"זה אירוע לא טוב": חדירת כלי הטיס של חיזבאללה ביום שישי האחרון הכניסה את הציבור בצפון הארץ למתיחות. מה המטרות שניסה להשיג חיזבאללה בשיגור כלי הטיס ומה ניתן לעשות כדי למנוע זאת בהמשך? אלוף במיל' אייל בן ראובן שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5fm וניסה לעשות סדר בדברים.

"צריך להגדיר - זה אירוע לא טוב", אמר בן ראובן תחילה. "כלי עוין שחודר לגבולות מדינת ישראל ועל פי דובר צה"ל, גם מזהים אותו בדרך נכנס ויוצא בשלום. זוהי בפרוש אי עמידה במשימה של מניעת חדירה לישראל ביבשה באוויר ובים. כך צריך להתייחס לכך, לתחקר וללמוד. אני אומר תמיד, להשתמש בכישלון לצורך התחזקות ולמניעת בעתיד".

מה הייתה מטרת השיגור? האלוף במיל' העריך: "במקרה הזה חיזבאללה אמר שהוא אסף מודיעין, זה כנראה נכון. אבל כלים כאלה יכולים גם לשאת חומר נפץ, הם מאד מדוייקים כי מישהו מכוון אותם ולכן הם יכולים לייצר נזק מאד משמעותי". עוד הוא אמר: "זהו שדה הקרב הנוכחי. אנחנו שומעים מה הם עשו בסעודיה ומה עשו איתם החות'ים, כלי שצריך לדעת איך מתמודדים איתו".

איך צה"ל יתמודד עם המחדל? הבכיר הצבאי לשעבר סיפר: "אנחנו מתכוננים לעניין הזה, אני לא יכול להיכנס לפרטים, הסיפור הזה עומד בהחלט מול עיניו של צה"ל ומערכת הביטחון, מפתחים יכולות, כולל האם כיפת ברזל מקימה דברים כאלה ואחרים".

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher/File Photo)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher/File Photo)

"צה"ל הגיב כמו שהוא יודע", טען עוד. "התגובה היותר מעניינת היא התגובה לאחר האירוע. אנחנו שומעים שמטוסי חיל האוויר נעו בשמי ביירות ויצרו בומים על-קוליים, שזה דבר בהחלט לא נעים. צריך להסתכל מה יקרה אם זה קורה בפעם הבאה. נראה על פני שזו פעולה מתוכננת של חיזבאללה. זה לא כלי שאבדה השליטה עליו, כמו שלנו קרה בעבר. עצם זה שהוא נכנס ויצא זה אומר שהוא נשלט. זאת אומרת שהייתה פה התגרות מתוכננת, או בדיקת יכולות שלנו ע"י חיזבאללה. לנו אסור בשום אופן להתרגל לחדירות כאלה שמישהו עושה חדירות כאלה ויוצא מתוך הנחה שצה"ל לא יגיב בכל עוצמתו".

"יש אדי דלק באוויר"

בן ראובן הביע את דעתו על המתיחות הביטחונית הקיימת, ואף טען כי ההתפחויות הפוליטיות במדינת ישראל עלולות לגרום להתלקחות, שניצניה באה לידי ביטוי באירוע חדירת כלי הטיס ביום שישי האחרון. הוא אמר: "זה יכול לעורר לנו מערכה בדרום, שיכולה להתפתח גם בצפון. אדי הדלק קיימים".

"יש פה בהחלט נורה שצריכה להדליק פרוז'קטור שצריך תחקור לימוד ומניעת היכולת הזאת של חיזבאללה ככל שרק ניתן", אמר. לסיכום טען: "לצה"ל הרבה יכולות, לא הייתי נכנס לפאניקה מהעניין זה. יש מי שדואג לדברים האלה והוא יודע לעשות את עבודתו היטב".