעילים לפתרון הבעיה. "כיום ניתן למצוא פתרונות מיגון היברידיים ופשוטים להתקנה והרכבה – פתרונות אשר נוחים תפעולית ובעלי רמת מיגון מירבית", מסביר עופר כספי מחברת מפרם, שעוסקת בעשרות שנים האחרונות באספקת פתרונות מיגון שונים.

במפרם מובילים גם היום את תחום המיגון – ומציעים סל רחב של פתרונות. החל מפתרונות לחצרות המפעלים (הניתנים להתקנה במהירות) ועד למיגון של חדרים או חללים קיימים במבנה. אחד הכלים המשמעותיים ביותר בארסנל של מפרם הוא מיגון נייד -פתרונות מיגון שאותם ניתן להזיז בתוך דקות עם אמצעים פשוטים יחסית ולמגן בהתרעה קצרה חללי עבודה שונים.

''פתרון שניתן להניח בעת שגרה בקצה המפעל'' (צילום: מפרם בע''מ )
''פתרון שניתן להניח בעת שגרה בקצה המפעל'' (צילום: מפרם בע''מ )

"המיגון שלנו אהוד מאוד גם על ידי מנהלי הבטחון ששמים את בטיחות והגנת העובד בראש סדר העדיפויות – וגם על ידי מנהלי התפעול ומנהלי המפעלים ששמחים לראות שהמיגון לא גוזל להם את השטח התפעולי  בימי שגרה ובכך לא מפריע לעבודה השוטפת", מסביר עופר "מבנה מוגן נייד הוא פתרון שניתן להניח בעת שגרה בקצה המפעל – ובזמן מתיחות אפשר לשנע לתוך חלל העבודה, כך שלעובדים יש במרחק מטר מהם מיגון. בשנים האחרונות אנחנו רואים גם חברות אחרות פונות לפתרונות מיגון– בהן גם חברות היי-טק. הסכנה לא קיימת רק במפעלים – אלא בכל חברה שיושבים במבנים ישנים ללא מיגון או במבנים שיש בהם מיגון אך העובדים חוששים כי המיגון קצת מרוחק ואנו מספקים פתרונות שבעלי המפעלים מביאים את המיגון עד לאזור העבודה של העובד".

פתרון מיגון מעניין נוסף הוא חדר המיגון המתקפל. בעת שגרה המבנה הממוגן נמצא במצב מקופל, כאשר הוא צמוד לאחד הקירות בחדר – וכך לא תופס כמעט מקום. בעת חירום המתקן ניתן לפתיחה בקלות עד ליצירת חדרון ממוגן ובכך מאפשר שמירה על רציפות תפקודית גם בשעת חירום. באמצעות רציפות תפקודית ניתן לשמור על חיי אדם ולחסוך הפסדים כספיים כתוצאה מהשבתת הפעילות העסקית בשעת מלחמה.

"בחברת פיליפ מוריס ישראל, הדאגה לביטחון ובטיחות עובדינו היא בראש סדר העדיפויות שלנו", מספר אבי אופיר, מנהל תחום ביטחון, בטיחות וחירום בחברה. "בשנת 2019, במהלך סבבי הלחימה בדרום, זיהנו כי קיים פער במיגון העובדים שלנו באתר שלנו בבאר-שבע.

''בזמן מתיחות אפשר לשנע לתוך חלל העבודה'' (צילום: מפרם בע''מ )
''בזמן מתיחות אפשר לשנע לתוך חלל העבודה'' (צילום: מפרם בע''מ )

"לאחר שהצגתי את הדברים בפני ההנהלה - קיבלתי הנחיה ברורה למצוא פתרון שיגן על העובדים שלנו. יצרתי קשר עם חברת מפרם ויחד עם נציג החברה שהגיע אלינו – מצאנו פתרון מתאים מבחינה הנדסית, שכן במבנה ישנם לא מעט מגבלות. הצבת המיגון הוכיחה עצמה הלכה למעשה במבצע שומר חומות כאשר יכולנו לספק לעובדים שלנו את רמת המיגון הנדרשת באתר".

שלומי רומנו, מנהל אחזקה ראשי בחברת אשלד מקבוצת אשטרום נכסים, מספר גם הוא על העבודה המוצלחת עם מפרם. "ביצענו התקנה של מערכת מגן בפיתוח החברה (חדר מיגון מתקפל). העבודה מולם הייתה מצוינת, מתהליך ההזמנה, דרך הליווי לאורך ביצוע התאמות עד לסיום העבודה. 

במציאות שאיתה מתמודדת מדינת ישראל, אין ספק שסבב הלחימה הבא הוא רק שאלה של זמן. אולם תקופת השגרה היא בדיוק הזמן של עסקים ומפעלים להיערך להסלמה הבאה – ולדאוג לפתרונות מיגון מתאימים. כשהמיגון זמין ויעיל וכאב הראש הלוגיסטי קטן עד לא קיים – ניתן להתקין מערכות מיגון בכל מפעל או עסק שנמצא בטווח הרקטות. ההגנה הכלכלית על המבנה והציוד, השמירה על חיי אדם והיכולת להמשיך להפעיל את העסק בשעות חירום – הם בעלי ערך שלא יסולא בפז.