בפעילות מבצעית בלילה שבין שישי לשבת נפצעו ארבעה לוחמי ימ"מ: אחד באורח קשה ויציב ושלושה באורח קל. במהלכה חוסלו שלושה מחבלים שנסעו בכביש בין ג'נין לטול כרם בדרכם לבצע פיגוע טרור בשטח ישראל. מדובר בחוליה של ארגון הג'יהאד האסלאמי שביצעה ירי לילה קודם לכן נגד כוחות ביטחון באזור יהודה ושומרון.

המידע הראשוני שהגיע מהשב"כ היה על חוליית טרור חמושה שביצעה לאחרונה פיגוע טרור ונערכה לביצוע פיגוע נוסף בטווח הזמן המיידי. עקב כך, נערכו לוחמי הימ"מ (היחידה ללוחמה בטרור של משמר הגבול) עם כוחות מבצעיים של השב"כ וצה"ל לפעול בגזרת ג'נין. לקראת השעה 01:00 לפנות בוקר התקבלה מהשב"כ "ידיעת זהב" שאיתרה את מיקום חוליית הטרור, שהייתה בנסיעה במרחב שבין ג'נין לטול כרם.

הפרות סדר בשער שכם (צילום: דוברות המשטרה)

ואכן, חצי שעה לאחר מכן איתרו כוחות גלויים וסמויים של הימ"מ את הרכב שבו נסעה החוליה באזור הכפר הפלסטיני עראבה. בעת ניסיון המעצר פתחו המחבלים באש כבדה לעבר הלוחמים, ואלה השיבו אש וחיסלו את השלושה כשהם עדיין ברכב.

בסיום הקרב נמצאו בכלי הרכב אמצעי לחימה רבים, בהם נשקים ורימונים. ארבעת הפצועים פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה, ושניים מהם כבר שוחררו אתמול לביתם. סנ"צ ש', מפקד הפלגה ואחד הקצינים הבולטים והוותיקים ביחידה, פונה במסוק, נותח ומצבו כעת מוגדר קשה אך יציב (ראו ידיעה בעמוד זה).

כוחות צה''ל בג'נין, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בג'נין, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)


מתווה הפיגוע שתכננו חברי החוליה עדיין אינו ברור לחלוטין. קיימים כמה תרחישים, והראשי שבהם הוא חדירה ברכב לשטח ישראל וביצוע פיגוע גדול באחת הערים הגדולות.

שעות ספורות לאחר ההיתקלות נכנסו כוחות גדולים של צה"ל לכפר שוויכה בשומרון, כיתרו בית בכפר ועצרו מחבל נוסף שעל פי החשד השתייך לחוליית הטרור שחוסלה. בביתו של המחבל נמצא רובה M16 ותחמושת, והחשש היה שהוא ירצה לנקום על חיסול חבריו. מצה"ל נמסר כי במהלך הלילה נעצרו פלסטינים נוספים בחשד למעורבות בתשתית הטרור שאליה השתייכה החוליה שחוסלה.

המחבלים שחוסלו והוגדרו על ידי השב"כ כ"פצצות מתקתקות" הם חליל טוואלבה (24) ממחנה הפליטים ג'נין, סיף אבו ליבדה (25) ממחנה הפליטים נור א־שמס בטול כרם וסאיב תייסיר אבהרה (30) מכפר יאמון ליד ג'נין.

ארגון הג'יהאד האסלאמי, שהשלושה השתייכו לזרוע הצבאית שלו, פרסם הודעה ובה אישר את מותם של השלושה. הוא הוסיף כי מדובר ב"תוקפנות המכוונת לכל העם הפלסטיני, שהתגובה לה תהיה בגודל הפשע הזה".

בצל האיומים של הג'יהאד האסלאמי, נערכים בצה"ל גם לאפשרות של ירי רקטות מהרצועה. זאת על אף השקט שנמשך ברצועה ואף שגם בחמאס נמנעים כרגע מאיום באופן ישיר לחדש את הירי מהרצועה. עם זאת, לנוכח האירועים האחרונים וההרוגים בקרב מחבלי הג'יהאד, אפשרות זו מובאת בחשבון כתרחיש אפשרי.

במהלך השבת ערך שר הביטחון בני גנץ חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אמ"ץ אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן וראש האגף המדיני־ביטחוני תא"ל (במיל') דרור שלום.

בסיום הערכת המצב כתב השר: "אני מבקש לשבח את לוחמי הימ"מ, צה"ל והשב"כ שפעלו לפנות בוקר באומץ ובנחישות לסכל את חוליית המחבלים בשומרון שתכננה פיגוע. במבצע נפגע מירי ש', מפקד פלגה נועז שזכיתי לפגוש בסיור שערכתי בימ"מ. ש' ניצח במאות היתקלויות וקרבות, ואני מתפלל להחלמתו ולרפואתו".

בתוך כך, ביום שישי נהרג פלסטיני נוסף מאש צה"ל במהלך הפרות סדר אלימות בחברון, ככל הנראה לאחר שהשליך בקבוק תעברה לעבר לוחמי צה"ל. מצה"ל נמסר כי החשוד סיכן את חייהם של הלוחמים שירו ופגעו בו.