אגף המודיעין בצה"ל יוזם תוכניות חדשות להעלאת אחוזי הקצונה הבכירה הנמוכים של נשים באגף בדרגות סא"ל ואלוף משנה. זאת מאחר שאף כי 60% מהמתגייסים לאגף המודיעין הן נשים ולמרות הרוב הנשי המובהק של המתגייסות המאותרות מראש, שיעורי הקצונה בדרג הביניים ובדרג הבכיר ממשיכים להיות נמוכים מדי.

אם בשנת 2017 עמד שיעור הקצונה הצעירה הנשית באגף מדרגת סג"ם ועד סרן על 29% בלבד, השנים האחרונות - בכל הקשור לדרגות הזוטרות - עמדו בסימן שיפור, ובשנה האחרונה הנתון עלה ל־40%. מדובר באתגר משמעותי של צה"ל ואמ"ן, להצליח להשאיר יותר נשים באגף ולאייש בהמשך נשים גם בתפקידים בכירים יותר.

נכון להיום 14% בלבד מכל הקצינים בדרגת סגני האלופים באגף הן נשים, ורק 7% מהקצינים בדרגת אלוף משנה הן נשים. מדובר נתונים נמוכים מאוד בהתייחס לשיעור הגבוה של הנשים המשרתות באמ"ן. הנוכחות הנשית הנמוכה מתבטאת גם בשיעור המאותרות למקצועות הסייבר האטרקטיביים, שעומד על 19% בלבד. באמ"ן קבעו להם למטרה להגדיל בתוך חמש שנים את כמות המשרתות במערכי הסייבר, עד 30% לפחות.

אבל באמ"ן מתרכזים כאמור בנתון שלפיו הנשים מהוות 60% מהמתגייסים לאגף, אך רק 7% מאלופי המשנה. בניתוח שנעשה באגף נמצא כי הנקודה הקריטית שבה הנשים עוזבות את הצבא היא דרגת הסרן, ובהתאם לכך נבנו מספר תוכניות מצוינות לקצינות בטווחי גיל שונים.

התוכנית היוקרתית ביותר, כך נראה, היא "לביאות", שבה משתתפות 20 קצינות מצטיינות בדרגת רב־סרן שנבחרו על ידי הקצונה הבכירה של אמ"ן כמועמדות מובהקות לדרגת סגן אלוף. כל קצינה בתוכנית מצוותת לאישה בכירה מעולם ההייטק, כאשר צה"ל מאפשר למשתתפות להתקדם וללמוד בתחומים מקצועיים שונים, ובהם פיתוח מיומנויות ניהוליות, פיתוח אישי טכנולוגיה ועוד.

תוכנית נוספת, "אלה סניור" שמה, מיועדת לקצינות בדרג הסרן לקראת המעבר לתפקיד רס"ן. באמ"ן הגדירו תקופה זו כ"כשלב "הבריחה", כלומר הנקודה הקריטית שבה הרבה מאוד קצינות, שבאמ"ן מעוניינים שימשיכו - פורשות מצה"ל מסיבות אישיות, תנאים לא מתאימים וחוסר מיצוי אישי. במהלך התוכנית, ולצד המסגרת הקבוצתית השבועית, עוברות הקצינות הכשרות ייחודיות וייעוץ תעסוקתי, כשלכל אחת מהן מוצמדת קצינה מובילה באמ"ן בדרגת סא"ל כמנטור מלווה.

התוכנית השלישית, "אלה ג'וניור", מיועדת לקצינות צעירות מצטיינות, כאשר הדגש בקבוצת גיל זו - לצד הכשרות פיקודית וניהול – הן ההכשרות שמקבלות הקצינות בתחומים טכנולוגיים שבהם שיעור הבנות נמוך במיוחד לעומת הבנים. כך שגם קצינות שמגיעות מתחומים אחר באמ"ן עוברות הכשרות וקורסים, למשל ב־Data analysis, ונחשפות למקצועות סייבר ולתחומים טכנולוגיים נוספים. זאת במטרה לשלב אותן בהמשך דרכן במגוון תפקידים רחב ובמקצועות אטרקטיביים, שישמשו אותן גם בהמשך חייהן באזרחות.

עם זאת, בריחת המוחות ממערכים כמו אמ"ן היא לא רק עניין של מגדר, ומהווה בעיה רחבה ומטרידה אשר קיימת היום בצה"ל. על רקע זה סימנו באמ"ן גם יעד נוסף - לשפר באופן משמעותי את תנאי השירות, בין היתר של הקצינים הזוטרים.  למשל, לאפשר גם להם יום בשבוע שבו הם יכולים לצאת מוקדם לביתם.

לאחרונה פתח אמ"ן ברחבי הארץ חמישה מתחמי עבודה הפועלים בקונספט דומה לזה של WeWork, רק תחת אבטחת מידע ואבטחה מוקפדים, והוא עתיד לפתוח ארבעה מתחמים נוספים. באמ"ן טוענים כי המהלך נועד בין השאר לאפשר למשרתים איזון טוב יותר בין תפקידם באמ"ן לחייהם האישים.