"העסק מתעורר": האם אנחנו צפויים לראות עלייה בכמות הפיגועים ברחבי הארץ אחרי פיגועי דאעש בבאר שבע ובחדרה? מנכ"ל תנועת הביטחוניסיטים וסגן מבקר מערכת הביטחון לשעבר, תא"ל במיל' אמיר אביבי, טען הבוקר (שני) בתוכניתו של יואב מינץ "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm כי אנחנו עדים לעלייה משמעותית בכל מקרי הטרור הלאומי, ובמערכת הביטחון צריכים לשנות את התפיסה בנושא.

"קודם כל נדבר על דאעש", אמר תחילה. "אני מניח שאנשים פתאום מופתעים מאיפה צץ דאעש, פיגועי השראה וכו'. אולי אנשים לא מודעים אבל ב-2021 דאעש ביצע מעל 2,000 פיגועים ומעל 8,000 הרוגים. זה יותר הרוגים ממה שיש עד כה להערכתי במלחמת רוסיה-אוקראינה", העריך אביבי.

"צריך לומר שמאז הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן, כל המרחב המזרח-תיכוני הפך להיות כר פורה לרדיקליות סונית, ודאעש מוביל את העניין הזה", אמר בהמשך. "אנחנו ראינו גם היקף גדול של פיגועים מחודשים בסוריה, בקיצור העסק מתעורר והוא הגיע לפתחנו. היה ברור שגל ההדף הזה באיזשהו שלב יגיע לפה. זה מצריך היערכות מודיעינית אחרת לגמרי, מכיוון שההשראות האלה באות מבחוץ, אז צריך מודיעין אמ"ן בשילוב עם מודיעין שב"כ, בשילוב עם פעילות משטרתית, וזה מאתגר", הוסיף.

ניידת משטרה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

בהמשך, מתח אביבי ביקורת על הממשלה ועל מערכות הביטחון: "בסוף זו מערכה פלסטינית ערבית שממשיכה באופן מתמשך בכל הארץ, עם עליות ומורדות. אנחנו צריכים להבין שאנחנו במערכה, ולנהוג בהתאם. אני לא חש שמערכת הביטחון וממשלת ישראל מבינים שהם בתוך מערכה מתמשכת, בכל מיני היבטים, לא רק הטרור, גם השתלטות על קרקעות, גם זריקות אבנים, גם גניבות שהן לאומניות. יש פה אירוע מורכב".

על ההיערכות המיוחדת שיש לנקוט לפני אירועים בלוח השנה המוסלמי בעלי פוטנציאל נפיץ, כמו הרמדאן ויום האדמה, אמר: "יש תהליך מתמשך של הסתה ברשתות החברתיות, בעלת מאפיינים איסלמיסטיים וכמובן זה עוד גובר בתקופת חודש הרמדאן, יום האדמה וכו'. צריך פה תגבור כוחות משמעותי, צריך עירנות של הציבור. צריך בעיקר לסמוך על עצמנו, גם העניין הזה של לשדר שביטחון ישראל תלוי במלך ירדן ובקשות מהפלסטינים, זה רק מחליש את העמדה שלנו, לא מייצר שום הרתעה מול אותם אלו שרוצים להוציא פיגועים". 

המשטרה נערכת ברמדאן (צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה נערכת ברמדאן (צילום: דוברות המשטרה)

"אני חושב שהמגמה הכללית היא לא מקומית ונקודתית", התייחס למקור הפיגועים הרצחניים. "אנחנו קיבלנו נורת אזהרה במבצע האחרון, ב'שומר החומות', ראינו את הפרעות בכל רחבי הארץ. האירוע הזה היה צריך להדליק נורה אדומה, ולהבין מראש שצריך פה היערכות אחרת לגמרי. בין השאר, צריך לבנות מחדש את מערך ההגנה המרחבית ביישובים, לבנות מחדש את כיתות הכוננות, צריך היה כבר מזמן לפני האירוע הזה לבנות משמר לאומי רחב, עם לפחות 100 אלף איש, כדי שנוכל להגן על כל הצירים ולרכז מאמץ בערים שונות, במצב חירום כמובן ולא על פיגוע נקודתי". 

העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)
העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)

"צריך לומר שלצד המגמות המאתגרות הפנימיות האלה, אנחנו על סף חתימה של הסכם גרעין שישחרר סכומי עתק לאיראנים", המשיך. "אני מציין את זה כי צריך לומר שבתקופה הקשה של הפיגועים בעורף טרום חומת מגן, חלק ניכר מהפיגועים האלו מומן והוכוון על ידי חיזבאללה, וצריך להגיד שזה לא רק דאעש או האחים המוסלמים או חמאס שיודעים להכווין פיגועים כאלה בעורף הישראלי". 

לסיכום התייחס למצבורי הנשק הגדולים המוחזקים באופן בלתי חוקי בחברה הערבית: "מדברים על הערכה של מאות אלפי נשקים בחברה הערבית, אמנם צה"ל הוא מקור לחלק מהם, אבל צריך לומר בצה"ל גונבים בין 20 ל-80 נשקים בשנה, זה לא מה שמסביר מאות אלפי נשקים. יש פה הברחות מגבול לבנון, יש הברחות מגבול ירדן, יש הברחות מגבול מצרים ויש העברת נשק בהיקפים גדולים מאוד מהרשות הפלסטינית לערביי ישראל, כולל ערבים שנוסעים לרמאללה או לשכם ופשוט קונים שם נשק. זה דורש טיפול נרחב בסדר גודל אחר לגמרי", סיכם.