הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז, מי שפיקד על הצבא בזמן מבצע 'חומת מגן' לפני 20 שנה, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז, ענת דוידוב וטל לב רם ב-103FM, על מנת לנתח יחד איתם את שבוע הדמים שעבר על ישראל, בו נרצחו 11 בני אדם בשלושה פיגועים שונים בלב המדינה. במהלך השיחה הסביר מופז את הצעדים הביטחוניים שלדעתו הממשלה צריכה לבצע והביע חשש ממצב רוחה של המדינה: "הציבור בישראל חזר לתחושה של לפני 20 שנה, שאין ביטחון ברחובות".

כאמור, מופז כיהן כרמטכ"ל בעת מבצע 'חומת מגן' ולאור כך נשאל אם יש דמיון בין התקופות: "הדמיון היחיד הוא שנרצחים יהודים. זה היה אירוע אחר, כל האוכלוסייה הפלסטינית הייתה מגויסת, 80-70 אחוזים, המנהיגות הובילה לפיגועי התאבדות, נאומי שהידים של ערפאת, במסגדים קראו לרצוח יהודים. הייתה כתובת, זה היה גל, שאני מקווה שלא נגיע לשם, של אלפי פיגועים בשנה, עשרות אלפי פיגועים בשנה. מאות הרוגים בשנה, בחודש מרץ לפני 20 שנה נרצחו 135 אזרחים וחיילי צה"ל. זה היה סיפור אחר. ערב פסח עם 30 הרוגים ומדינת ישראל יצאה למבצע שבו החזרנו את הביטחון לרחובותיה של ישראל. זה לקח זמן, אבל עצרנו 6,000 מרצחים, מחבלים ועשרות מעבדות נפץ. זה היה סיפור אחר". 

שר הביטחון לשעבר הסביר כי מבצע 'שומר החומות' בשנה שעברה כן הדליק נורה אדומה לממשלה הנוכחית, כמו גם לקודמתה, מה שאפשר להם להתכונן למציאות הנוכחית: "אבל אני חושב שהתגלה פער עצום בין מה שצה"ל היה מסוגל לעשות ועשה היטב בשומר החומות, לבין חוסר היכולת של כוחות הביטחון לתת מענה בשטחי ישראל. הפער בלט לעין".

העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)
העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)

"מה צריך לעשות? דבר ראשון יש חבית חומר נפץ בתוך ישראל, קוראים לה 'הנשק הבלתי חוקי', אלפי כלי נשי שחונים בבתים ומרביתם במגזר הערבי. ישראל צריכה להחליט, הממשלה צריכה לקבוע שהיא משנה את סדר היום שלה, תתעסקו פחות באוקראינה, תעסקו יותר בביטחון של אזרחי ישראל", הוא הרחיב.

מופז אף ציין מה הוא מאמין שצריכים להיות הצעדים הבאים של הממשלה, בכל הקשור לתחום הנשק הלא חוקי: "הקבינט המדיני-ביטחוני צריך לקבל החלטה, יש שם אנשים שמבינים בביטחון. קודם כל מחליטים ללכת לאסוף את הנשק, זה הולך לקחת שלוש-ארבע שנים. תקימו רשות לאיסוף נשק, תעשו בחקיקה שמי שמביא את הנשק בחזרה תוך חצי שנה לא מקבל ענישה. תקצו לזה את הכוחות, תרתמו את מערכת המשפט לעניין ותודיעו - 'מי שיחזיק נשק אחרי חצי שנה, זה דינו', כולל הכל. אם המדינה תתייצב במלוא עוצמתה, לא יהיו חילופי אש. לא צריך לחכות שחביץ הנפץ תתפוצץ".

מלאי נשק לא חוקי   (צילום: דוברות המשטרה)
מלאי נשק לא חוקי (צילום: דוברות המשטרה)

למרות זאת, השר לשעבר הבהיר כי הוא לא מחפש אשמים במצב, וכי מדובר במצב מתמשך: "כל אחת מממשלות ישראל, בין אם הקודמת או הנוכחית, חוששת ממה שאמרתי".

בנוסף, הרמטכ"ל לשעבר הדגיש כי קיים צורך מהותי בהגדלת כוח המשטרה. "תגדילו את הכוח הסדיר, למשטרה אין מספיק כול מול האתגר הזה. תבנו לה כוח מילואים, פלוגות מג"ב ופלוגות מילואים טריטוריאליות ומוכוונות משימה לערים המעורבות. רק כך היא תוכל להגביר את הנוכחות שלה. כשהמפכ"ל אומר שהשוטרים יעברו לשתי משמרות, כמה זמן זה יחזיק מעמד?".

כמו כן, מופז הוסיף שחייבים להעניק לכוחות הביטחון את האמצעים הטכנולוגיים למעקב ופיקוח על איומים, גם אם זה אומר להפעילם על אזרחים ישראליים: ", המודיעין חייב להיות עם כל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ושיהיה אישור של שופט בכיר. זה לא נכון וזו טעות להגיד שאנחנו עכשיו בגלל הנושא הציבורי וחופש הפרט אנחנו לא מפעילים אמצעים טכנולוגיים. צריך לשתף את החברה הערבית בהכל, גם בתהליך וגם בקבלת ההחלטות. עם דפי המסרים לא ננצח טרור".

"הייתה התרעה על הפיגועים? לא יודע בוודאות אם לא הייתה ולא היו סימנים מקדימים, אבל זה אומר שמשהו לא עובד בשטח. אם חוסר מודיעין הוביל ל-11 נרצחים בשבוע בלב ליבה של מדינת ישראל? אני מבין את התמונה ומבין שאומרים שלא הייתה התרעה. אני סומך על כוחות הביטחון, השב"כ והצבא שיתחקרו וימצאו את הסיבות. צריך לתת להם את כל האמצעים - יש לנו שב"כ יוצא מהכלל, רמטכ"ל יוצא מהכלל, מפכ"ל שהוא לוחם - האנשים צריכים לקבל את האמצעים, שר הביטחון גם איש שמבין מאוד".

בסיום השיחה, השר לשעבר נשאל על ספרו 'המסע הישראלי שלי', שרואה אור בימים אלו: "הסיפור רלוונטי והוא נוגע לאירועים שקורים עכשיו. כשקרה האירוע במלון פארק בנתניה אנחנו שנה וחצי לפני זה התמודדנו מול גלי טרור ולא נתנו לנו להיכנס לתוך שטחי A ולהשתלט עליהם.  יה הסכם אוסלו והערים הפלסטיניות לא היו מורשות לפעילות צה"ל. ואז, באותו הלילה למרות שהממשלה הייתה ממשלת אחדות, היה ברור שצריך לעשות משהו אחר, וצה"ל היה מוכן. כשנתנו לנו את האות להיכנס 50-40 אלף חיילים נכנסו לכל הערים הפלסטיניות באופן מאוד יצירתי ומרשים, הכול בזכות הלוחמים והמפקדים והפכו את הקערה על פיה".

"הייתה החלטה של ממשלת ישראל של הקבינט ובסוף זו הייתה החלטה של שרון, הוא כופף את כולם להחלטה. גייסנו 30 אלף אנשי מילואים והיה לנו את כל הכוח הסדיר. שרון חשש כל הזמן והוא אמר לי 'שאול אין לנו לגיטימציה בינלאומית, צריך סבלנות'. אני טוען שלא ימתינו כאן, שיעשו את הצעדים האלו. הם מחויבי המציאות והם מתבקשים, קשה לנחם את משפחות הנרצחים. אסור לנו שזה ימשך, זה גל שצריך לעצור אותו", סיכם מופז.