פרשן וואלה!, אבי יששכרוף, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגיא פלג ב-103FM בעקבות הפיגוע הרצחני בדיזנגוף ופעילות צה"ל בג'נין שבאה בעקבותיו, וניתח את הנעשה בעזה וביהודה ושומרון.

"חמאס לא שולט עדיין בשטחים האחרים, יש לו פופולריות מאוד גבוהה. בעזה הוא שומר על שקט, הוא רק מנסה לעודד, להסית, כדי להוציא את האנשים לפיגועים, אבל בפועל אתה לא רואה פה איזו תשתית צבאית מרשימה של חמאס. חמאס לא גוזר פה קופונים על 'ההצלחות' במרכאות הצבאיות האחרונות של אותם מפגעים, מאחר שאין פה תשתית ארגונית רצינית. חמאס לא מצליח לקדם את עצמו מספיק. אולי נהיה עדים לכך שהם ינסו לעשות את זה בימים הקרובים", פתח יששכרוף את דבריו. 

אבי יששכרוף (צילום: פרטי)
אבי יששכרוף (צילום: פרטי)

כשנשאל האם הוא מבין את עמדת הצבא מול הדרג המדיני, לאפשר ליותר פלסטינים להיכנס ולעבוד בישראל, השיב: "ככל שאני מבין, ההיגיון פה הוא לנסות להשאיר כמה שיותר פלסטינים מחוץ למעגל האלימות והעימותים עם הצבא. כל עוד אתה שומר על ניסיונות לפיגועים במישור הנקודתי ולא הופך את זה לאינתיפאדה שלישית, שזה החשש הגדול של הצבא, משהו שהוא כבר לא יכול להתמודד איתו - אז אתה יכול לרשום לעצמך הצלחה מסוימת. כל עוד אתה משמר את ההקלות הללו ונותן לאנשים לצאת לעבודה וכו', אז התקווה שלך היא שפחות אנשים ירצו להצטרף למעגל האלימות. זה מה שהוכיח את עצמו אז באינתיפאדת הסכינים ב־2015, שאז באמת מה שראינו זה שניסו לשמר כמה שיותר את הסכינאות מחוץ לסיפור של ההמון הרחב שבאמת נשאר בבית. רוב מוחלט של הציבור הפלסטיני אז לא יצא לרחובות כדי להצטרף לאותם צעירים שבאו לדקור ולהרוג אנשים, כולל אותם מחבלים שיצאו למסעות הרג". 

"תראו מה קורה בעזה - עברנו את השישי הראשון ברמדאן, עברנו את יום האדמה שזה היה התאריך הקריטי והמסוכן כל כך, אז בינתיים אפשר לנשום. כל עוד אין רקטות מעזה, ואני לא מדבר על פיגועים, כל עוד אין רקטות מרצועת עזה, לכולנו זו הקלה גדולה. ג'נין ב־10 השנים האחרונות הפכה לאקס טריטוריה מבחינת הרשות הפלסטינית, וזה אפשר להרבה מאוד חמושים פשוט להפוך את המקום הזה לעיר מקלט", הוסיף. 

כשנשאל מדוע זה קורה בג'נין, השיב: "חולשה, עצימת עין, כל מה שתזכיר, כולל זה שיש שם משהו היסטורי כמעט, כלומר, מחנה הפליטים של ג'נין ב־2002 היה המעוז הכי גדול של הטרוריסטים. שם נהרגו 23 חיילים במהלך מבצע 'חומת מגן' ושם נהרגו יותר מ־60 פלסטינים במהלך אותו מבצע גדול, אבל ג'נין תמיד שמרה על איזושהי אוטונומיה, איזושהי ישות נפרדת, זהות מאוד ייחודית. גם הארגונים הפלסטינים עצמם, לא מבליטים, 'אני פת"ח', 'אני חמאס', 'אני ג'יהאד אסלאמי'. כן, יש שם נוכחות כזאת, אבל מעל כולם בולטת הזהות הג'ניניסטית. 'ג'נינגראד', קרא לזה אז יאסר ערפאת ב־2002, וזה מה שקורה שם היום. הרשות יצאה שם מהמשחק לחלוטין. בכל כניסה, צה"ל נתקל שם בחילופי אש מאוד כבדים בגלל כל כך הרבה חמושים שיש שם וזה באמת קן צרעות. אי אפשר להגדיר את זה בשום אופן אחר".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM