דני ציטרינוביץ', לשעבר ראש מדור איראן בחטיבת המחקר באמ"ן, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, על מנת להתייחס להתקדמות שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. ציטרינוביץ' ניסה להגן על החזרה של ארה"ב להסכם הגרעין וטען כי "ההסכם לא יגמר תוך שלוש שנים, יהיה פיקוח ל-25 שנה".

בתחילת השיחה אמר הרס"ן במיל' כי "כשמדברים על הגרעין האיראני צריך להיות מדויקים ולהישען על המסד ההיסטורי כדי להבין מול מי עומדים. הניסיון לתאר שפעולות כאלו ואחרות מנעו מאיראן להפיק פצצת גרעין פשוט לא נכון. איראן ניסתה להשיג פצצת גרעין מסוף שנות ה-90 עד 2003. בשנת 2003, ולא בגלל סיבות ישראליות אלא בגלל הפלישה האמריקאית לעיראק והחשש שהם הבאים בתור, הם נטשו את המסלול הצבאי והתמקדו בהרחבה משמעותית של העשרה אזרחית שלהם".

ראש מדור איראן בחטיבת המחקר לשעבר הוסיף: "אבל אני רוצה להתמקד בצד המקצועי, צריך להגיד שני דברים בהקשר הזה - דיברנו על קבוצת הנשק והנטישה אבל דבר שני ולא פחות חשוב זה כשאנחנו מסתכלים על תוכנית הגרעין האיראנית מאז העשור הקודם וצריך לזכור איפה היא הייתה בעשור הקודם. היא הייתה עם צנטריפוגות מאוד לא מתקדמות אבל עדיין צנטריפוגות שהם הפעילו אותם, וכמות החומר המועשר הייתה מאוד מוגבלת. צריך לזכור איפה אנחנו נמצאים היום".

לאחר מכן הוא ניתח את היציאה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, וההשלכות שהיו למהלך. "היו מספר בעיות מרכזיות", טען ציטרינוביץ' שפירט ואמר כי "הבעיה הראשונה היא שיצאו ללא אסטרטגיה חלופית. חשבו שיהיה לחץ מקסימלי, אבל לחץ מקסימלי לא יכול להכריח את המשטר באיראן לבחור בין תוכנית הגרעין להישרדות מבחינת שמבחינתו תוכנית הגרעין היא חלק מהישרדותו ולכן המחשבה הייתה מוטעית ואף נאיבית".

"אבל יש דבר יותר חמור, כשאנחנו נכנסנו להסכם הגרעין, הוא גלגל משמעותית את התוכנית לאחור, האיראנים התקשו מאוד להשיג דגמים מתקדים של צנטריפוגות. מה שקרה לאחר היציאה מההסכם זה שהם צברו המון ביטחון ביכולות שלהם והיום הם מגיעים למצב שהם משתמשים בצנטריפוגות שהן פי שישה ממה שהיה להם. באיראן התחולל באותן שנים מאבק פנימי בתוך המשטר עצמו. היציאה הזו החלישה אותם משמעותית. היציאה הזו פגעה באותה הדרך שרוחאני ניסה להוביל שינוי בתוך איראן. כשאנחנו מסתכלים קדימה צריך לזכור שלמרות כל האופציות שמדברים עליהם האופציה היחידה שמבטיחה את הפיקוח ההדוק על מתקני הגרעין האיראנים והאופציה שמגלגלת את התוכנית לאחור היא החזרה להסכם", סיכם הסרן במיל'.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm