שר הביטחון בני גנץ, קיים הערב (שני) תדרוך לחוקרים מרחבי העולם ועיתונאים זרים שאורגן על ידי מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון בזום. במהלך התדרוך, גנץ קיים סקירה ביטחונית-מדינית, שנגעה ביחסים עם ארה"ב, המצב באוקראינה, הסכם הגרעין עם איראן והתוקפנות האיראנית ובגל הטרור בישראל. 

בפתח דבריו, התייחס שר הביטחון לנושא הגרעין האיראני והצהיר כי "איראן ממשיכה בהעשרת אורניום כמו שאנחנו יודעים והם קרובים ליכולת העשרה של 90% אם ירצו בכך. זה טוב שדוחפים להסכם – אבל אם אין אפשרות להגיע להסכם טוב, הגיע הזמן גם לדחוף את האיראנים בחזרה מהמקום שבו הם נמצאים היום. צריך להפעיל את פלאן בי באופן מידי".

בנוגע לתוקפנות האיראנית באזור אמר: "אנחנו שואפים להרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני עם ארה"ב ואולי אפילו לבנות קואליציה שתפעל נגד הפרות של איראן, אם יהיה הסכם – ושתוכל לחפות על חורים בפיקוח. אני גם יכול לראות אפשרות של שיתופי פעולה מול התוקפנות בהיבטים של הגנה אווירית".

גנץ בתדרוך של מכון וושינגטון (צילום: אלעד מלכה)
גנץ בתדרוך של מכון וושינגטון (צילום: אלעד מלכה)

עוד הבהיר גנץ כי ישראל פועלת נגד העברות אמל"ח ואיומים נגדה שהאיראנים יוצרים בסוריה. "בתקופה האחרונה, יש קצת יותר יציבות בסוריה, ואני רואה שיש פעילות בינה לבין מדינות הליגה הערבית. אם אסד רוצה להיות חלק מהאזור – הוא יהיה חייב לעצור את הקשר השלילי שלו עם איראן והטרור שהיא מפיצה בסוריה".

בהמשך, התייחס גנץ לגל הטרור והצהיר כי "טוב מאוד שהרשות הפלסטינית מגנה טרור ופועלת כנגדו – אבל אני מצפה ממנה לפעול נגד בכירים ברשות הפלסטינית, במיוחד באזור ג'נין, שמעודדים הסתה ופוגעים גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית עצמה ובתושבים הפלסטינים".

"אנחנו מקווים לראות רגיעה – ואם המצב יתייצב, נוכל להוריד את גיל הכניסה מאיו"ש להר הבית. לצד העובדה שאנחנו מחפשים שיהיה טוב ורגוע, אנחנו מוכנים גם להסלמה בכל הזירות - כולל בעזה ובלבנון. הסלמה, זה דבר שיכול להזין את עצמו", הוסיף.

בנוגע להיבטים האזרחיים ביהודה ושומרון ובעזה, גנץ הסביר את המדיניות אותה הוא מוביל מאז שומר החומות של חיזוק הרשות הפלסטינית, הכלכלה וההיבטים האזרחיים ביהודה ושומרון ובעזה. בהקשר זה אמר: "בעזה יש מעל 12 אלף פועלים פלסטינים – אם השקט שם ישמר נוכל להרחיב את זה – אבל יש גם אפשרות שנחזור אחורה."

על בנייה ביהודה ושומרון הסביר: "אנחנו ממשיכים לאפשר בנייה גם ליהודים וגם לפלסטינים, ונאשר עוד בניה בזמן הקרוב בהתאם להערכת מצב – לא נפסיק את הבנייה. לצד זאת, נמשיך קדימה עם צעדים כלכליים ואזרחיים נוספים שהתחלנו מול הפלסטינים אם תהיה רגיעה ויציבות".