"המערכת לא מתפקדת כפי שמצופה ממנה": גל הפיגועים הפוקד את ישראל בימים האחרונים גורם לציבור לחשוש לביטחונו האישי, בדומה לתקופת האינתיפאדה השנייה. האם יש דרך לחזות מאיפה יגיע הפיגוע הבא, והאם מדובר במפגעים בודדים? אלוף מיל' איל בן ראובן שוחח הבוקר (חמישי) עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm.

"צריך להסתכל מה המערכת עושה כדי לעצור, וימים יגידו", אמר תחילה. "הגחלים לוחשות, מוכרח לומר, והמצב מדאיג. שלושה פיגועים כאלה ברצף, ואחד מושך את השני. הדבר יוצר את התחושה שבשטח ישנה יכולת של השטח העוין, והיא פועלת מתי שהיא רוצה. המערכת שאמורה למנוע אינה מתפקדת כפי שמצופה ממנה. אני שם דגש על המידע המקדים והיכולת סגירת המעגל עליו. צריך לומר את האמת - זה לא פעל בשבועיים האחרונים כפי שהיה מצופה".

"הבעיה היותר חמורה היא שבאמת מתפתחת תחושת חוסר ביטחון בקרב הציבור ומכאן הדרך מאד קצרה להצתת כל מיני תגובות קשות קיצוניות עד כדי לקיחת החוק לידיים", הוסיף. "ישנם עוד גורמי קיצון כמו חמאס, ג'יהאד, חיזבאללה מצד אחד, ומצד שני בן גבירים למיניהם שלנו. קיצון מתדלק אחד את השני". עוד הוא אמר כי "שני הפיגועים בבני ברק ובחדרה, אינם פיגועי יחיד שהשתגע. אלה צעירים שבנו לעצמם יכולת, כנראה לא לבד, ותכננו והרגישו שזו העת לפעול. סביר להניח שיש בשטח עוד כאלה".

הוא הוסיף: "אני מתרשם שצה"ל יש לו את הניסיון, והוא יודע איך להגיב, מכסה כרגע את השטח שבמרחב יהודה ושומרון במרחב המעברים. סוגיית המעברים והיציאה של שב"חים עם פתחים בגדרות זה דבר שהיה צריך למנוע אותו".

אביב כוכבי (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

"באופן אישי אני לא מת על הקריאה לאזרחים - מי שיכול שיילך לתפוס נשק", אמר בהמשך. "זה נשמע היסטרי וגם לא מענה נכון. לא הייתי רוצה להסתובב בתל אביב ולכל אחד יש אקדח מתחת לחולצה. הזיהוי בעייתי ויש לנומאנשים עם גם דם חם וזה יכול להביא למקומות לא טובים. אני חושב שצריך מאד להיזהר. אני חושב שהאנשים בראש המערכת: בני גנץ, עומר ברלב, נפתלי בנט, הם אנשים שאני מכיר והם אנשים ראויים. אין לנו ברירה מצד אחד אבל יש לנו על מי לסמוך", החמיא לצמרת הביטחונית המכהנת.

"מה שראינו בבני ברק עם השוטרים הגיבורים, צריך לתת למערכות האלה לפעול. זו העת לעבוד מהראש ולא מהבטן. צריך שהאנשים יצאו לעבודה ויסמכו על כך שאם הרמטכל מגייס אנשים והמדינה עושה מה שצריך, צריך לדעת שיש על מי לסמוך. במצבים כאלה, אם נסגור עכשיו את עזה מה זה עושה? זה לא מייצר הרתעה, זה מייצר טרור. אם נסגור את השערים לבנייה, יהיו כאלה את פיסת הלחם היחידה שלהם", אמר לסיכום.